مشاوره پیش از ازدواج را فراموش نکنید

  دکتر لینک | مشاوره پیش از ازدواج را فراموش نکنید

دوره آشنایی قبل از ازدواج، دوره بسیار حساسی برای دو طرف رابطه عاطفی می باشد. در این دوران معمولا آگاهی کم نسبت به آموزش های برقراری ارتباط، شدت رابطه احساسی بین دو جنس مخالف افزایش پیدا می کند که این موضوع می تواند نتایج منفی برای ارتباط زن و مرد پس از ازدواج داشته باشد. اما استفاده از مشاوره پیش از ازدواج این مشکل را تا حدودی حل کرده و به دو طرف کمک می کند تا دید عمیق تری نسبت به یکدیگر داشته باشند. البته که زمان مراجعه به مشاور ازدواج نیز بسیار مهم می باشد. 

هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج چیست؟

مشاوره ازدواج اهداف مختلفی را دنبال می کند. این اهداف اغلب در جهت کمک به زوجین برای آشنایی بیشتر با یکدیگر و به طور کلی با جنس مخالف می باشد. 
اما مشاوره پیش از ازدواج عموما سه هدف اصلی را دنبال می کند:

  • کمک به رسیدن دو طرف به یک شناخت مناسب از یکدیگر و بررسی هم کف بودن زن و مرد از هر نظر
  • بررسی مهارت های دو طرف برای شروع یک رابطه و آموزش مهارت های زندگی به زوجین
  • بررسی آمادگی دو طرف برای ازدواج بر اساس ملاک های بلوغ مختلف

با این حساب می بینید که مراجعه به مشاور یا حتی انجام تست روانشناسی آنلاین ازدواج، پیش از ازدواج و عقد ضرورت دارد و توصیه می شود که همه دختران و پسران پیش از انجام عقد از مشاوره پیش از ازدواج استفاده نمایند. شما در مشاوره ازدواج می توانید با احساسات، حساسیت های اخلاقی، خط قرمزها، ملاک های ازدواج خود و طرف مقابل تان آشنا شده و اصلی ترین مهارت های زندگی مشترک را فرا گیرید. 

مشاوره قبل از ازدواج چگونه انجام می شود؟

متاسفانه اغلب مردم ما به مشاوره اعتقادی ندارند. به همین سبب با نحوه مشاوره و به خصوص نحوه مشاوره پیش از ازدواج نیز آشنایی ندارند. مشاوره قبل از ازدواج شامل بخش های مختلفی می شود که مدیریت آن توسط مشاور بوده و مشاوره در چند جلسه انجام می شود. در ابتدا دو طرف به صورت جدا با مشاور صحبت می کنند و در این مرحله مشاور سعی می کند تا با دغدغه های اصلی، خواسته ها، نیازها، مهارت های زندگی، ویژگی ها و تیپ شخصیتی دو طرف آشنا شود. پس از مشاوره انفرادی ممکن است، از شما خواسته شود تا پرسش نامه ها و تست های روانشناسی را پر کنید. این کار نیز به شناخت درست تر شما کمک می کند. در مراحل بعدی مشاوره، جلسات به صورت دو نفره و با حضور هر دو زوج انجام می شود. در اینجا مشاور سعی می کند تا نتایج بررسی های خود در مورد شباهت ها و تفاوت های دو طرف را به آن ها بشناساند. در این شرایط دختر و پسر به یک شناخت عمیق تر نسبت به یکدیگر می رسند. البته در صورت وجود تفاوت ها، به راحتی نمی توان گفت که این رابطه با شکست مواجه شده است. اگر تفاوت ها عمیق و ریشه ای نباشد و دو طرف سازگاری نسبت به هم داشته باشند، با کمک مهارت هایی می توان درک تفاوت ها را برای دو طرف روشن کرد. 

زمان مناسب برای انجام مشاور ازدواج

این که در واقع چه زمانی را باید برای انجام مشاوره پیش از ازدواج انتخاب کنیم، موضوع بسیار با اهمیتی است. معمولا گفته می شود، پس از آشنایی کلی با طرف مقابل و پس از 3 الی 5 بار قرار ملاقات، بهتر است برای شناخت دقیق تر و کسب راهنمایی های لازم به یک مشاور مراجعه نمایید. به این موضوع توجه داشته باشید که مراجعه دیرهنگام به مشاور، می تواند از میزان تاثیرگذاری وقت مشاوره بکاهد. اگر رابطه عاطفی شما بدون مراجعه به مشاور، شدت پیدا کند و این رابطه عاطفی بدون در نظر داشتن تفاوت ها ایجاد شود، در آینده می تواند خطرناک باشد. مضاف بر این که مراجعه به مشاور هم نمی تواند دردی دوا کند. در این شرایط معمولا دو طرف بدی ها و نقاط منفی یکدیگر را نمی بینند و راهنمایی اطرافیان و مشاور نمی تواند کمک چندانی به شروع رابطه احساسی آن ها بکند. پس حتما سعی کنید در بهترین زمان ممکن به یک مشاور خوب مراجعه نمایید. 

آیا مشاوره بعد از ازدواج برای تداوم و بهبود رابطه نیاز است؟

درباره مشاوره بعد از ازدواج صحبت های بسیاری وجود دارد. بر اساس جامعه امروزی ایران، اقدام به انجام این کار به نظر کار درستی می آید. یادگیری آموزش ها و مهارت های ازدواج و همسرداری از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. لذا توصیه می شود، هر چند وقت یک بار برای بهبود رابطه خود با همسرتان از مشاوره های تخصصی کمک بگیرید. البته وقت گذاشتن برای همسر، جهت بهبود رابطه و رفع نیازهای متقابل یک امر طبیعی و البته یک روش عالی برای بهبود رابطه می باشد. در هر صورت در هر نقطه از زندگی مشترک می توانید برای رفع مشکلات خود، از مشاوره های تخصصی و معتبر استفاده کنید. 

نکات مهم در خصوص استفاده از مشاوره ازدواج

در ارتباط با مشاوره پیش از ازدواج به این نکات توجه داشته باشید:
مشاوره ازدواج نمی تواند تمام سوالات و نیازهای شما را پاسخ دهد.
شما به صورت مستقل نیز می توانید به مشاور ازدواج مراجعه کنید. 
مدت زمان مشاوره آنقدر زیاد نیست که در یک جلسه بتوانید نتایج کاملی دریافت کرده و بر آن اساس تصمیم گیری کنید. 
شاید صحبت درباره تمام خواسته ها یا دغدغه های تان با یک مشاور سخت باشد. اما باید توجه داشته باشید که شما می خواهید چندین سال با همسرتان زندگی کنید و پرسیدن سوالاتی که مطرح کردنشان برایتان دشوار است، ضرورت دارد.
همواره صادق باشید تا به نتیجه درستی دست پیدا کنید. 
با ملاک ها، ارزش ها و اعتقادات خود روراست باشید. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*