مجموعه اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان

  دکتر لینک | مجموعه اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان

اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان

دوره کودکی دوره حساس و مهمی از زندگی است. بخش اعظمی از شخصیت انسان در این دوران شکل گرفته که در نهایت سبب می شود، شما یک شخصیت سالم یا برعکس ناسالم داشته باشید. رفتارهای اطرافیان با کودک و محیطی که کودک در آن رشد می کند و البته بیماری ها و مشکلات شخص کودک، همه این ها می توانند از عوامل شکل گیری اختلالات روانی در کودکان باشند. از جمله اختلالات رایج در بین کودکان و نوجوانان می توانیم به افسردگی، عقب ماندگی ذهنی، بیش فعالی، اختلال تیک زدن، شب ادراری، وسواس در کودکان و نوجوانان، لکنت زبان، اختلال سلوک، اوتیسم و ترس از تنهایی و جدایی از والدین اشاره کنیم. در ادامه اما به طور مختصر با هر یک از این اختلالات آشنا می شویم. 

افسردگی در کودکان و نوجوانان
افسردگی در هر سنی می تواند اتفاق بیفتد. اما اختلال افسردگی در نوجوانان شایع تر می باشد. به هر حال از بروز افسردگی در کودکان نیز نباید غافل شد. به خصوص این که در این سن شاید امکان تشخیص افسردگی و اختلالات روانی در کودکان به راحتی قابل تشخیص نباشد. افسردگی در کودکان و نوجوانان می تواند در پی بروز بیماری، مشکلات اجتماعی و خانوادگی و ... ایجاد شود. 

عقب ماندگی ذهنی
عقب ماندگی ذهنی، یکی از اختلالات عصبی تکاملی است و معمولا ریشه آن در مشکلات ژنتیکی یافت می شود. از عقب ماندگی ذهنی با عنوان کم توانی ذهنی نیز یاد می شود. در این مورد از اختلالات روانی در کودکان، امکان یادگیری در کودک کاهش یافته و سطح هوشی کودک نسبت به سایر هم سن و سالان خود پایین تر می باشد. 

اختلال بیش فعالی کودکان
بیش فعالی یا اختلال کم توجهی یکی دیگر از اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان است که البته بیشتر در کودکان دیده می شود. در این اختلال فرد در نگاه دیگر افراد، فردی پر تحرک و پر جنب و جوش دیده می شود. این افراد ممکن است با مشکل عدم تمرکز و توجه به جزئیات نیز رو به رو شوند. 

اختلال تیک زدن
به طور خلاصه می توان گفت که اختلال تیک زدن، به حرکت های ناگهانی و بدون اختیار گفته می شود. احتمالا این مورد را حتما در دوستان و آشنایان دیده اید. بسیاری از کودکانی که با اختلال تیک زدن مواجه می شوند، می توانند با سپری کردن دوره درمان خود، با این اختلال خداحافظی کنند. اما ممکن است، این مشکل برای برخی افراد تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند. 

شب ادراری
یکی دیگر از اختلالات کودکان که معمولا در اغلب کودکان دیده می شود، اختلال شب ادراری است. کودکانی که از همان ابتدا چنین مشکلی را داشته اند، گفته می شود که به شب ادراری اولیه دچار هستند. اگر کودک شب ادراری نداشته باشد و بعدا به این مشکل دچار شود، اصطلاحا گفته می شود که کودک شب ادراری ثانویه دارد. شب ادراری موضوع حادی نیست و معمولا تمامی کودکان تا سن حدود 7 تا 10 سالگی به طور کامل می توانند شب ادراری خود را کنترل کنند. 

وسواس در کودکان و نوجوانان
وسواس مراتب و سطوح مختلفی دارد و تقریبا در هر سنی دیده می شود. کودکان و نوجوانان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ممکن است بنا به عوامل مختلف از جمله رفتار والدین و اطرافیان به این اختلال دچار شوند. وسواس می تواند خود را در موارد مختلف نشان دهد و تنها به تمیزی و پاکیزگی خلاصه نمی شود. وسواس فکری به گونه ای که فرد و اطرافیان را آزار دهد، باید جدی گرفته شود و کودک حتما به روانشناس کودک و پزشک متخصص ارجاع داده شود. 

لکنت زبان
لکنت زبان بنا به دلایل مختلف ایجاد می شود. حتی بسیاری از افراد از همان ابتدا به این مشکل دچار هستند. از جمله عواملی که می توانند لکنت زبان را تشدید کند، ترس، اضطراب و شوک هستند. افرادی که دچار لکنت زبان هستند، ممکن است در هنگام صحبت کردن نتوانند کلمات را به صورت گویا و صریح تلفظ کنند و امکان تکرار و کشش آواها وجود دارد. بهترین درمان برای این افراد گفتار درمانی زیر نظر پزشک متخصص می باشد.

ترس از تنهایی و جدایی از والدین
کودکان در سنین مختلف رشد، احساس وابستگی کم یا زیادی به والدین خود دارند. احساس وابستگی به خصوص برای کودکان زیر 2 سال و بالای 6 ماه بسیار شدیدتر است. اگر در این دوران، یکی از والدین به هر دلیلی کودک خود را تنها بگذارد یا کودک والدین خود را از دست بدهد، امکان بروز اختلال ترس از تنهایی یا به تعبیر علمی تر، امکان بروز تله رهاشدگی و تنهایی وجود دارد. اگر این افراد در سنین پایین معالجه نشوند، ممکن است در بزرگسالی مشکلات بسیاری را در روابط عاطفی خود تجربه کنند. 

اختلال سلوک
اگر بخواهیم به طور خلاصه یک اختلال سلوک را توضیح دهیم، باید بگوییم این اختلال شباهت بسیاری با رفتارهای ضد اجتماعی و هنجار شکنانه مانند دزدی، دروغ، بی توجهی به مقررات و .... دارد. بسیاری از افراد این اختلال را با اختلال بیش فعالی اشتباه می گیرند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-collection-of-mental-disorders-in-children-and-adolescents

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*