مقایسه روش های درمان میگرن

  دکتر لینک | مقایسه روش های درمان میگرن

سردردهای میگرنی، دردهای شدید در نواحی مختلف سر هستند که فرد را از فعالیت روزانه بازداشته و کنار آمدن با این موضوع برای بیمار بسیار مشکل است. در این شرایط فرد می بایست برای درمان میگرن اقدام عملی کند. روش های درمانی مختلفی برای درمان این بیماری وجود دارد که فرد بیمار بنا به نوع و میزان درد خود می بایست از هر کدام از آن ها استفاده نماید. 
درمان میگرن با کمک داروها
اغلب افراد برای درمان میگرن و سردردهای میگرنی از داروهایی که برای کنترل و درمان این بیماری تولید شده اند، استفاده می کنند. البته اغلب درجات بیماری میگرن با همین روش قابل کنترل و بهبود می باشند و دیگر نیازی به استفاده از دیگر روش های درمانی احساس نمی شود. داروهای میگرن و سردرد به دو صورت داروهای بدون نیاز به نسخه و داروهای با تجویز پزشک ارائه می شوند. عمده داروهای بدون نسخه، ترکیبی از مسکن ها و ضد التهاب ها هستند که از آن جمله می توان به قرص آسپرین، ناپروکسن، ایبوپروفن و استامینوفن اشاره کرد. این داروها در تمام داروخانه های کشور موجود بوده و برای درمان سردردهای خفیف مورد استفاده قرار می گیرند و نیازی به نسخه پزشک ندارد. البته باید توجه داشته باشید که از این قرص ها به میزان زیاد استفاده نکنید. از جمله داروهای با تجویز پزشک نیز می توانیم به داروی تریپتان و ارگوتامین اشاره کنیم. داروی تریپتان برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا، بیماری های قلب و سکته مغزی هستند، توصیه نمی شود. داروی ارگوتامین نیز به صورت قرص یا اسپری یا به صورت تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد. البته این دو دارو به نوبه خود دارای عوارضی نیز هستند. به همین دلیل پیش از استفاده حتما با پزشک معالج خود در این خصوص مشورت نمایید. 

درمان میگرن با گیاهان دارویی
شما با کمک گیاهان دارویی و طب سنتی نیز می توانید برای درمان میگرن راه چاره ای بیندیشید. خوشبختانه برای درمان و کنترل میگرن، گیاهان دارویی متعددی وجود داشته و استفاده از آن ها زیر نظر یک متخصص طب سنتی توصیه می شود. گیاهان دارویی که استفاده از آن ها برای درمان میگرن بسیار توصیه شده است، شامل اسطوخودوس، تخم کتان، چای برگ تمشک قرمز، ریحان، گیاه دارویی سایبان، کهندار، رزماری، سنبل الطیب، زنجبیل، بابونه، دونگ کوئی، تخم گشنیز، پیچ امین الدوله، گل ماهور، گیاه دارویی نمدار، ترب کوهی، بومادران، رازک، اوودیا و ... می شوند. این داروهای گیاهی دارای پرهیزهایی بوده و ممکن است با برخی از بیماری ها در تعارض باشد، از این رو به شما توصیه می کنیم در خصوص استفاده از هر یک از این گیاهان دارویی و میزان و نحوه بهره گیری از هر کدام آن ها، حتما با پزشک معالج و متخصص طب سنتی مشورت نمایید. 

تزریق بوتاکس و درمان سردرد
شاید تا به حال تصور می کردید، استفاده از بوتاکس تنها برای مصارف زیبایی توصیه می شود. اما جالب است که بدانید، تزریق بوتاکس توسط سازمان غذا و دارو (FDA) برای درمان بیماری میگرن مزمن توصیه شده است. این روش درمانی سبب کاهش دردهای میگرنی شده و حتی در مواردی باعث قطع شدن این دردها شده است. البته باید به این موضوع توجه داشت که برای درمان میگرن، محل تزریق بوتاکس تفاوت دارد و بهتر است انجام این کار توسط یک پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام شود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که این روش درمانی، بیماری شما را به طور کامل درمان نمی کند و شما هر چند وقت یک بار باید برای تزریق مجدد به نزد پزشک خود مراجعه نمایید. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که اثرات درمانی تزریق بوتاکس پس از حدود 5 روز شروع شده و تا حدود 3 ماه ادامه پیدا می کند. شما پس از این مدت باید برای تزریق مجدد اقدام نمایید. 

درمان سردردهای میگرنی به روش TMS
Transcranial Magnetic Stimulation یا روش تحریک مغناطیسی مغز یک روش درمانی برای کنترل دردهای میگرنی می باشد. در این روش امواج مغناطیسی از بخش استخوان جمجمه به قسمت هایی از مغز تابانده می شوند. این روش کاملا غیر تهاجمی بوده و در جهت درمان میگرن انجام می شود. گفته می شود، علت اصلی بروز سردردهای میگرنی تحریک پذیری نورون های کورتکس می باشد. از این رو دستگاه TMS با تابش امواج مغناطیسی این میزان تحریک پذیری را به حالت تعادل رسانده و در نتیجه از سردردهای میگرنی کاسته می شود. البته توصیه می شود، پیش از اقدام برای استفاده از این روش بیمار مراحل درمانی خود را با روش های درمان دارویی یا بوتاکس آغاز نماید. اگر این روش های درمانی تاثیر مثبتی روی دردهای بیمار نداشت، آنگاه بیمار می تواند از روش TMS استفاده نماید. 

روش جراحی برای درمان میگرن
آخرین روش که برای درمان میگرن انجام می شود، روش جراحی است. در صورتی که تمام روش های معمول برای درمان بیماری میگرن روی بیمار جواب ندهند، پزشک می تواند برای درمان بیمار، از روش جراحی استفاده نماید. جراحی در حال حاضر به عنوان آخرین روش درمانی بیماری میگرن شناخته می شود. طبق مطالعات علمی برداشتن فشار اعصاب محیطی حسی در اطراف جمجمه مغز می تواند به کاهش دردهای میگرنی کمک فراوانی بکند. این روش می بایست توسط جراح مغز و اعصاب صورت پذیرد. بیمارانی که از روش جراحی استفاده می کنند، اکثرشان نتیجه مثبتی از روش درمانی گرفته و حتی با قطع کامل درد مواجه خواهند شد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-comparison-of-migraine-treatment-methods

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*