درمان دارویی فشارخون

  دکتر لینک | درمان دارویی فشارخون

انتخاب بهترین داروهای فشار خون
این که دقیقا چه نوع داروی فشار خونی در داروخانه ها، برای درمان بیماری شما بهترین است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. پزشک معالج شما بر اساس سوابق بیماری، سن، جنسیت، حساسیت ها و ... داروی کاهش فشار خون برای شما تجویز خواهد کرد. مثلا اگر شما علاوه بر فشار خون، بیماری قلبی یا کلیوی نیز دارید، داروی پیشنهادی برای شما شاید با بهترین دارو برای یک بیمار دیگر کاملا متفاوت باشد. پس با این تفاسیر روی داروی خاصی اصرار نورزید و اطمینان داشته باشید که پزشک شما بهترین دارو را برای شما تجویز خواهد کرد. در ادامه با برخی از متداولترین روش های درمان دارویی فشار خونآشنا خواهیم شد.
 
درمان دارویی فشار خون با داروهای دیورتیک
سدیم و نمک از جمله موادی هستند که باعث افزایش فشار خون بدن می شوند. یکی از درمان های دارویی فشار خون بالا، استفاده از داروهای دیورتیک است. داروهای دیورتیک عموما باعث افزایش ادرار شده و این موضوع به دفع بیشتر سدیم و در نتیجه کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند. البته این دارو در کنار سایر داروهای فشار خون تجویز می شود و نقش مکمل درمان دارویی فشار خون را دارد. مهمترین جنبه منفی استفاده از این داروها، تکرر ادرار و در نتیجه از دست دادن پتاسیم می باشد. اگر شما هم از داروهای دیورتیک برای درمان فشار خون تان استفاده می کنید، توصیه می کنیم در کنار این دارو از منابع غنی پتاسیم نیز در رژیم غذایی خود استفاده نمایید. اما از جمله داروهای دیورتیک که در داروخانه ها موجود بوده و می بایست با تجویز پزشک استفاده نمایید، می توانیم به بومکس، دیوریل، هگروتون، اندورون، متولازون، Demadex و ... اشاره کنیم.
 
درمان دارویی فشار خون با داروهای مسدود کننده کلسیم
درمان دارویی فشار خون از طریق داروهای مسدود کننده کلسیم دیگر روش درمانی است که باید طبق نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. کلسیم در واقع میزان انقباضات در عروق را افزایش می دهد و همین موضوع می تواند باعث افزایش فشار خون شود. به همین منظور بیماران مبتلا به فشار خون و در مواردی بیماران قلبی با تجویز پزشک می توانند از داروهای مسدود کننده کلسیم استفاده نمایند. از جمله معروف ترین داروهای مسدود کننده کلسیم می توانیم به وراپامیل هیدروکلراید، نیسولیدپین، نیفدیپین، نیکاردیپین، دیلتیازیم هیدروکلراید، آملودیپین بیسایلات و ... اشاره کنیم. این داروها برای همه بیماران مبتلا به فشار خون بالا تجویز نمی شود و بسته به شدت بیماری و طبق نظر پزشک ممکن است هر یک از این داروها برای شما تجویز شوند.  
 
درمان دارویی فشار خون با داروهای مسدود کننده بتا
از این نوع درمان دارویی فشار خون نیز علاوه بر درمان فشار خون بالا، برای کنترل ضربان قلب نیز استفاده می شود. بتا بلاکر ها باعث باز شدن رگ های خونی شده و به این ترتیب سبب کاهش ضربان قلب نیز می شوند.  مسدود کننده های بتا شامل انواع مختلفی بوده و بر روی قلب تاثیر می گذارند. برخی دیگر نیز دارای اثر سمپاتومیمتیک هستند. پر استفاده ترین مسدود کننده های بتا عبارتند از: پنبوتولول، متپرولول تارتات، متپرولول سوکسینات، نبیولول، آسوبوتولول، بیوپرولول فومارات و ....
 
درمان دارویی فشار خون با داروهای مسدود کننده آلفا
دسته دیگری از روش های درمان دارویی فشار خون، با کمک داروهای مسدود کننده آلفا انجام می شود. اصلی ترین عملکرد این قبیل داروها در انبساط عروق خونی می باشد که در نتیجه باعث کاهش فشار خون نیز می شود. البته این دارو کاربرد دیگری نیز دارد و برای درمان بزرگی پروستات در مردان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. از جمله داروهای مسدود کننده آلفا می توانیم به دوکسازوزین، ترازوسین هیدروکلراید و پرازوسین هیدروکلراید اشاره کنیم.
 
درمان دارویی فشار خون با داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین
همانطور که می دانید انقباض رگ های خونی باعث افزایش ضربان قلب و افزایش فشار خون می شود. در بدن نیز هورمون هایی ترشح شده که باعث انقباض بیشتر رگ های خونی در بدن می شوند. یکی از این هورمون ها، آنژیوتانسین می باشد که سبب انقباض و افزایش فشار خون می شود. داروهای مهارکننده آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین، داروهایی هستند که باعث کاهش تولید آنژیوتانسین در بدن شده و در نتیجه فشار خون را نیز کاهش می دهند. از جمله این داروها می توان به بنازپریل هیدروکلراید، رامیپریل، پروین دپریل، فوزونوپریل سدیم، انالاپریل ملات، کاپتوپریل و ... اشاره کرد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-blood-pressure-medication

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*