روانشناسی کودکان و اهداف آن

  دکتر لینک | روانشناسی کودکان و اهداف آن

روانشناسی کودکان 
بسیاری از افراد تصور می کنند که روانشناسی و روانکاوی تنها مختص بزرگسالان است و یک کودک یا نوجوان نیازی به خدمات روانشناسی کودکان  ندارد. اما به واقع این چنین نیست. روانشناسی سن و سال نمی شناسد. کودکان نیز در دوره های مختلف زندگی خود دچار تنش ها و مشکلات روحی و روانی می شوند که می بایست، حتما تحت نظر روانشناس یا مشاور کودکان قرار بگیرند.

شما درمانگر هستید؟ آیا می دانید نرم افزار مدیریت کلینیک روانشناسی دکتر لینک عملکرد شما را تا ۶۰٪ افزایش می دهد؟

روانشناسی کودکان  بیشتر حول محور نحوه تعامل کودک با والدین، محیط اطراف و خودش می چرخد. البته بد نیست به این موضوع اشاره کنیم که روانشناسی کودک یک موضوع دو سویه بوده و گاهی حتی نیاز است که پدر و مادر در این مورد مشارکت داشته باشند. مهارت های فرزندپروری تاثیر بسیار زیادی روی فرزند داشته که می تواند موجبات مشکلات و اختلالات روحی و روانی کودک را فراهم آورد. به همین دلیل والدین نیز باید در این امر مشارکت داشته و یاد بگیرند با مشکلات و اختلالات کودک شان چگونه برخورد کنند. 

ضرورت روانشناسی کودکان 

اما روانشناسی کودکان  چه ضرورتی دارد؟ ببینید روانشناسی اطفال در موارد مختلف می تواند ضرورت پیدا کرده و حتی تنها راه چاره باشد.

برای مثال اگر فرزند شما از اختلالات روحی و روانی یا بیماری های جسمی رنج می برد که روی روان و رفتار کودک تاثیر می گذارد، قطعا در این موارد برای کنترل شرایط بیمار، می بایست فرد به روانشناس کودکان مراجعه کند. یکی از موضوعاتی که بسیار کم به آن توجه می شود، موضوع طرحواره ها و تله های شخصیتی افراد می باشد. عمده این تله های شخصیتی ریشه در کودکی ما داشته و اگر به درستی تشخیص داده نشده و درمان نشوند، در بزرگسالی می توانند بر روی ابعاد مختلف زندگی فرد از جمله زندگی اجتماعی، روابط عاطفی و ازدواج، بحث موقعیت های تحصیلی و کاری و ... تاثیر منفی و مخرب داشته باشد. به همین دلیل است که رفتار والدین با کودک که متاسفانه اصلا به آن توجه نمی شود، می تواند فرزندتان را تا سالیان سال در تله های شخصیتی بسیار دشواری قرار دهد. لذا حتما می بایست، این افراد مورد روانکاوی قرار بگیرند. 

اهداف روانشناسی کودکان 
روانشناسی کودکان ، اهداف متعددی را دنبال می کند. اما در مجموع اصلی ترین هدف روانشناسی کودکان ، پرورش و تربیت کودکی با شخصیت سالم است. اما این شخصیت سالم خود شامل بخش های متعددی می شود یا بهتر بگوییم این شخصیت سالم در نتیجه سلامت ابعاد مختلف زندگی فرد بیان می شود.

این ابعاد مختلف زندگی کودک که شخصیت سالم او را می سازد، شامل رشد جسمی، رشد شخصیتی، زبانی، ذهنی و احساسی کودک می شود. اگر بتوانید در تمامی این ابعاد یک مسیر صعودی و سالم را طی کنید، قطعا فرزندی با شخصیت سالم خواهید داشت. اما این را نیز فراموش نکنیم که ما هیچگاه کامل نیستیم و همواره می بایست برای بهتر بودن تلاش کنیم. 
رشد جسمی: یکی از عوامل بسیار مهم در مشکلات روحی و روانی کودکان، مشکلات جسمی و فیزیکی آن هاست. کودکی که دارای نقص ها و مشکلات جسمانی است، ممکن است در نتیجه رفتار متقابل دوستان و اطرافیان متوجه این نقص ها شده و با مشکلات روحی نظیر افسردگی رو به رو شود. 

درمورد نرم افزار مدیریت کلینیک روانشناسی دکتر لینک بیشتر بدانید

رشد شخصیتی: امکان برقراری ارتباط با دیگران، تمرکز، درک و فهم، یادگیری و .... از جمله ویژگی های رشد شخصیتی یک کودک می باشد. 

رشد زبانی: کودک در سنین ابتدایی زندگی به مرور زمان یاد می گیرد که صحبت کند و با اطرافیان ارتباط برقرار کند. در برخی موارد ممکن است این روند دچار اختلال شود. به همین دلیل می بایست این کودکان تحت گفتار درمانی قرار بگیرند. 

رشد ذهنی: رشد ذهنی کودکان از جمله معیارهای اساسی رشد یک فرد به شمار می رود. 

رشد احساسی: رشد احساسی کودک، به موضوع درک احساسات افراد توسط کودک می پردازد. 

اگر هر یک از این موارد دچار اختلال شود، ممکن است از نظر روانشناسی مشکلاتی را برای کودک ایجاد کند. برخی از این مشکلات با چندین جلسه درمانی کاملا قابل رفع می باشد. اما کودکانی که با چنین مشکلاتی در حین رشد مواجه می شوند و راه حلی روانشناسی برای آن ها در نظر گرفته نمی شود، ممکن است تا سالیان سال دچار مشکل شده و امکان تشخیص و درمان به تعویق بیفتد.

آیا شما به صورت FreeLancer برای خودتون کار میکنید؟ یا در یک کلینیک کار میکنید که در نوبت ها و بی نظمی دارن؟ دکتر لینک نرم افزار مدیریت کلینیک روانشناسی به شما کمک میکند و عملکرد شما را تا ۶۰٪ بهتر می کند، برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*