آشنایی با روانشناسی نوجوانان

  دکتر لینک | آشنایی با روانشناسی نوجوانان

یکی از حساس ترین و مهمترین ادوار زندگی هر فرد، دوره نوجوانی اش است. در این دوران ممکن است، تغییراتی در فرد و ارتباط او با جامعه شکل بگیرد که خود مسبب بسیاری از مشکلات روحی و روانی برای فرد شود. در این شرایط لزوم روانشناسی نوجوانان احساس می شود. روانشناسی نوجوانان برای خود فرد و خانواده بسیار اهمیت داشته و هر دو می بایست با این موضوعات آشنایی پیدا کنند. 

روانشناسی نوجوانان
دوره نوجوانی دوره بسیار حساس و مهمی برای هر فرد است. تغییرات جسمانی و فیزیکی و البته روحی در این دوران می تواند موجبات بروز مشکلات روحی و روانی بسیاری را فراهم آورد. به همین دلیل پرداختن به موضوع روانشناسی نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

روانشناسی نوجوانان معمولا به بازه سنی 13 تا 19 سال اشاره دارد. همانطور که مستحضر هستید در این برهه زمانی، افراد دچار تغییرات بسیار زیادی شده و یکی از عوامل تغییر رسیدن به سن بلوغ می باشد. همین موضوع می تواند مشکلات روحی و روانی بسیاری را برای نوجوانان ایجاد کند که حتما می بایست به آن پرداخته شود.

مسائلی که در روانشناسی نوجوانان به آن ها پرداخته می شود، عبارت است از: تغییرات جسمی، مشکلات شناختی، مشکلات جنسی، اخلاقی و اجتماعی نوجوانان. اما بیایید دقیق تر در این باره صحبت کنیم. 

شایع ترین مشکلات روانشناسی در دوران نوجوانی
حوزه روانشناسی نوجوانان شامل چند بخش اساسی شده و به موضوعات مختلف و مشکلات گوناگون نوجوانان می پردازد. طبیعتا هر یک از این موارد به نوبه خود از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و باید به درستی مورد توجه خانواده، فرد و جامعه قرار بگیرد تا بتوان راهکار مناسبی را برای رفع آن انتخاب کرد.

از جمله مهمترین مشکلات روانشناسی دوران نوجوانی می توانیم به تغییرات جسمانی و رشد فیزیکی، اختلالات روحی و افسردگی، افت تحصیلی، مشکلات عاطفی، به کارگیری روش های مخرب توسط نوجوان، مشکلات سلامت بهداشتی و مشکلات و تغییرات روحی و و روانی نوجوانان اشاره کنیم. البته هر یک از این موضوعات خود می تواند باعث بروز بیماری ها و مشکلات روانی مختلفی در نوجوان شود. چیزی که اهمیت دارد، تشخیص به موقع نگرانی ها و مشکلات فرزندتان است. اصولا آن ها خود به تنهایی نمی توانند متوجه شوند، علت این مشکلات دقیقا چه چیزی است و برای سپری کردن و گذراندن این مسیر نیاز به یک فرد آگاه دارند. 

مشاوره و مراجعه به روانشناس چه کمکی به نوجوانان می کند؟
بیشترین تغییرات ظاهری و روحی یک فرد عموما در دوران نوجوانی اتفاق می افتد. در این دوره ممکن است با فرزندانی مواجه شوید، که بنا به دلایل مختلف بسیار پرخاشگر شده، حس استقلال دارند و حتی ممکن است مشکلاتی دو سویه بین والدین و فرزند شکل بگیرد.

در این شرایط شاید صحبت کردن با فرزندمان کار چندان ساده ای نباشد. حتی ممکن است آن ها تصور کنند که شما شناختی از شرایط آن ها نداشته و به قولی نمی توانید فرزندتان را درک کنید. در این شرایط وجود یک شخص سوم که با مسائل و مشکلات نوجوانان آشنا بوده و با روش های علمی و روانشناسی بتواند کمکی به فرزندتان بکند، از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد.

یک مشاور و روانشناس می تواند به شما کمک کند که درک بهتری از شرایط فرزندتان داشته باشید و بتوانید یک تعامل دو سویه با نوجوانتان برقرار سازید. البته روانشناس نوجوانان تا حد زیادی نیز می توانند به خود فرد و نوجوان کمک کرده تا بتواند خود را پذیرفته و با تغییرات به خوبی کنار بیاید. 

لزوم آشنایی والدین با مشکلات روحی نوجوانان
خانواده و والدین اولین بسترهای آموزشی کودکان و نوجوانان هستند. به همین خاطر بیشترین تعامل نوجوان با خانواده اش است. از این رو ضروری است که والدین با راهکارهای تربیتی و مهارت های آموزشی و روانشناسی نوجوانان آشنا بوده و بتوانند فرزند خود را در این دوران حساس از زندگی یاری کنند. در روانشناسی نوجوانان باید به این موضوع توجه ویژه ای داشت و با آگاهی دادن به والدین بستر را برای رشد سالم فرزندان فراهم آورد.

در این دوران باید کمی با حس استقلال فرزندتان کنار بیایید و به او اعتماد کنید. سرکوب نکردن عزت نفس و ایجاد امنیت و فراهم سازی فضایی پر از محبت و عاطفه می تواند از نیازهای اساسی فرزند در این دوران باشد. علاوه بر این توصیه می کنیم، حتما با مشاور در ارتباط بوده و بهترین راهکارهای ارتباط با فرزند نوجوانتان را از یک مشاور بخواهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-familiarity-with-teenager-psychology

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*