سرطان سینه و بارداری

  دکتر لینک | سرطان سینه و بارداری

سرطان سینه به تنهایی یکی از بیماری های متداول در بین بانوان می باشد. اما وقتی این بیماری در حین مراحل بارداری بروز پیدا می کند و فرد با سرطان سینه در بارداری مواجه می شود، شرایط عمومی بیمار، حساس تر می شود. حال سوال اینجاست که آیا پس از تشخیص سرطان سینه در حین بارداری، فرد می بایست نسبت به سقط جنین اقدام نماید یا راه حل مناسب برای درمان و حفظ نوزاد وجود دارد؟

سرطان سینه و بارداری
معمولا فردی که با سرطان سینه در بارداری رو به رو می شود، روحیه خود را می بازد و ممکن است در این دوره حساس علاوه بر مقابله با بیماری سرطان سینه در بارداری، با افسردگی نیز مواجه شود. همه این ها در کنار هم شرایط ناگواری را برای فرد ایجاد می کند. اما این بدان معنا نیست که مادر باید از به دنیا آوردن نوزاد خود قطع امید کند. در موارد متعددی مادر در کمال سلامت فرزند خود را به دنیا آورده و مراحل درمان بیماری خود را نیز پی گرفته است. این موضوع بسیار اهمیت دارد که در مراحل بارداری، تحت نظر پزشک باشید و نسبت به علائم مختلف بیماری سرطان، حساسیت به خرج دهید و در خصوص نشانه های بیماری اقدامات لازم را به عمل آورید. اگر بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، آسان تر درمان شده و نمی تواند جان مادر و فرزند را به خطر بیندازد. 

عوامل موثر در انتخاب شیوه درمان سرطان سینه در بارداری
تجویز یک روش درمانی در زمانی که بیمار باردار نیست، کار به مراتب آسان تری است. اما وقتی بیمار مبتلا به سرطان سینه، مراحل بارداری را نیز طی می کند، تصمیم گیری کمی دشوار می شود. در اینجا اینکه از چه روش درمانی برای درمان بیمار استفاده شود، به عواملی همچون مرحله رشد بیماری، نوع سرطان، علائم و نشانه های بیماری، سن جنین و شرایط عمومی بیمار بستگی دارد. مرحله رشد بیماری به این معنا است که ببینیم شدت بیماری به چه میزان است و آیا عمق نفوذ تومور تنها به سینه ختم می شود یا دیگر بخش های بدن را نیز به خود درگیر نموده است. سن جنین نیز بسیار اهمیت دارد. چراکه در برخی موارد که سن جنین کم است، نمی توان از برخی شیوه های درمانی استفاده کرد. 

مراحل درمان سرطان سینه در بارداری
معمولا در ماه های اول بارداری جلسات شیمی درمانی توصیه نمی شود و انجام این کار می تواند برای جنین خطرناک باشد. اما پس از گذشت این زمان، به جز روش پرتودرمانی و رادیوتراپی امکان استفاده از دیگر روش های درمانی تقریبا وجود دارد. جراحی به طور کلی نمی تواند خطری برای جنین داشته باشد و اگر وجود توده بدخیم سرطانی در شما تشخیص داده شود، پزشک می تواند با روش لامپکتومی، توده سرطانی را برداشته و یا با روش ماستکتومی کل سینه را بردارد. البته بیشتر توصیه می شود که روش ماستکتومی در سه ماه دوم بارداری و روش لامپکتومی در سه ماه سوم بارداری به کار برده شود. در خصوص جلسات شیمی درمانی، توصیه می شود که این جلسات در سه ماه اول بارداری انجام نشود. اما در صورتی که پیشرفت بیماری سریع باشد و پزشک این شیوه درمانی را برای کنترل سرطان سینه در بارداری توصیه کند، باید در نظر داشت که سلامت جنین ممکن است به خطر بیفتد. 

نکات مهم درباره سرطان سینه در بارداری
متاسفانه به سبب نبود اطلاعات کافی، برخی باورهای غلط در خصوص سرطان سینه در حاملگی در بین اغلب زنان وجود دارد که در این بخش لازم دانستیم به این موارد اشاره کنیم:
بارداری دلیلی بر بروز سرطان سینه در بین زنان نیست.
پایان دادن به بارداری و سقط جنین نمی تواند باعث بهبود سرطان سینه شود. 
بارداری نمی تواند عامل ایجاد سرطان پستان در زنان باشد؛ اما به سبب تغییرات هورمونی بسیاری که در حین بارداری اتفاق می افتد، ممکن است، روند گسترش این بیماری در این دوره افزایش پیدا کرده و سرعت پیدا کند. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می کنند که بارداری باعث بروز سرطان در آن ها شده است. 
طبق نظر متخصصان و پزشکان، سرطان سینه در بارداری به تنهایی نمی تواند به جنین آسیب وارد سازد و با رعایت یک سری نکات و تحت نظر بودن جنین می تواند سالم به دنیا بیاید. 
معمولا روش شیمی درمانی تا سه ماه دوم بارداری آغاز نمی شود. شیمی درمانی در ماه های اول بارداری می تواند به جنین آسیب وارد سازد. 
روش رادیوتراپی تا تولد نوزاد انجام نخواهد شد و انجام آن می تواند سلامت جنین را به خطر بیندازد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-breast-cancer-during-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*