کنترل و درمان بیش فعالی در کودکان

  دکتر لینک | کنترل و درمان بیش فعالی در کودکان

روش های درمان متعددی برای درمان بیش فعالی کودکان وجود دارد که بسته به عوامل و شرایط مختلف، روانپزشک می تواند یکی از آن ها را برای درمان کودک مبتلا به این بیماری توصیه کند. در هر صورت سعی کنید پیش از هر کاری کودک مشکوک به بیش فعالی را به نزد روانپزشک و پزشک متخصص ببرید. 

درمان بیش فعالی در کودکان

اختلال بیش فعالی در دوران خردسالی آغاز می شود و هر چه زودتر تشخیص داده شود، احتمال درمان و کنترل سریع تر آن نیز افزایش پیدا می کند. البته والدین باید در نظر داشته باشند که ممکن است درمان بیش فعالی در کودکان تا مدت ها به طول بیانجامد؛ لذا باید در این مورد صبور بوده و از روش های درمانی که روانشناس کودکان پیش رویتان قرار می دهد، پیروی کنید.

روش های درمان بیش فعالی در کودکان عمدتا شامل درمان های دارویی، درمان با یادگیری مهارت های تعاملی توسط والدین و اطرافیان و روش نوروفیدبک می باشد. بسته به شدت اختلال و نوع آن روانشناس سعی می کند، بهترین شیوه درمان را برای فرزند شما تجویز نماید. در ادامه اما با مشهورترین شیوه های درمان اختلال بیش فعالی در کودکان آشنا خواهیم شد. 

درمان دارویی بیش فعالی در کودکان
درمان دارویی بیش فعالی در کودکان، می بایست با دستور روانشناس و پزشک متخصص انجام شود. لذا از مصرف بدون تجویز جدا خودداری کنید. داروهای این بیماری به دو دسته داروهای محرک و غیر محرک تقسیم می شوند:
داروهای محرک:
کنسترا
ویوانسه
آدرال
آدرال ایکس آر
دکسدرین
فوکالی
فوکالی ایکس آر
کوییلیوانت ایکس آر
ریتالین
ریتالین اس آر
ریتالین ال ای
داروهای غیر محرک:
استراترا
کاپ وای
اینتونیو

درمان بیش فعالی کودکان با نوروفیدبک
درمان بیش فعالی کودکان با روش نوروفیدبک یا بیوفیدبک یکی از شیوه های جدید درمان این بیماری بوده که در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها به آن روی آورده اند. گفته می شود، اثرات سوء این روش بسیار کمتر از اثرات منفی مصرف داروهای این بیماری بوده و روش بهتری برای درمان بیش فعالی کودکان به شمار می آید. اما باید در نظر داشته باشید که هزینه های درمان بیش فعالی کودکان با نوروفیدبک بسیار گران بوده و تنها افراد معدودی قادر به استفاده از این روش جدید هستند. البته باز هم نمی توانیم بگوییم که این روش، قطعا بیمار را درمان می کند. بلکه تنها می توان گفت که نتایج آن این موضوع را تا حد زیادی نشان می دهد. 

کنترل بیش فعالی کودکان توسط والدین
در اینجا قصد داریم تا چند روش درمان رفتاری بیماری بیش فعالی در کودکان را معرفی کنیم. والدین می توانند از این روش ها برای درمان بیش فعالی کودکان خود استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که در هر صورت شما باید برای تشخیص و درمان فرزندتان را به نزد پزشک ببرید. 
سعی کنید یک محیط اختصاصی در خانه برای فرزندتان ایجاد کنید.
مطمئن شوید، فرزندتان به قدر کافی استراحت می کند. 
در هنگام صحبت با فرزندتان شمرده و با صبر و تحمل صحبت کنید.
در هنگامی که فرزندتان با شما صحبت می کند، به او دقت و توجه کنید.
این دست از کودکان، با فعالیت های حرکتی بیشتر می توانند انرژی شان را تخلیه کنند؛ لذا می توانید آن ها را برای پیاده روی یا بازی از خانه بیرون ببرید. 
به آن ها اجازه دهید در فعالیت های ورزشی و سالم شرکت کنند. 
ساعت خواب کودک تان را تنظیم کنید. 
برای درمان فرزندتان صبور باشید.
محبت و عاطفه تان را نسبت به کودک تان دریغ نکنید. 

چگونه باید با یک کودک بیش فعال تعامل داشت؟
اگر کودک تان در سنی قرار دارد که به مدرسه می رود، حتما موضوع بیش فعالی اش را با معلم و مدیر مدرسه در میان بگذارید و از آن ها خواهش کنید تا در قبال فرزندتان تحمل و صبر بیشتری به خرج دهند. شما خودتان نیز برای کنترل و درمان بیش فعالی کودکان خود می بایست صبور باشید و انتظار نداشته باشید، فرزندتان با چند قرص و در مدت زمان کوتاه، درمان شود.

لذا مهمترین نکته ای که باید در رابطه با این کودکان رعایت شود، صبر است. شاید آن ها کاری کنند که شما عصبانی شوید و تحمل این حجم از تحرک و جنب و جوش را نداشته باشید، اما باید بدانید که شما در درمان وی نقش داشته و باید با او مدارا کنید. پس درمان بیش فعالی کودکان را نباید صرفا در درمان های دارویی جست. متاسفانه در مواردی اطرافیان کودک، در برابر رفتارهای بیش فعالانه کودک عصبانی شده و ممکن است، او را تنبیه بدنی کنند و یا سرش فریاد بکشند. باید بدانید که تنبیه فیزیکی نه تنها به درمان فرزندتان کمکی نمی کند، بلکه مدت زمان درمان را طولانی تر نیز خواهد کرد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-control-and-treatment-of-hyperactivity-in-children

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*