افسردگی در سالمندان

  دکتر لینک | افسردگی در سالمندان

مقدمه:

افسردگی در سالمندان، بیماری شایعی که به ندرت به آن توجه شده و اقدامات لازم برای مقابله با آن انجام می شود. این بیماری روحی را به هیچ وجه دست کم نگیرید. سالمندان عزیز معمولا در سنی هستند که خود به تنهایی با بیماری های جسمی فراوانی مقابله می کنند و در این شرایط نداشتن یک روحیه خوب نمی تواند به آن ها در این میدان نبرد کمک کند و حتی ممکن است، تاثیر نامطلوبی نیز داشته باشد. 

افسردگی در سالمندان از شایعه تا واقعیت

متاسفانه یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان عزیز که اغلب به آن توجه نمی شود، افسردگی می باشد. در موارد متعدد حتی خود سالمند نیز به این موضوع توجه ندارد و تصور می کند افسردگی در کهنسالی نیز به مانند شیوع بیماری های مختلف امری عادی بوده و نمی توان با آن مقابله کرد. در این شرایط نقش خانواده از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می دانید سالمندان نیاز به مراقبت و توجه دارند. مراقبت از سالمندان تنها به امور فیزیکی و سلامتی شان ارتباط پیدا نمی کند. متاسفانه در عصر امروز تنهایی و عدم توجه روحی به این عزیزان باعث شده است که بیشتر در معرض بیماری های روحی مانند افسردگی قرار بگیرند. خطر افسردگی در سالمندان به مراتب بیشتر از دیگر اقشار جامعه است. این عزیزان علاوه بر مقابله با افسردگی که ناشی از دلایل مختلف است، می بایست با بیماری های گوناگونی که آن ها را به خود درگیر می کند هم مقابله کنند. همین موضوع باعث می شود که افسردگی در این افراد تشدید شده یا احتمال بهبودی آن نسبت به دیگر افراد جامعه کاهش پیدا کند. 

نشانه های افسردگی سالمندان

نشانه های افسردگی در پیری، شباهت های بسیار زیادی با دیگر انواع افسردگی دارد. اما متاسفانه این بیماری روحی در این افراد خیلی سخت تر تشخیص داده می شود. بروز این نشانه ها در فرد باید توسط خانواده و همراهان جدی گرفته شود. البته پیشگیری راه حل بهتری برای این موضوع است. گذشته از این ها فرد سالمند می بایست خود در برابر بروز چنین نشانه هایی عکس العمل نشان داده و بی تفاوت نباشد. 
مهمترین نشانه های خاموش افسردگی در سالمندان شامل موارد زیر می باشد:
 احساس غم و اندوه شدید
ترس از مرگ
اقدام به خودکشی
انزوا و گوشه نشینی
لذت نبردن از کارهای مختلف
احساس تنهایی
احساس ناتوانی در برابر مشکلات
حسرت خوردن درباره گذشته
کم تحرکی و یکجا نشینی
بی حوصلگی
حساس شدن 
بی اشتهایی
خواب زیاد
کاهش انرژی

عوامل خطرساز برای ابتلا سالمندان به افسردگی

دلایل بسیاری برای افسردگی در سالمندان وجود دارد و عوامل خطرساز بسیاری تاکنون سبب ایجاد یا تشدید این بیماری شده اند. عوامل زیر از جمله خطرسازترین عوامل برای بروز نشانه های ظاهری افسردگی در فرد سالمند می باشند. 
ابتلا به بیماری های مزمن با خطرناک
افزایش سن
نداشتن حمایت عاطفی خانواده و دوستان
نداشتن حمایت اجتماعی
جنسیت ( معمولا افسردگی در زنان سالمند بیشتر دیده می شود. )
سابقه افسردگی در جوانی
پرهیز غذایی و تغییر سبک زندگی
محل زندگی
شکست عاطفی ( طلاق، مجرد بودن، فوت همسر، رهاشدگی و... )
بروز اتفاقات استرس زا در زندگی
سابقه خانوادگی افسردگی

بهترین راه درمان افسردگی در سالمندان چیست؟

همان گونه که گفتیم، سالمندان نیاز بسیاری به حمایت عاطفی و توجه خانواده دارند. اولین راهکاری که برای درمان افسردگی در سالمندان پیشنهاد می شود که بی شک بهترین راهکار نیز می باشد، فراهم آوردن شرایط ایده آل و مملوء از عشق برای سالمندان عزیز می باشد. در وهله بعد شما می توانید از مشاوره های یک روانپزشک یا روانشناس متخصص نیز کمک بگیرید. مشاور و روانشناس آنلاین نیز در این مورد می تواند به شما کمک فراوانی بکند. خوشبختانه در سال های اخیر خدمات روانشناسی آنلاین و رایگان نیز در بستر اینترنت برای اقشار مختلف جامعه ارائه می شود و شما می توانید به طور رایگان از مشاوره ی روانشناسی آنلاین کمک بگیرید. البته استفاده از داروهای ضد افسردگی هم در شرایط حاد و طبق نظر پزشک می تواند راه حل درمانی دیگری نیز باشد. 

اگر با نشانه های افسردگی در سالمندان مواجه شدیم، چه کاری باید انجام دهیم؟

یکی از سوالاتی که اغلب برای خانواده ها ایجاد می شود، این است که پس از مشاهده نشانه های قطعی افسردگی در سالمندان باید چه اقداماتی را انجام دهند؟ 
صحبت کردن با این عزیزان در درجه اول بسیار مهم می باشد. سعی کنید هرازگاهی وقت خود را به پدر یا مادرتان اختصاص داده و با آن ها درباره نیازها، علایق و احساسات شان صحبت کنید. 
در اولین فرصت با یک مشاور یا روانشناس درباره نشانه های افسردگی در پدر یا مادر یا فرد سالمند صحبت کنید. 
تغییرات روحی و فیزیکی جدیدی را برای آن ها فراهم کنید. برای مثال برنامه یک سفر را ترتیب دهید. 
از تنها ماندن افراد سالمند به مدت زیاد جلوگیری کنید.
ورزش کردن را در برنامه روزانه شان قرار دهید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*