علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

  دکتر لینک | علائم و نشانه های افسردگی در کودکان

مقدمه:

شما هم کودکی دارید که مدتی است منزوی شده و برقراری ارتباط با او دشوار است؟ کودک تان در مدرسه نمی تواند به خوبی تمرکز کند و چیزی او را آزار می دهد؟ آیا فرزند شما هم حساس شده و با کوچکترین حرف گریه کرده و ناراحت می شود؟ اگر کودک شما چنین مشکلاتی دارد، احتمال بروز بیماری افسردگی در کودکان برای فرزند شما وجود داشته و توصیه می کنیم، در اسرع وقت با یک مشاور در تماس باشید. 

آیا افسردگی در کودکان وجود دارد؟
وقتی سخن از افسردگی در کودکان به میان می آید، بسیاری از افراد تعجب می کنند. شاید اصلی ترین دلیل این شگفتی، در نوع رفتارهای کودکان باشد. ما اغلب بچه ها را پر جنب و جوش و شاد و سرحال می بینیم و این موارد با نشانه های کودکان افسرده، کاملا در تضاد می باشد. البته آمارها نشان می دهد که تعداد کمی از کودکان دچار افسردگی می شوند و بروز نشانه های افسردگی خفیف می باشد. اما براستی کودکان هم دچار افسردگی می شوند؟ مهمترین نشانه های اختلال افسردگی کودکان چیست؟ 
بله کودکان نیز به مانند جوانان و بزرگسالان و دیگر اقشار جامعه در معرض ابتلا به افسردگی های خفیف تا شدید هستند. البته متاسفانه بروز افسردگی کودکان به سختی تشخیص داده می شود. دلیل این موضوع کاملا مشخص است. معمولا کودکان با افسردگی و نشانه های آن آشنایی ندارند و تشخیص این بیماری توسط خودشان کار دشواری است. در این شرایط یک خانواده آگاه و همدل می تواند ناجی خوبی برای کودک باشد. 

علائم و نشانه های افسردگی کودکان 
وجود علائم و نشانه های افسردگی در کودک به ما این کمک را می کند که این بیماری را راحت تر تشخیص داده و آن را درمان کنیم. 
از جمله نشانه های کودک افسرده:
دوری از خانواده و دوستان و عدم تمایل به شرکت در مجالس خانوادگی
بدخلقی و ناسازگاری
مشکلات اضافه وزن و یا حتی کمبود وزن
اختلال در خواب
فکر کردن به افکار منفی و موضوعات منفی
گریه زیاد
عدم ابراز احساسات
کم حرفی
انزوا
عصبانیت شدید
پرخاشگری
انجام رفتارهای ناهنجار یا پرخطر
عدم تمرکز روی درس خواندن
منفی اندیشی درباره خود
عدم رضایت
فراموشی لحظه ای و مشکلات حافظه
در افسردگی حاد، فکر کردن به خودکشی یا رفتارهای پرخطر مانند فرار از خانه دیده می شود. 

علل بروز نشانه های افسردگی در کودکان
علل بروز نشانه های افسردگی در کودکان می تواند متفاوت باشد. گاهی تنها یک عامل باعث ایجاد افسردگی در کودک می شود و در مواقعی نیز ممکن است، چند عامل دست به دست هم داده یک کودک شاد و سرحال را به یک کودک افسرده و ناراحت تبدیل کند. یکی از عوامل بسیار مهم که باعث ایجاد افسردگی در کودکان می شود، ابتلا گشتن به یک بیماری می باشد. این بیماری می تواند ساده مثل آنفولانزا و یا یک بیماری خطرناک و ناعلاج باشد. البته بسته به نوع بیماری، شدت افسردگی در هر فرد می تواند متفاوت باشد. علت دیگر افسردگی در کودکان می تواند بروز یک موقعیت تنش زا یا استرس آور باشد. برای مثال از فقدان یک عزیز گرفته تا یک درگیری و دعوا با همکلاسی و دوست می تواند باعث ایجاد اافسردگی در کودک شما شود. درگیری بین پدر و مادر و رشد کودک در یک محیط ناامن می تواند عامل دیگری برای بروز این اختلال در کودکان باشد. گذشته از این ها اگر کودکتان پیش از این نیز تجربه افسردگی را داشته است، احتمال ابتلا دوباره او به این اختلال وجود خواهد داشت. 

راه های تشخیص نشانه های افسردگی کودک
همانطور که پیش از این نیز گفتیم، تشخیص افسردگی در کودکان کار چندان ساده ای نیست. البته تجربه نشان داده است که معمولا افسردگی در کودکان به نسبت پسران، سریعتر تشخیص داده می شود. علت این موضوع در نحوه درک موضوعات در سنین خاص می باشد. شما برای تشخیص افسردگی در کودک تان می توانید از نشانه هایی که پیش از این گفتیم، کمک بگیرید. گذشته از این ها توصیه می شود، کودک خود را هر چند مدت یک بار نزد مشاور ببرید. ایجاد یک محیط امن برای کودک و برقراری رابطه دوستانه با او به شما این کمک را می کند تا نشانه های افسردگی را سریعتر تشخیص دهید. چرا که در این فضای امن کودک سریعتر و راحتتر احساسات خود را بروز می دهد. 

درمان افسردگی کودکان به چه شکل انجام می شود؟
درمان افسردگی در کودکان معمولا مشابه بزرگسالان انجام می شود. در مراحل ابتدایی سعی می شود تا جلسات درمانی به صورت روان درمانی و با برگزاری جلسات مشاوره انجام شود. اگر شدت بیماری افسردگی در کودک زیاد باشد، با تشخیص پزشک معالج، سعی می شود، داروهای ضد افسردگی نیز برای کودک تجویز گردد. اما شما نیز به عنوان نزدیک ترین افراد به کودک تان می بایست برای تسریع مراحل درمان کودک تان تلاش کنید. ایجاد یک فضای شاد و امن برای کودک که به دور از تنش ها و استرس باشد، می توانید بزرگترین کمک به فرزندتان باشد. اگر در فضای مدرسه مشکلی برای کودک تان ایجاد شده است، سعی کنید با مشاوره مدرسه صحبت کنید تا این مشکل سریعا رفع شود و فرزندتان در این محیط نیز آرامش را تجربه کند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*