درباره پوکی استخوان؛ علائم و عوامل پوکی استخوان

  دکتر لینک | درباره پوکی استخوان؛ علائم و عوامل پوکی استخوان

پوکی استخوان بیماری شایعی که باید بیشتر به آن توجه کرد. متاسفانه این بیماری در کشورهای خاورمیانه و آسیا بیشتر دیده می شود. به همین سبب ضرورت بیشتری برای شناخت آن در این کشورها از جمله ایران دیده می شود. 

پوکی استخوان چیست؟
بیماری پوکی استخوان که در زبان لاتین به آن استئوپروز نیز گفته می شود، یک بیماری مرتبط با استخوان ها است. در حالت طبیعی در استخوان های هر فرد سالم، منافذ بازی نظیر کندوی زنبور وجود دارد. وقتی استخوان های شما شروع به پوک شدن می کنند، به مرور زمان فضاهای خالی بزرگتر شده و از حجم استخوان ها کاسته می شود و در نهایت استخوان ها ضعیف تر شده و شما با اولین نشانه های این بیماری مواجه خواهید شد.

پوکی استخوان در زنان بیشتر اتفاق می افتد و با افزایش سن رابطه مستقیم دارد. علت این که این بیماری بیشتر در زنان دیده می شود، احتمالا به سبب دلایلی همچون کمبود دریافت ویتامین D، یائسگی و تراکم استخوانی ظریف تر است. 

علائم پوکی استخوان
متاسفانه پوکی استخوان، از جمله بیماری هایی است که از همان آغاز به راحتی قابل تشخیص نبوده و از خود علائمی را نشان نمی دهد. اما از جمله نشانه هایی که با دیدن آن ها می بایست نسبت به ابتلا به این بیماری حساس شوید، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
درد مفاصل
شکستن استخوان ها با ضربه های خفیف
کوتاه شدن قد 
زانو درد
ضعف و ناتوانی در گرفتن اجسام
تحلیل لثه ها

دلایل بروز پوکی استخوان
چندین دلیل مهم برای ابتلا به پوکی استخوان وجود دارد که از آن جمله می توان به افزایش سن، یائسگی در زنان و مصرف برخی داروها اشاره کرد. شاید تغییر این پارامترها امکان پذیر نباشد. برای مثال شما نمی توانید از کهولت سن فرار کنید. 
سن: یکی از اصلی ترین فاکتورهای ابتلا به پوکی استخوان افزایش سن است. در طول زندگی و تا حدود سن 30 سالگی سلول ها در حال تخریب و جایگزینی هستند. اما با افزایش سن، تغییراتی در سرعت این جایگزینی اتفاق می افتد. البته سن 30 سالگی یک عدد است و برای همه نمی تواند یکسان باشد. در این حوالی سن، سرعت تخریب سلول های استخوانی افزایش یافته و از سرعت جایگزینی سلول های جدید پیشی می گیرد. به همین دلیل هر چه سنمان افزایش پیدا می کند، با سرعت بیشتری به سمت این بیماری در حرکت هستیم.
مصرف برخی داروها: داروهایی مانند پردنیزون و کورتیزون از جمله داروهایی هستند که احتمال ابتلا شما به بیماری پوک شدن استخوان را افزایش می دهند. همچنین بروز بیماری هایی همچون پرکاری تیروئید در ابتلا شما به این بیماری تاثیرگذار است. 
یائسگی: یائسگی که اختصاص به زنان دارد در سنین بالا و حدود 50 تا 55 سالگی اتفاق می افتد. یائسگی سبب برخی تغییرات هورمونی شده و روند کاهش تراکم استخوانی را به دنبال دارد. 

عوامل خطر بیماری پوکی استخوان
برخی افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند. همچنین برخی عوامل بیش از سایر عوامل در ابتلا فرد به این بیماری موثر هستند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
زنان
کمبود وزن
مصرف دخانیات
افزایش سن
تغذیه نامناسب
ورزش نکردن
وجود سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری پوکی استخوان
استفاده از برخی داروهای خاص
استخوان بندی ریز و نداشتن تراکم استخوانی بالا
نژاد
مصرف قهوه و چای

البته به این نکته توجه داشته باشید که این عوامل تنها خطرساز بوده و احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. دلیلی وجود ندارد که شما با داشتن هر یک از این پارامترها به احتمال صد در صد به این بیماری دچار شوید. اگر هر یک از این عوامل خطرساز را دارید، توصیه می شود که از روش های پیشگیری از پوکی استخوان استفاده نمایید.  

تشخیص پوکی استخوان
تشخیص پوکی استخوان در چندین مرحله انجام می شود. در اولین مرحله که معاینه بدنی بیمار نام دارد، بدن شما توسط پزشک معاینه می شود. در مراحل بعدی شما می توانید اقدام انجام آزمایش خون و ادرار بکنید. در آزمایش خون و ادرار تا حدودی می توان به علل بروز این بیماری و نشانه های آن پی برد.

اما اصلی ترین روش برای تشخیص بیماری پوک شدن استخوان، انجام آزمایش تراکم استخوان می باشد. این آزمایش تنها در مراکز خاصی انجام می شود. در آزمایش تراکم استخوان، با کمک اشعه ایکس، تراکم استخوان های لگن، ستون فقرات و مچ دست ها سنجیده می شود.

علت اندازه گیری تراکم استخوان این بخش ها این است که این اعضا، بیش از سایر اعضای بدن در معرض ابتلا به بیماری پوک شدن استخوان ها هستند. ناگفته نماند که انجام این آزمایش هیچ گونه عوارض و ناراحتی برای بیمار ندارد و به راحتی قابل انجام است. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-about-osteoporosis

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*