بلوغ مالی در ازدواج

  دکتر لینک | بلوغ مالی در ازدواج

یکی دیگر از بلوغ های شش گانه ازدواج که بسیار مورد توجه قرار می گیرد، بلوغ مالی و اقتصادی ازدواج است. البته با توجه به اوضاع اقتصادی و شرایط ناپایدار در کشور، شاید سطح توقع در این مورد باید کمی پایین آورده شود. اما به طور کلی بلوغ مالی در ازدواج، اشاره به توانایی داشتن یک شغل ثابت، تولید درآمد و تامین هزینه های زندگی دارد.

وجه دیگر تعریف این بلوغ در دانش و مهارت استفاده از پول و دارایی دارد. اگر شما به خوبی می توانید کسب درآمد کنید، اما قادر به برنامه ریزی مدون برای مدیریت سرمایه های تان نیستید و تمامی درآمد خود را صرف خریدهای غیر ضروری می کنید، احتمالا شما هنوز به بلوغ مالی دست نیافته اید.

پس تا بدین جا متوجه شدیم که بلوغ مالی، علاوه بر توانایی و مهارت کسب درآمد، نگاهی به سمت مدیریت سرمایه و هزینه های زندگی نیز دارد. در فرهنگ ایرانی اغلب نگاه ها به این سمت است که توانایی کسب درآمد می بایست متوجه آقایان شده و توانایی مدیریت هزینه های زندگی بر عهده زن و مرد است. 
 
نشانه های بلوغ مالی در یک افراد

قطعا دست یافتن به بلوغ اقتصادی در ازدواج، نشانه هایی دارد. اگر شما تا بدین سن توانسته اید، به این موارد دست پیدا کنید، احتمالا شما در حال رسیدن به بلوغ مالی قدم های خوبی برداشته اید. این نشانه ها عبارتند از:
شما حداقل یک سال است که در یک شغل ثابت مشغول به فعالیت هستید.
حقوق شما با توجه به میانگین درآمد جامعه در سطح مناسبی قرار دارد و کار شما تمام وقت می باشد. 
شما مهارت های لازم برای کار کردن در یک شغل و در نهایت کسب درآمد را دارید. این بدان معنا است که اگر شغل فعلی تان را بنا به هر دلیلی از دست بدهید، هنوز هم می توانید با توجه به مهارت های تان در شغل مشابهی استخدام شوید. 
گذشته از توانایی در زمینه کسب درآمد، شما توانایی لازم در حفظ پول و سرمایه را نیز دارید و یک برنامه ریزی مناسب برای پس انداز و هزینه کردن دارید. 
شما با برخی روش های سرمایه گذاری آشنایی دارید و می توانید برای آینده تان سرمایه گذاری کنید. 
برای خرید اجناس و نیازهای تان، اولویت بندی دارید و به این لیست پایبند هستید. 

آیا بلوغ مالی برای ازدواج تنها مختص مردان است؟

در فرهنگ ازدواج ایرانی، اغلب تصور می شود که بلوغ مالی مختص آقایان است و به همین دلیل وقتی اسمی از بلوغ مالی در ازدواج به زبان می آید، نگاه ها همه به سوی آقایان می رود. اما باید این تصور اشتباه را کنار گذاشت. بلوغ مالی در ازدواج، حتی با توجه به فرهنگ ایرانی که هزینه های زندگی را بر دوش مرد قرار می دهد، تنها مختص آقایان نبوده و یک زن برای ادامه یک زندگی مشترک باید با برخی پارامترهای بلوغ مالی آشنایی داشته و مهارت های لازم را در این زمینه داشته باشد.

شما به عنوان یک زن که قصد دارد، ازدواج کند، بتوانید در مورد خرید اجناس مختلف و مایحتاج زندگی برنامه و مدیریت داشته و طبق زمانبندی هر یک از اجناس را به درستی و به میزان لازم خریداری کنید. اگر در شرایطی قرار بگیرید که با زندگی مشترک تان با مشکلات جدی مالی مواجه شده است، شما باید قادر باشید در این شرایط نیز به خوبی هزینه های روزمره زندگی را مدیریت کنید. اگر شما زنی هستید که در کنار همسرتان کار می کنید و کسب درآمد دارید، خبر خوبی است. 

تله شکست مانعی جدی برای رسیدن به بلوغ مالی

به طور متوسط اکثر افراد در اواخر دهه 20 تا 30 سالگی به بلوغ مالی می رسند و یا به آن نزدیک می شوند. اگر شما در این سن قرار دارید، احتمالا تحصیل خود را به پایان رسانده اید.

در صورتی که آقا هستید، وضعیت سربازی خود را مشخص کرده و به تازگی مشغول به کار شده اید. اما شاید خبر ناگوار این باشد که شما هنوز در این سن، نتوانسته اید به وضعیت اقتصادی با ثباتی دست پیدا کنید. جدا از تمام دلایلی که برای این موضوع می تواند وجود داشته باشد، باید به یک موضوع بسیار مهم یعنی تله شکست توجه داشته باشید.

برخی افراد در کودکی دچار آسیب هایی شده اند که در نهایت منجر به درگیر شدن در تله شکست شده است. این افراد مکانیزم های مختلفی در برابر تله خود دارند. برخی از آن ها خود را سرکوب کرده و دائم هراس دارند، از کار خود اخراج شوند. آن ها تصور می کنند، کارشان به خوبی سایر افراد نیست. بسیار از خود ایراد می گیرند و در نهایت خود را شکست خواهند داد. برخی از آن ها نیز از مکانیزم اجتناب استفاده کرده و هرگز سراغ تجربه کاری نمی روند و در نتیجه موفقیت یا شکستی را نیز تجربه نخواهند کرد و دستاورد خاصی نخواهند داشت. چیزی که اهمیت دارد، رسیدگی سریع به این تله است. شاید در ابتلا این موضوع چندان مهم به نظر نیاید. اما همین موضوع به ظاهر ساده می تواند از شما تا آخر عمر یک فرد شکست خورده بسازد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-financial-maturity-in-marriage

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*