10 علت دندان درد

  دکتر لینک | 10 علت دندان درد

دندان درد یکی از مشکلاتی است که همه ما حداقل یک‌بار آن را در زندگی تجربه کرده‌ایم. اغلب ما فکر می‌کنیم تنها علت دندان درد پوسیدگی آن است اما در حقیقت دندان درد علت‌های زیادی دارد. مانند بیماری‌های لثه‌ای، ترک‌های مخفی دندان و غیره که در این قسمت از پادکست پزشکی مدیکستو قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. 

دندان درد 
در ادامه علت دندان درد را با هم بررسی می‌کنیم. بهتر است زمانی که دندان درد به سراغ ما آمد، در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنیم و به اصطلاح جلوی ضرر را بگیریم.
علت اول: پوسیدگی دندان 
یکی از شایع‌ترین علت دندان درد، پوسیدگی دندان است؛ پوسیدگی‌های کوچک که معمولا دردی ندارند، فقط روی پوشش خارجی دندان یعنی مینا وجود دارند. زمانی که پوسیدگی، مینای دندان را سوراخ کند و به لایه داخلی دندان که عاج نام دارد برسد، دندان به شدت حساس و آسیب پذیر می‌شود. وقتی که پوسیدگی پیشرفت کند و به لایه‌های عمیق‌تر دندان به نام پالپ برسد، درد بسیار شدیدی شروع خواهد شد. عفونت دندان باعث مرگ پالپ شده و زیر ریشه دندان آبسه تشکیل می‌دهد.
علت دوم: بیماری پیشرفته لثه‌ای
بیماری‌های لثه باعث ایجاد ورم، قرمزی و خونریزی می‌شوند. اما بیماری پیشرفته لثه‌ای می‌تواند باعث ایجاد درد در دندان‌های سالم نیز شود. عفونت لثه باعث التهاب لثه و استخوان شده و در نهایت باعث از بین رفتن استخوان اطراف دندان می‌شود. زمانی که وضعیت قرار گرفتن دندان عقل در لثه نامناسب باشد یا بد شکل و نصفه بیرون بیاید باعث می‌شود تمیز کردن دندان سخت شود. میکروب‌های رشد یافته روی مواد غذایی جمع می‌شود و لثه اطراف این دندان را دچار ورم و قرمزی می‌کند که در نهایت، نتیجه آن دندان درد است.
علت سوم: افتادن از بلندی و تصادف
تصادف‌های رانندگی و افتادن از بلندی باعث ترک برداشتن یا شکستگی دندان می‌شود که ممکن است ابتدا متوجه آن نشویم. در این مواقع، هنگامی که خط ترک خوردگی دندان به پالپ آن یعنی اعصاب برسد باعث دندان درد شدیدی می‌شود. اگر خط ترک خوردگی دندان سطحی باشد و به پالپ آن آسیب نرساند، تجمع میکروب‌ها و پلاک دندان در آن ترک کوچک، باعث پوسیدگی و دندان درد می‌شود.
علت چهارم: ترک‌های مخفی دندانی
گاهی ممکن است دچار دندان درد شویم در صورتی که هیچ اثری از ترک یا بیماری لثه‌ای وجود نداشته باشد. این درد می‌تواند به علت وجود ترک مخفی در دندان باشد که بسیار کوچک است و در عکس برداری هم نمایش داده نمی‌شود. این مشکل را «سندروم دندان ترک برداشته» می‌گویند که در اثر بد جویدن غذا، دندان قروچه، آسیب دندان و ضعیف شدن دندان در اثر پرکردگی‌های وسیع به وجود آمده است. چنین ترک دندانی باعث درد شدید هنگام جویدن غذا می‌شود. 
علت پنجم: دندان قروچه
ساییدن دندان‌ها یا دندان قروچه به صورت ناخودآگاه، بیشتر در زمان خواب شایع است و اغلب هم با خستگی، استرس و ترس در ارتباط است که باعث وارد شدن فشار زیادی به بافت‌های نگهدارنده دندان‌ها می‌شود. نتیجه دندان قروچه، شروع دندان درد و احساس درد حتی در مفاصل و عضلات فک صورت است. دندان قروچه معمولا باعث ایجاد سایش‌های غیر طبیعی در دندان‌ها شده و همچنین می‌تواند سبب تحلیل رفتن استخوان حمایت کننده دندان شود و اثر نامطلوبی روی مفصل گیجگاهی فکی بگذارد.
علت ششم: دندان عقل نهفته
علت رویش دندان عقل به هزاران سال پیش برمی‌گردد. زمانی که انسان‌های اولیه برای جویدن غذاهای خام و سفت به دندان‌های بیشتر و آرواره‌های قوی‌تری احتیاج داشتند. بعدها به علت پیشرفت بشر و یادگیری پخت غذاها کم کم نیاز به این دندان‌ها و آرواره های قوی از بین رفت و در نتیجه فک انسان به مرور کوچک و کوچک‌تر شد. آخرین دندان آسیای بزرگ کم کم فضای کافی برای رشد کردن را از دست داد و به همین دلیل امروزه با مشکل نهفتگی دندان عقل روبه‌رو هستیم. دندان عقل پنهان نیز باعث دندان درد می‌شود. همچنین موقع بیرون آمدن، روی دندان کناری خود فشار وارد می‌کند و باز هم باعث دندان درد می‌شود.
علت هفتم: مسواک زدن غلط دندان‌ها و تحلیل لثه
مسواک زدن با فشار زیاد می‌تواند باعث تحلیل یا عقب نشینی لثه‌ها شود. این مشکل باعث روباز شدن ریشه دندان‌ها شده و دندان حساسیت زیادی به سرما، گرما و مواد غذایی ترش پیدا می‌کند. نوشیدنی‌های اسیدی یکی دیگر از علت‌های فرسایش بیشتر ریشه دندان است و حساسیت دندان را بدتر می‌کند. به همین دلیل، هرگز با فشار زیاد، دندان‌ها را مسواک نزنید.
علت هشتم: وارد شدن فشار نامناسب بر دندان‌ها
زمانی که دندان‌ها مرتب نیستند و کج رشد کرده‌اند روی دندان‌ها فشار و نیروی نامتوازنی وارد می‌شود که در نتیجه باعث التهاب اعصاب دندان‌ها و شروع درد می‌شود.
علت نهم: دردهای غیر مرتبط با دندان و فک
تعدادی از بیماری‌ها در سایر قسمت‌های بدن می‌توانند باعث دندان درد شوند. به عنوان مثال در طی چرک کردن سینوس‌ها، فشار ناشی از سینوس‌ در دندان‌های بالایی و عقب فک باعث دندان درد شوند.
علت دهم: تنظیم سیم‌های ارتودنسی
سیم گذاشتن دندان‌ها یا ارتودنسی یکی دیگر از علت‌های ایجاد دندان درد است. زمانی که سیم دندان‌ها تنظیم، محکم یا سفت می‌شود اغلب ممکن است برای مدت زمان کوتاهی باعث ایجاد دندان درد شود.
عادت‌های بد در زمان مسواک زدن
عادت‌های بدی که امروزه در مسواک زدن داریم مانند مسواک زدن سریع، محکم مسواک زدن و غیره می‌تواند به مرور لبخند زیبای ما را از بین ببرد. این عادت‌های بد عبارت‌اند از:
مدت زمان مسواک زدن
مسواک زدن صحیح باید 2 الی 3 دقیقه طول بکشد اما بیشتر ما این وقت را برای دندان‌هایمان نمی‌گذاریم. عجله داشتن برای رفتن به سر کار یا رفتن به رختخواب باعث می‌شود که ما خیلی سریع مسواک زدن را تمام کنیم. 
سرسری مسواک زدن
بهتر است دور از تلویزیون و جلوی آینه مسواک بزنیم. خوب دقت کنیم که برس مسواک تمام دندان‌ها را تمیز کند. مثلا محل اتصال دندان به لثه، پشت دندان‌ها و دندان‌های عقب باید با دقت بسیار بالا تمیز شوند تا از جرم گرفتن، التهاب لثه و دندان درد جلوگیری شود.
استفاده نکردن از نخ دندان
نخ دندان می‌تواند مابین دندان‌ها جایی که مسواک در حالت عادی به آن نمی‌رسد را تمیز کند. بیشتر پوسیدگی‌های دندان‌ها، در سطح تماس بین دو دندان ایجاد می‌شوند. در واقع، استفاده از نخ دندان همراه با مسواک زدن اجباری است. 
انتخاب خمیر دندان مناسب 
امروزه خمیر دندان‌هایی با تنوع بالا در بازار موجود هستند. خمیردندان‌های ضد پوسیدگی، سفید کننده، ضد حساسیت، ضد جرم و خمیر دندان‌های گیاهی که با توجه به توصیه پزشک متخصص می‌توانید از هر کدام به دلخواه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که استفاده زیاد از خمیر دندان‌های سفید کننده و ضد جرم می‌توانند به دندان‌ها آسیب برسانند. زیرا این خمیر دندان‌ها دارای مواد ساینده بسیار قوی هستند و باعث بروز حساسیت در دندان‌ها می‌شوند.
با دندان‌هایمان کشتی نگیریم
مسواک زدن با فشار زیاد می‌تواند در نزدیک خط لثه شکاف ایجاد کند، به لثه آسیب برساند و باعث سوزش و خونریزی لثه شود. مینای دندان از لایه نازک شیشه مانندی تشکیل شده است. هنگامی که موقع مسواک زدن با فشار زیاد از یک سطح به سطح دیگری می‌رویم ممکن است مینا ترک بخورد و دندان‌ها را ضعیف کند. همچنین شکستن مواد غذایی سفت مانند پسته، فندق یا آب‌نبات‌ها ترک‌های ریزی را در مینا دندان ایجاد می‌کنند که این ترک‌ها سرانجام بهم می‌پیوندند و باعث شکستگی دندان می‌شوند.
ایمپلنت‌هایی که خدا کاشته است
دندان‌های مصنوعی یا ایمپلنت‌های امروزی جایگزین خوبی برای دندان‌ هستند اما فقط جایگزین‌اند، هیچ چیزی نمیتواند مانند دندان واقعی عمل کند. به همین دلیل باید مراقب دندان های واقعی‌مان باشیم. مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و چکابپهای 6 ماهه تا یک ساله می‌توانند عمر مرواریدهای سفید ما را بسیار زیاد کنند. 

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنی این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-medicasto-10-causes-of-toothache

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*