آشنایی با اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان

  دکتر لینک | آشنایی با اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان

اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان، یکی از اختلالات مشکل ساز در این سنین می باشد. این اختلال در تعامل با دیگر افراد از جمله گروه دوستان و روابط اجتماعی خود را بروز می دهد. به طور کلی به مجموعه رفتارهای ثابت و پایدار که سبب نقض حقوق اجتماعی افراد می شود، اختلال سلوک گفته می شود.

به عبارت دیگر فردی که به این اختلال مبتلا هست، تمایل به تضییع حقوق دیگران داشته و از خود رفتارهای پرخاشگرانه و ضد اجتماعی نشان می دهد. شاید از نظر دیگر افراد، این رفتارها کاملا بدون دلیل از فرد سر بزند. به هر حال اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان بسیار دیده می شود و متاسفانه در فرهنگ سنتی چندان به آن اهمیت داده نمی شود. این افراد علاقه زیادی به هنجارشکنی در جامعه داشته و معمولا در هر مکانی که هستند، مشکل ساز می شوند.

برخی علائم این بیماری در کودکانی که دچار بیش فعالی نیز هستند هم دیده می شود. به همین دلیل تشخیص اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان کار چندان ساده ای نبوده و فرد حتما می بایست به یک روانپزشک و روانشناس متخصص مراجعه کند. 

علائم اختلال سلوک 
همانطور که گفتیم علائم اختلال سلوک در افراد، شباهت بسیار زیادی به علائم بیش فعالی دارد. لذا باید در تشخیص این بیماری دقت لازم در نظر گرفته شود. از جمله علائم مهم بیماری اختلال سلوک می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رفتارهای مخرب: خرابکاری، آسیب زدن به اموال دیگران
رفتارهای تهاجمی: زورگویی، دعوا و تنش با دیگر افراد، رفتارهای پرخاشگرانه، آسیب زدن به حیوانات
رفتارهای نقض قوانین: فرار از خانه، عدم توجه به حقوق دیگران، جلو زدن در صف و ....
رفتارهای فریبکارانه: دزدی کردن، دروغ و ...
همانطور که می بینید علائم اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان در چهار دسته اصلی خلاصه می شوند که همه این رفتارها، رفتارهایی ضد اجتماعی و هنجارشکنانه می باشند. 
متاسفانه به وفور دیده می شود که بسیاری از این افراد در آینده به رفتارهای مخربی نظیر سوء مصرف مواد مخدر دچار می شوند. 

دلایل بروز اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان
تا کنون دلیل خاصی برای اختلال سلوک عنوان نشده است. اما مطالعات نشان می دهد که بروز اختلال سلوک در افراد ممکن است ناشی از مجموعه ای از عوامل ژنتیکی، رفتاری، محیطی و زیستی باشد. برخی از متخصصان وجود سابقه خانوادگی این اختلال و اختلال های مشابه را یکی از عوامل اصلی بروز اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان می دانند.

مخصوصا اگر یکی از والدین و یا افراد نزدیک به کودک دچار اختلالات ضد اجتماعی، استعمال مواد مخدر و رفتارهای هنجارشکنانه هستند، احتمال ابتلا کودک به اختلال سلوک و تقلید از والدین بسیار وجود دارد. به طور کلی عوامل محیطی و اجتماعی و سطح فرهنگ نیز می تواند در ایجاد ارزش ها و بروز این رفتارها تاثیر بسیاری داشته باشند. به هر حال برای تشخیص دقیق تر دلایل بروز این بیماری بهتر است، کودک به یک روانشناس ارجاع داده شود. 

تفاوت اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان
این که چه زمانی فرد به اختلال سلوک مبتلا می شود، می تواند تفاوت هایی را در طول مدت درمان و بیماری و شدت آن ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که افرادی که در کودکی به اختلال سلوک مبتلا می شوند، معمولا رفتارهای پرخاشگرانه و تهاجمی بیشتری داشته و احتمال این که این رفتارها در بزرگسالی نیز ادامه پیدا کنند، بسیار زیاد است.

به همین ترتیب مدت زمان بیماری و شدت آن نیز بیشتر می باشد. اما افرادی که در دوره نوجوانی به اختلال سلوک مبتلا می شوند، نشانه ها و علائم بیماری در آن ها کمتر دیده می شود. همچنین میزان پایداری بیماری در بزرگسالی نیز کمتر بوده و طول مدت درمان در این افراد به طور متوسط سریع تر از افرادی است که در کودکی به این اختلال دچار شده اند. 

درمان اختلال سلوک چگونه انجام می شود؟
اختلال سلوک معمولا دو روش درمانی پایه دارد. روش اول روش روان درمانی است و روش دوم، دارودرمانی که هردو این موارد می بایست تحت نظر یک روانشناس متخصص صورت گیرد. اما روش های جانبی دیگری نیز برای بهبود اختلال سلوک در کودکان و نوجوانان وجود دارد که همکاری خانواده و اطرافیان کودک و نوجوان را خواستار است. به این ترتیب شما به عنوان والدین می توانید از روش خانواده درمانی نیز برای بهبود شرایط بیماری فرزندتان استفاده کنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-familiarity-with-behavioral-disorders-in-children-and-adolescents

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*