فشارخون در بارداری

  دکتر لینک | فشارخون در بارداری

فشار خون در دوران بارداری، یکی از عوارض ناشی از بارداری بوده که البته ممکن است، پیش از این دوران نیز ایجاد شود. البته اگر به توصیه های پزشک عمل شود، به خوبی و بدون دغدغه ای خاص می توان این دوران را گذراند. به همین سبب امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با فشار خون در بارداری بیشتر آشنا کنیم. 

آیا زنان با فشار خون بالا، می توانند باردار شوند؟
زنانی که پیش از بارداری بنا به هر دلیلی به بیماری فشار خون بالا مبتلا شده اند، همواره بیم آن را دارند که باردار شوند. یکی از سوالات متداول این قبیل از زنان، در خصوص وجود یا عدم وجود خطر این بیماری برای سلامت جنین است. اما فشار خون بالا جز آن دست از بیماری هایی است که اگر فرد باردار تحت نظر پزشک اقدام به بارداری نماید و دوران حاملگی را نیز تحت مراقبت های ویژه پزشک و با رعایت و کنترل بیماری به ثمر برساند، دیگر نباید نگرانی در خصوص باردار شدن وجود داشته باشد. پس اگر شما هم پیش از اقدام به بارداری با بیماری فشار خون بالا دست به گریبان هستید، می توانید با انجام یک سری مراقبت ها، اقدام به بارداری نمایید. 

انواع فشار خون حاملگی
فشار خون در بارداری انواع مختلفی دارد و بسته به این که شما به کدام نوع فشار خون مبتلا شده اید، می بایست از روش درمانی خاصی پیروی کنید.
پرفشاری خون در دوران بارداری: این نوع فشار خون معمولا بعد از هفته بیستم حاملگی بروز پیدا می کند. 
فشار خون مزمن: این نوع فشار خون پیش از دوران بارداری نیز در فرد وجود داشته است. البته در مواردی پیش از هفته بیستم بارداری پدید می آید. 
فشار خون مزمن با پره اکلامپسی: این نوع فشار خون در زنانی پدید می آید که پیش از بارداری نیز به فشار خون بالا مبتلا بودند. در این نوع فشار خون بالا، پروتئین در ادرار دیده می شود. 
پره اکلامپسی: پره اکلامپسی نوعی مشکل است که در اثر فشار خون در بارداری ایجاد می شود و می تواند بر روی دیگر اعضای بدن تاثیر منفی بگذارد.

عوامل موثر ابتلا زنان به فشار خون بالا در حاملگی
برخی شرایط می تواند احتمال ابتلا زنان باردار به فشار خون در بارداری را افزایش دهد. در این جا به چند نمونه اشاره خواهیم کرد:
داشتن سابقه فشار خون بالا پیش از بارداری
کم تحرکی و عدم ورزش
اضافه وزن و چاقی
رژیم غذایی نادرست و پرچرب
سیگار کشیدن
مصرف مواد مخدر
مصرف الکل
سابقه ژنتیکی و خانوادگی ابتلا به فشارخون در بارداری
سن بالای بارداری
تجربه اول بارداری
تجربه بارداری چند قلویی
سبک زندگی ناسالم

داشتن هر یک از شرایط فوق به تنهایی نمی تواند عامل ابتلا شما به فشار خون در بارداری باشد. اما سوابق نشان داده است که افرادی که ویژگی های بالا را دارا می باشند، بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به فشار خون بالا در دوران حاملگی هستند.  

عوارض فشار خون بالا در بارداری
برخی از مادران باردار در دوران بارداری به سبب عدم توجه و رعایت برخی نکات، نمی توانند بیماری فشار خون در بارداری را تشخیص دهند. گذشته از این ها برخی از زنان باردار، این بیماری را تشخیص داده؛ اما برای کنترل و درمان بیماری اقدام نمی کنند و درمان بیماری خود را به بعد از زایمان موکول می کنند. باید به این دست از مادران عرض کنیم که عدم درمان و کنترل فشار خون در بارداری می تواند عوارض ناگواری را به دنبال داشته باشد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش احتمال زایمان زودرس
بروز بیماری های قلبی و عروقی
افزایش احتمال جدا شدن جفت
کاهش میزان خون رسانی به جفت

روش های پیشگیری از فشار خون در بارداری
با این راهکارها می توانید از ابتلا به فشار خون در بارداری پیشگیری کرده و یا آن را کنترل نمایید. 
اگر پیش از بارداری به فشار خون بالا مبتلا شده اید، در دوران بارداری به طور مرتب چکاپ شوید و داروهای فشار خون را طبق نظر پزشک مصرف نمایید. 
مشکل بیماری فشار خون تان را با پزشکی که برای گذراندن دوره بارداری، تحت مراقبت ایشان هستید، در میان بگذارید و برای مصرف داروها و رعایت رژیم غذایی از ایشان اطلاعات لازم را کسب نمایید. 
فعالیت بدنی مناسب و ورزش را ترک نکنید. 
رژیم غذایی دوره بارداری را طبق نظر پزشک رعایت کنید. 
از استعمال دخانیات، الکل و مواد مخدر جدا خودداری کنید. 
از مصرف داروهای فشار خون و دیگر داروها، به صورت سر خود اجتناب کنید. 
اگر پیش از بارداری نیز به فشار خون بالا مبتلا بودید، برای اقدام به بارداری، حتما با پزشک هماهنگ کنید و تحت مراقبت و درمان ایشان باشید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-blood-pressure-in-pregnancy

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*