تغذیه و دیابت نوع یک

  دکتر لینک | تغذیه و دیابت نوع یک

از زمانی که دیابت در شما تشخیص داده می شود شما به احتمال زیاد با لیست جدیدی از کار ها رو به رو خواهید شد که باید در گذر زمان، انجام آن ها برای شما عادی شود. تزریق، آزمایش دادن، مراقبت دائم و داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم. تعجبی ندارد که انجام این کاراها به طور مداوم می تواند بسیار خسته کننده و تشویش زا باشد.
احتمالا اولین سوال شما این باشد که "چه باید بخورم؟" با این که پزشک شما و دیگر افراد اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما می گذارند شما هنوز ممکن است در مورد جواب این سوال دودل و نامطمئن باشید. چون در مورد نحوه تغذیه و نوع رژیم افراد دیابتی خرافات زیادی هست! پس اگر به تازگی دیابت در شما تشخیص داده شده است و مطمئن نیستید که چه چیزهایی می توانید میل کنید و چه چیز هایی را نمیتوانید، این ها چیز هایی هستند که لازم است بدانید.

من به تازگی دچار دیابت نوع یک شده ام، چه چیز هایی می توانم بخورم؟

جواب یک کلمه است! همه چیز! شاید باورش کمی سخت باشد ولی افرادی که دیابت نوع یک دارند بدون هیچ مشکلی می توانند هر نوع غذایی میل کنند. در گذشته، بخاطر دردسترس نبودن انسولین کافی و سختگیرانه بودن نوع درمان، به افراد برنامه های غذایی سخت و دقیق داده می شد که اجرای آنها بسیار دشوار بود. اما امروزه با پیشرفت درمان دیابت، روش های درمان انعطاف پذیرتر شده اند و دیگر خبری از باید ها و نباید ها نیست. روش امروزی درمان این است: مقدار انسولین کافی به علاوه یک برنامه غذایی پر میوه و سبزیجاتی که برای همه تجویز می شود.

در دیابت نوع یک آیا چیزی هست که باید از خوردن آن پرهیز کنم؟

مطمئنا قبل از اینکه دیابت در شما تشخیص داده شود، عطش های غیر قابل وصفی را تجربه کرده اید. بهتر است از نوشیدنی های پرشکر و آبمیوه ها برای فرونشاندن این عطش استفاده نکنید چرا که آن ها می توانند میزان قند خون را سریعا بالا ببرند. برا همین است که افرادی قند خون کمی دارند معمولا از این نوشیدنی ها برای برگرداندن میزان قند به حالت عادی استفاده می کنند. به جای آن می توانید آب یا نوشیدنی های بدون قند و رژیمی بنوشید. نوشیدن چای و قهوه نیز مانعی ندارد و مشکلی ایجاد نمی کند.
از غذا هایی که برچسب "مخصوص افراد دیابتی" دارند بپرهیزید. این غذاها میزان کالری و چربی مشابه دارند و می توانند روی میزان قند خون شما تاثیر داشته باشند. آنها معمولا کمی گرانتر هستند و اثر ضد ییوست روی بدن دارند. همان غذاهایی که به طور معمول میل می کنید مناسبند. اگر می خواهید تنوع ایجاد کنید سعی کنید از غذا های مناسب استفاده کنید و میزان آن را حتما در نظر داشته باشید.

در دیابت نوع یک آیا چیزی هست که من حتما باید میل کنم؟

توصیه می شود که حتما مقداری قند در برنامه غذایی خود بنگنجانید. چون بدون آن ممکن است میزان قند خون شما در اثر رژیم بدون قند، افت شدیدی کند و مشکلاتی ایجاد کند.
منابع سالم قند عبارتند از: میوه و سبزیجات، حبوبات، نان سبوس دار و غذا های پرنشاسته، به ویژه آن هایی که قند، نمک و چربی اشباع شده ندارند.
اگر از رژیم انسولینی دو روز یکبار استفاده می کنید بسیار مهم است که غذای خود را دقیقا سر وقت و در یک زمان میل کنید. اما اگر از رژیم انسولینی پایه استفاده می کنید زمان خوردن غذا اهمیت چندانی ندارد و فقط توصیه شده که تزریق انسولین را قبل، در هنگام یا بعد از غذا خوردن انجام دهید.

برای صبحانه، نهار و شام چه چیز هایی بهتر است بخورم؟

در حالت عادی چه چیز هایی میل می کنید؟ اگر جواب شما حاوی مقداری قند در هر وعده باشد دیگر نیازی به فکر کردن به غذای خاصی ندارید. فقط سعی کنید سالم ترین غذاهای ممکن را تهیه کرده و میل کنید. اگر هنوز تصمیم نگرفته اید می توانید از این ها انتخاب کنید:
صبحانه
یک کاسه سیریال صبحانه به همراه شیر، نان تست سبوس دار بهمراه مربا، ماست و میوه
نهار
ساندویچ سالاد مرغ، یک بشقاب سالاد کوچک،یک بشقاب سوپ به همراه یک تکه نان و میوه
شام
لازانیا و سالاد، مرغ سرخ شده به همراه سیب زمینی و سبزیجات،گوشت سرخ کرده و برنج به همراه سبزیجات، ماهی و رشته فرنگی، برنج و خورشت

چه میان وعده هایی نیاز است که بخورم؟
بیشتر اوقات، برای بالا نگه داشتن قند خون باید در بین وعده های اصلی، میان وعده هم مصرف کنید. سالم ترین میان وعده ها عبارتند از: میوه جات، کیک برنجی، بسکویت و...

برای افراد مبتلا به دیابت نوع یک در طولانی مدت چه چیز هایی توصیه می شود؟

کربوهیدرات (قند)
تحقیق و جست وجوی بیشتر در این زمینه به شما کمک می کند تا درک بهتری از چگونگی مدیریت قندی که می خورید و انسولینی که مصرف می کنید، داشته باشید و بتوانید قند خون خود را بهتر کنترل کنید. این کار شاید در ابتدا کمی وقت گیر باشد ولی در طولانی مدت آسانتر می شود.
اگر یک مقدار ثابت از انسولین را دو روز یک بار مصرف می کنید، شاید بهتر این باشد که در برنامه غذایی خود مقدار اصولی و منطقی از قند را قرار دهید و سعی کنید میزان قند ثابتی مصرف کنید و غذای خود را روزانه در یک زمان ثابت میل کنید. مصرف قند بیش از حد باعث بالا رفتن قند خون، و مصرف قند کمتر از حد معمول باعث کاهش زیاد قند خون می شود. پس لازم است تعادل بین این دو برقرار شود.
اگر از رژیم پایه استفاده می کنید می توانید در مصرف انسولین و خوردن غذا انعطاف پذیرتر عمل کنید. بیشتر افرادی که از این رژیم استفاده می کنند قند مصرفی خود را حساب کرده و سپس انسولین مورد نیاز را نسبت به آن حساب کرده و مصرف می کنند. مقدار انسولین بسته به قند مصرفی و دیگر عوامل تغییر می کند. این رژیم میتواند انعطاف پذیری بیشتری در انتخاب غذا و زمان میل کردن غذا بدون نگرانی در مورد قند خون، به افراد بدهد.

رژیم سالم دیابت نوع یک

برای افراد دیابتی نوع یک داشتن یک برنامه غذایی متعادل و سالم بسیار مهم است. جدای از مدیریت قند خون و انسولین، افراد دیابتی نوع یک، انتخاب های غذایی سالم تری می کنند که میزان چربی اشباع و نمک مقدار کمتر داشته باشند. این انتخاب ها به کنترل چربی و فشار خون و رسیدن به وزن مناسب کمک می کنند. برنامه غذایی مناسب به نوبه خود نیز می تواند در کاهش عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی و سکته کمک شایانی کند.
 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*