همه چیز درباره بیماری فشار خون بالا

  دکتر لینک | همه چیز درباره بیماری فشار خون بالا

به جرات می توان گفت، یکی از مهمترین علائم حیات انسان، فشار خون است. فشار طبیعی برای سنین مختلف باید در یک رنج مشخص قرار داشته باشد. اما متاسفانه گاهی اوقات بنا به عدم رعایت برخی نکات، سلامتی انسان به خطر افتاده و فشار خون بالا می رود. البته کاهش فشار نیز به خودی خود خطرناک است، اما اغلب افرادی که با این بیماری درگیر هستند، معمولا با افزایش فشار مواجه می شوند.

فشار خون چیست؟

فشار خون در واقع به فشاری گفته می شود که خون در هنگام گردش در داخل رگ ها به دیواره عروق وارد می کند. البته منظورمان بیشتر فشاری است که در شریان ها و رگ های بزرگ وجود دارد. اگر توجه کرده باشید این فشار به صورت یک فشار سیستولیک روی فشار دیاستولیک بیان می شود. البته در ادامه درباره این دو واژه صحبت خواهیم کرد. این فشار با واحد میلی متر جیوه اندازه گیری می شود. اگر فشار در یک فرد به صورت نرمال و در رنج معمول قرار داشته باشد، معمولا مشکلی وجود ندارد. اما در مواقعی که این فشار از حد معمول افزایش پیدا می کند، می گوییم فرد دچار فشار خون بالاشده است. البته عکس این موضوع نیز امکان پذیر است. در صورتی که فشار فرد از حد نرمال پایین تر بیاید. اما به طور طبیعی فشار نرمال یک فرد بزرگسال در زمان سیستول 120 میلی متر جیوه و در زمان دیاستول 80 میلی متر جیوه است که به طور عمومی فشار 12 روی 8 خوانده می شود. 

بیماری فشار خون بالا

اگر فشار شما تنها یک بار افزایش پیدا کند و این افزایش فشار خون، به صورت پیاپی اتفاق نیفتد، خوشبختانه هنوز به بیماری فشار خون بالا مبتلا نگشته اید. اما افرادی که تقریبا به طور مداوم دارای فشار بالا هستند، از بیماری فشار خون بالا رنج می برند. البته این افزایش فشار، دارای عللی نیز می باشد که در ادامه دقیق تر به علل فشار بالا خواهیم پرداخت. متاسفانه این بیماری به این دلیل که در اوایل کار، توجه خاصی به آن نمی شود و البته علائم خاصی نیز برای آن دیده نمی شود، به یک بیماری پنهان تبدیل گشته است. اگر در مراحل اولیه بیماری، فشار خون بالا به درستی تشخیص داده نشود، ممکن است بیماری شما به یک بیماری طولانی مدت و خطرناک تبدیل شود که عوارض بسیاری را نیز با خود به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می شود افراد میانسال و کهنسال هر چند وقت یک بار آزمایش های مربوطه و چکاپ را انجام دهند. 

فشار سیستولیک و دیاستولیک
برای اندازه گیری فشار سیستولیک و فشار دیاستولیک بد نیست ابتدا با تعاریف این دو واژه دقیق تر آشنا شوید:
فشار سیستولیک: هنگامی که قلب در حال تپش است، خون از طریق شریان های اصلی به دیگر نقاط بدن منتقل می شود. در این حالت فشاری که به دیواره رگ ها وارد می شود را فشار سیستولیک می گویند. فشار دیاستولیک طبیعی باید زیر 120 میلی متر جیوه باشد. 
فشار دیاستولیک: فشاری که خون در شریان های اصلی بین فاصله دو ضربان قلب به دیواره رگ ها وارد می کند، فشار دیاستولیک می گویند. اصطلاحا گفته می شود که در این زمان قلب استراحت می کند. در این هنگام قلب از خون اکسیژن دار پر می شود و برای پمپاژ بعدی خود را آماده می کند. فشار دیاستولیک نرمال باید زیر 80 میلی متر جیوه باشد. 

مهمترین دلایل بروز فشار خون بالادر بین افراد کدامند؟

برای بروز بیماری فشار خون بالا علل بسیاری وجود دارد. افرادی که به طور کلی با برخی از موارد زیر رو به رو هستند، بیش از سایر افراد در خطر ابتلا به این بیماری می باشند:
کهولت سن ( سن بالای 60 سال)
سیگار کشیدن و استعمال دخانیات
مصرف مشروبات الکلی
اضافه وزن
عوامل ارثی و ژنتیکی
ورزش نکردن و نداشتن تحرک لازم
رژیم غذای ناسالم و خوردن غذاهای پرچرب و پرنمک
استرس و شوک روحی
قرص های ضد بارداری
این ها تنها چند مورد از مهمترین علل بروز فشار بالا در بین افراد می باشد. 

عوارض فشار خون بالا

اگر فشار خون بالا در مراحل اولیه کنترل نشود و تلاشی برای پیشگیری و درمان آن صورت نپذیرد، این بیماری به یک بیماری مزمن و طولانی مدت تبدیل می شود. فشار خون بالا در طولانی مدت می تواند باعث بروز دیگر بیماری های ناگوار در یک فرد شود. از جمله عوارض فشار خون بالا می توان به بروز سکته مغزی، نارسایی کلیه، آسیب رسیدن به چشم ها، نارسایی قلب، سکته قلبی و ... اشاره کرد. 
در آخر توصیه می کنیم، جهت پیشگیری از بروز این عوارض، در صورتی که در حال حاضر به بیماری فشار خون بالا دچار هستید، با به کارگیری راهکارهای پیشگیرانه اقدام به پیشگیری و کنترل این مشکلات بکنید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-all-about-hypertension

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*