معاینات سه ماهه دوم بارداری

  دکتر لینک | معاینات سه ماهه دوم بارداری

معاینات سه ماهه دوم بارداری نیز باید به دقت و با مراجعه به موقع در این دوران انجام شود. در این معاینات نیز آزمایش های لازم از شما گرفته شده و وضعیت سلامت و رشد جنین بررسی می شود. پزشک معاینات لگنی را انجام داده و توصیه های لازم را به شما می کند. 

معاینات سه ماهه دوم بارداری چگونه انجام می شوند؟
معاینات سه ماهه دوم بارداری با معاینات ماه های قبل تفاوت هایی دارد. البته در ابتدای شروع جلسه معاینه، طبق روال گذشته پزشک پرونده شما را بررسی کرده و وضعیت شما را چک می کند. او همچنین سوالاتی در خصوص شرایط عمومی شما، حرکات جنین، مشکلات ناحیه تناسلی و ... از شما می پرسد و به این شکل جلسه معاینات سه ماهه دوم بارداری آغاز می شود.

جدا از این موارد پزشک شما موارد دیگری را نیز در معاینات سه ماهه دوم بارداری چک می کند. برای مثال می توانیم به چک کردن وزن، فشار خون، ضربان قلب جنین، بررسی رشد جنین و ... اشاره کنیم. هر یک از این موارد به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار می باشند. معمولا بر اساس وزن و قدی که پیش از بارداری داشتید و یا بر اساس این که چند جنین در رحم دارید، شرایط وزن گیری شما بررسی می شود. شما بر این منوال باید سعی کنید، وزن گیری مناسبی داشته باشید.

همچنین وضعیت فشار خون شما باید در اغلب جلسات معاینات سه ماهه دوم بارداری بررسی شود. اگر شما با افزایش فشار خون مواجه شوید، ممکن است مشکلاتی نظیر پره اکلامپسی داشته باشید. شنیدن صدای قلب جنین از هفته 12 به بعد امکان پذیر بوده و پزشک با شنیدن صدای قلب جنین می تواند وضعیت سلامت او را بررسی کند. 

آزمایش های سه ماهه دوم بارداری
شما در معاینات سه ماهه دوم بارداری نیز می بایست، آزمایش هایی را انجام دهید. انجام این آزمایش ها با نظر پزشک و بر اساس وضعیت سلامت شما تجویز می شود. برخی آزمایش ها نیز برای غربالگری برخی زنان باردار انجام می شود.

از جمله آزمایش هایی که در دوره معاینات سه ماهه دوم بارداری ممکن است برای شما تجویز شود، می توانیم به آزمایش غربالگری بیماری دیابت، آزمایش غربالگری سه ماهه دوم بارداری، سونوگرافی آنومالی و تست کومبس غیر مستقیم اشاره کرد. 
دیابت بارداری، یکی از بیماری های شایع در دوران بارداری است که حتما باید به آن توجه شود. به همین خاطر همه زنان باردار در دوران 24 تا 28 ماهگی می بایست برای انجام آزمایش دیابت بارداری اقدام نمایند. 

یکی دیگر از آزمایش هایی که می بایست در سه ماهه دوم انجام دهید، آزمایش غربالگری است. از جمله نتایجی که پزشک پس از انجام این آزمایش می تواند مشاهده کند، وجود نقص یا سلامت لوله عصبی جنین می باشد. در صورتی که شما آزمایش های غربالگری سه ماهه اول را انجام نداده باشید، پزشک تان می تواند آزمایش خون جامع نشانگر های چهارگانه را برای شما تجویز کند. این آزمایش ها معمولا بین هفته های 15 تا 17 انجام می شوند. 

آزمایش سونوگرافی آنومالی یک آزمایش سونوگرافی کامل است که پزشک می تواند وضعیت جنین و جفت را بررسی کرده و از سلامت جنین مطلع شود. در این سونوگرافی همچنین وضعیت رشد جنین بررسی می شود. 

تست کومبس نیز آزمایش دیگری است که شامل آزمایش خون و ادرار بوده و بیشتر برای تشخیص بیماری های عفونی مادر انجام می شود. البته این آزمایش بیشتر در مادرانی که rh منفی هستند، انجام می شود. 

مراقبت های سه ماهه دوم بارداری
شما در سه ماهه دوم بارداری نیز نیاز به مراقبت های ویژه ای دارید. اگر فردی هستید که اولین تجربه در بارداری را دارید، احتمالا با این روش های مراقبت آشنایی چندانی ندارید. به همین خاطر یکی از وظایف پزشکان در معاینات سه ماهه دوم بارداری، ذکر نکات خود مراقبتی برای زنان باردار می باشد. پزشک شما در این مورد با توجه به سوابق و پرونده شما، نکات اختصاصی را به شما گوشزد می کند. شما علاوه بر نکات خود مراقبتی که در ماه های قبل به آن ها توجه کرده بودید، باید خود را برای مراقبت های جدید نیز آماده کنید.

در صورت بروز هرگونه مشکل می توانید با پزشک تان تماس حاصل نموده و برای معاینه به مطب پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که تغذیه تان می بایست به خوبی مورد توجه قرار بگیرد که وزن گیری مناسبی داشته باشید و سلامت جنین حفظ شود. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-examinations-trimester-second-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*