روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ

  دکتر لینک | روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ

روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ همراه با آغاز تغییرات جسمی و فیزیکی
با شروع دوره بلوغ در دختران و پسران که البته زمان آغاز آن در هر یک از دو جنس متفاوت می باشد، ترشح هورمون های مختلف آغاز شده و همین موضوع می تواند باعث تغییرات ظاهری در فرد شود. برخی از این تغییرات ممکن است برای نوجوان شما آزاردهنده بوده و اعتماد به نفس وی را کاهش دهد.

در این شرایط ممکن است برخی از نوجوانان برای مقابله با استرس ها و مشکلات روحی که در پی این تغییرات فیزیکی اتفاق می افتد، به روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ نیاز پیدا کنند. از جمله این تغییرات فیزیکی دوران بلوغ که در پی تغییرات هورمونی در نوجوانان اتفاق می افتد، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افزایش قد و جثه در پسران 
بم شدن صدا در پسران
شروع عادت ماهیانه در دختران
بروز جوش صورت
افزایش عضلات و جثه در دختران
رشد سینه ها در دختران
هر یک از این موارد علاوه بر این که حس بزرگ شدن و استقلال را در فرد ایجاد می کند، می تواند سبب نگرانی ها و مشکلات روحی نیز در فرد شود. به همین دلیل لازم است، والدین پیش از این دوران تحت مشاوره قرار گرفته و مهارت های ارتباط با فرزندشان در این سن را به دست بیاورند.

شما به عنوان پدر یا مادر باید به فرزندتان احساس آرامش داده و به آن ها آگاهی های لازم را در خصوص بلوغ و تغییرات جسمی و روحی گوشزد کنید. سعی کنید طبیعی بودن این موضوع برای تمام نوجوانان را یادآوری کرده و احساس شرمنده بودن و عدم عزت نفس را از فرزندتان دور کنید. 

مشکلات عاطفی نوجوانان در دوران بلوغ
یکی دیگر از مشکلاتی که سبب می شود از روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ استفاده کنیم، بروز مشکلات عاطفی و احساسی در نوجوانان می باشد. اگر شما یک نوجوان در خانه دارید، شاید با رفتارهایی نظیر نوسانات رفتاری و اخلاقی در فرزندتان مواجه شوید. اگر فرزند شما خیلی زودتر از سایر هم سن و سالانش وارد دوره بلوغ شده باشد، ممکن است دچار استرس شده و یا افسردگی به سراغش بیاید.

نوجوانان در این سن، در برابر حوادث احساسات شدیدی را بروز می دهند. آن ها در مرحله انتقال از دوره کودکی به جوانی هستند و شاید به راحتی نتوانند تغییرات را بپذیرند. اتفاقی که در این دوره زندگی نوجوان می افتد، ممکن است خود را به گونه های مختلف نشان دهد. مثلا ممکن است فرزندتان به راحتی به شما اعتماد نکرده و با شما صحبت نکند. در این شرایط روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ به کمک شما آماده و ضمن دادن آگاهی به شما، سعی می کند به شما این کمک را بکند که بهترین رفتار و واکنش را نسبت تغییرات عاطفی و احساسی فرزندتان داشته باشید. در دوران بلوغ سعی کنید، شنونده خوبی باشید و بدون قضاوت و سرزنش پای حرف فرزندتان بنشینید. دلگرمی دادن و حمایت از راه دور می تواند کمک موثری به نوجوان تان باشد. 

روانشناسی نوجوانان در دوران بلوغ و مشکلات تحصیلی
مشکلات عاطفی و روحی و روانی خود می تواند سبب بروز مشکلات جدی تری در مدرسه و در امر تحصیل فرد شود. برای مثال اگر فرزندتان خیلی سریع تر از هم سن و سالان خود وارد دوران بلوغ شده و با تغییرات ظاهری و جسمی خود رو به رو شده است، ممکن است بنا به دلایلی نسبت به این تغییرات احساس خجالت یا شرمندگی کند. گاهی اوقات این حس از طریق دوستان و هم سن و سالان به فرد القا می شود و همین موضوع خود می تواند سبب بروز استرس، ناآرامی، پرخاشگری و افسردگی در فرد شده که نتیجه آن افت شدید تحصیلی در این دوران خواهد بود.

پس اگر فرزندی دارید که در دوران بلوغ مشکلاتی در تحصیل پیدا کرده است، شاید بهتر باشد علاوه بر راه حل های آموزشی، به فکر مشکلات روحی و روانی و البته عاطفی فرزندتان نیز باشید. وجود یک روانشناس و مشاور در این دوران می تواند به فرزند شما کمک کند. 

انزوای اجتماعی نوجوانان
احساس افسردگی، خجالت، خود کم بینی و عدم اعتماد به نفس که در دوران بلوغ می تواند گریبان گیر فرزندتان شود، می تواند باعث شود که نوجوان در این دوران زندگی خود تمایلی به ارتباط با سایرین نداشته و انزوا را بهترین راه حل برای رسیدن به آرامش بداند. رفتار شما نسبت به فرزندتان می تواند بهترین کمک کننده و یا حتی برعکس عاملی برای انزوای بیشتر او شود. انزوای اجتماعی یکی از طرحواره هایی است که اگر در سنین پایین درمان و کنترل نشود، می تواند تاثیرات مخرب بسیاری روی فرد گذاشته و موقعیت های کاری، تحصیلی و عاطفی بسیاری را از فرد در آینده بگیرد. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام
 

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-adolescent-psychology-during-puberty

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*