پیشگیری از آنفولانزا

  دکتر لینک | پیشگیری از آنفولانزا

مدیکستو | پادکست پزشک

با آمدن فصل پاییز و دیدن انسان‌هایی دستمال به دست که از قضا نوک بینی‌شان قرمز شده و جانی برای راه رفتن ندارند تازه یادمان می‌اندازد که فصل سرما با کسی شوخی ندارد و باید مراقب باشیم تا سرما نخوریم. اما سرما خوردن داریم تا سرما خوردن و نمی‌توان تقصیرها را بر گردن کاهش دما انداخت. متهم اصلی مبتلا شدن به آنفولانزا ویروس‌ها هستند. آنفولانزا را می‌توان نوعی سرماخوردگی به حساب آورد که یک سر و گردن از آن پُر زورتر و حتی خطرناک‌تر است. شیوع آنفلوانزا در زمستان به نقطه اوج خود می‌رسد. بنابراین در این قسمت از مقاله پزشکی مدیکستو به سراغ آنفلوانزا می‌رویم.

"اگر هنوز مبتلا نشده اید لطفا مطالب زیر رو با دقت بخونید و به دیگرون انتقال بدید"

چرا دچار آنفلوانزا می‌شویم؟
 در باور بسیاری از ما زمانی که خیس می‌شویم یا سردمان می‌شود، دچار سرماخوردگی می‌شویم. اما در حقیقت این‌ها عامل‌هایی هستند که بدن را در مقابل ویروس‌ها ضعیف می‌کنند. علت‌های زیادی می‌توانند باعث ضعیف شدن بدنمان در مقابل بیماری‌ها شوند. مثلا:
•    تماس فیزیکی با بیمار
•    زندگی در محیط‌هایی مثل خوابگاه، زندان یا پادگان
•    سالمندی
•    بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند
•    رعایت نکردن نکته‌های بهداشتی
•    سیگار کشیدن
•    استرس و افسردگی
•    خستگی طولانی مدت جسمی
•    مصرف برخی داروها
•    حساسیت‌های فصلی یا آلرژی‌های طولانی مدت

مهمترین علائم ویروس آنفولانزا
در صورت مشاهده این علائم هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید:
-    سرفه خشک
-    عطسه
-    گلودرد
-    آبریزش بینی
-    احساس کوفتگی و بی حالی
-    تب و لرز
-    اسهال و استفراغ
-    سردرد
-    کاهش اشتها
-    درد عضلانی
موارد فوق از جمله مهمترین نشانه های آنفولانزا بوده که شباهت بسیار زیادی با سرماخوردگی دارد.

سرماخوردگی را با آنفولانزا اشتباه نگیرید
یکی از باورهای کاملا غلط درباره ویروس آنفولانزا، نسبت دادن آن به بیماری سرماخوردگی است. این تصور اشتباه می تواند درمان بیماری شما را با مشکل مواجه کرده و حتی خطرساز نیز شود. البته این موضوع برای گروه های در معرض خطر، بحرانی تر است. اگر چه هر دو این بیماری ها ویروسی هستند؛ اما علائم بیماری آنفولانزا پیشگیری از آنفولانزاشدیدتر بوده و دوره درمان آن نیز طولانی تر خواهد بود. طول بیماری آنفولانزا می تواند تا 2 هفته نیز ادامه داشته باشد. در سرماخوردگی شما کمتر با کوفتگی و درد بدن و تب شدید مواجه خواهید شد. این علائم تشدید شده بیشتر در آنفولانزا دیده می شود. میزان شیوع آنفولانزا بیش از سرماخوردگی بوده و از راه تنفس و دست دادن امکان انتقال آن وجود دارد.

راهکارهای کنترل و پیشگیری از ویروس آنفولانزا
اگر در حال حاضر به ویروس آنفولانزا مبتلا شده اید یا در غیر این صورت در سلامت کامل به سر می برید، بهتر است به توصیه های زیر عمل کرده تا این ویروس را کنترل کرده و از ابتلا به این بیماری و شیوع بیشتر آن پیشگیری کنید:
-    از دست دادن و روبوسی با افراد بیمار اجتناب کنید و فاصله خود را حدالامکان با فرد بیمار رعایت کنید.
-    تا جایی که امکان دارد از ورود به مکان های شلوغ و بسته اجتناب کنید.
-    در روز های سرد سال و در شرایط آب و هوای آلوده و یا هنگامی که در مکان های شلوغ قرار می گیرید، بهتر است از ماسک و دستکش استفاده کنید.
-    اگر به آنفولانزا دچار شده اید، بهتر است چند روزی را به استراحت پرداخته و از مراجعه به محل کار یا مدرسه و ... خودداری کنید. با این کار از شیوع این بیماری نیز جلوگیری کرده اید.
-    از مصرف داروهای سرماخوردگی و آنتی بیوتیک ها بدون تجویز پزشک و به صورت خودسر جدا خودداری کنید. استفاده خودسر از آنتی بیوتیک علاوه بر این که نمی تواند برای درمان بیماری شما موثر واقع شود، می تواند در طولانی مدت بدن شما را نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم کند و این موضوع در آینده می تواند مشکلات بسیاری را پدید آورد.
-    در هنگام عطسه یا سرفه جلوی بینی و دهان خود را بگیرید و از انتشار ویروس جلوگیری کنید.
-    دست های خود را مرتب با آب و صابون بشویید و بهداشت فردی تان را نیز رعایت کنید.
-    در صورت مشاهده علائم آنفولانزا هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

درمان ویروس آنفولانزا
معمولا مدت زمان درمان ویروس آنفولانزا نسبت به سرماخوردگی طولانی تر است. البته اگر هر چه سریع تر و در روزهای آغازین مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه کنید و توصیه های وی را جدی بگیرید، سرعت بهبودی شما سریع تر خواهد بود. برای درمان آنفولانزا مهمترین نکته استراحت کافی است. سعی کنید به میزان کافی استراحت کرده و مایعات بیشتری بنوشید. شما برای درمان این بیماری می توانید به یک پزشک عمومی نیز مراجعه کنید. تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه های در معرض خطر با تجویز پزشک می تواند از ابتلا فرد به آنفولانزا جلوگیری کرده و یا شدت بیماری را کاهش دهد. متاسفانه بسیاری از افراد آنفولانزا را جدی نگرفته و تصور می کنند، آنفولانزا یک بیماری عفونی و ویروسی خفیف است و نیاز به درمان ندارد. این باور کاملا غلط است و متاسفانه در طول سال و به ویژه در فصول سرد سال با شیوع ویروس های جدید آنفولانزا، عده ای از بیماران جان خود را بر اثر این بیماری به ظاهر ساده از دست می دهند.

تغذیه در دوران آنفولانزا از اهمیت بسزایی برخوردار است. هر چند که خوردن هیچ ماده غذایی نمی تواند حال شما را به صورت آنی خوب کند، اما استفاده از برخی مواد غذایی در زمانی که به آنفولانزا دچار می شوید، می تواند کمک موثری روند بهبودی شما بکند. مخصوصا خوردن مواد غذایی مغزی و مناسب می تواند روند بهبودی شما را تسریع ببخشد. البته در این دوران باید برخی پرهیزهای غذایی را نیز جدی بگیرید و از خوردن برخی مواد غذایی در زمانی که به آنفولانزا مبتلا هستید، اجتناب کنید. شما پس از مراجعه به پزشک می توانید دستور یک رژیم غذایی ساده در دوران ابتلا به آنفولانزا را از وی بگیرید. در ادامه بیشتر درباره بایدها و نبایدهای تغذیه در دوران آنفولانزا صحبت خواهیم کرد.

بایدهای تغذیه در دوران آنفولانزا
یکی از بایدهای تغذیه در دوران آنفولانزا، خوردن مایعات فراوان و غذاهای آبکی است. اگر به دنبال یک غذای مناسب برای وعده های غذایی تان هستید، خوردن انواع سوپ می تواند به روند بهبودی شما کمک کرده و آب از دست رفته بدن را جبران کند. همچنین خوردن میوه هایی که حاوی میزان زیادی ویتامین سی هستند، برای بهبودی شما موثر بوده و بسیار توصیه می شود. اگر در دوران ابتلا آنفولانزا حالت تهوع نیز دارید، خوردن زنجبیل می تواند به شما کمک کند. همچنین می توانید آب سبزیجات تازه را نیز امتحان کنید. اما توجه داشته باشید که در مصرف تمام این مواد غذایی زیاده روی نکنید. علاوه بر این ها خوردن آب داغ به همراه عسل می تواند به بهبود گلودرد و گرفتگی صدا نیز کمک کند.

نبایدهای تغذیه در دوران آنفولانزا
برای کنترل تغذیه در دوران آنفولانزا نبایدهایی نیز وجود دارد. بهتر است در رژیم غذایی خود پرهیز از خوردن برخی مواد غذایی را نیز بگنجانید. همانطور که می دانید خوردن مواد غذایی سرخ کردنی و چرب در این دوران به هیچ وجه توصیه نمی شود و سعی کنید تا حد امکان کمتر از این قبیل مواد غذایی استفاده کنید. همچنین خوردن شیرینی جات و مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات های تصفیه شده هستند، بدن شما را در برابر بیماری ضعیف کرده و توصیه می شود در این دوران از خوردن انواع شیرینی جات اجتناب کنید. علاوه بر این خوردن نوشیدنی های کافئین دار نیز جز نبایدها و پرهیزهای غذایی است که بهتر است به آن توجه داشته باشید. معمولا نوشیدنی هایی نظیر چای باعث دفع بیشتر آب از بدن می شوند. در هنگام سرماخوردگی یا آنفولانزا بدن به میزان زیادی آب را از طریق عطسه و آبریزش بینی از دست می دهد و خوردن مواد غذایی که بیشتر باعث تحلیل آب بدن شما شود، چندان توصیه نمی شود.

بهترین میوه ها برای بهبود آنفولانزا
میوه ها منابع غنی آنتی اکسیدان هستند که برای سلامتی و بهبود بیماری شما بسیار مفید می باشند. لذا توصیه می کنیم، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود جایپیشگیری از آنفلوانزا دهید. از جمله میوه هایی که خواص بسیار زیادی داشته و به هنگام سرماخوردگی و آنفولانزا می تواند موثر باشد، پرتقال است. پرتقال سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین سی است. البته شما می توانید از آب پرتقال هم استفاده کنید. فراموش نکنید مصرف مایعات در دوران ابتلا به آنفولانزا برای بهبودی شما بسیار موثر است. سیب نیز دیگر میوه ای است که در این شرایط بسیار توصیه می شود. علاوه بر این ها استفاده از میوه هایی همچون موز، گریپ فروت و زغال اخته نیز پیشنهاد می شود. اما توجه داشته باشید که بیش از اندازه این مواد را مصرف نکنید. میوه ها فیبر فراوانی داشته و مصرف بیش از اندازه آن ها در دوران بیماری می تواند اشتهای شما برای خوردن وعده های کامل غذایی را کاهش دهد که این موضوع اصلا خوب نیست.

جان کلام ما
با وجود تغییر مداوم ویروس سرماخوردگی و آنفلوانزا، بهترین کار برای جلوگیری از ابتلا به این دست از بیماری‌ها پیشگیری است. فرد باید با تقویت سیستم ایمنی بدن، چکاپ سالانه، تغذیه مناسب و رعایت بهداشت می‌تواند بدن خود را از ابتلا به بیمارهای واگیردار در امان نگاه دارد. پس یک بدن قوی به هنگام ابتلا به ویروس‌های مختلف سریع‌تر می‌تواند به بهبودی کامل برسد. بنابراین همیشه یادتان باشد که پیشگیری مهم‌ترین عامل جهت مقابله با گسترش این دست از بیماری‌ها خواهد بود.

درصورتی که این مطلب براتون جالب بود پیشنهاد میکنیم در سایت دکتر یو عضو بشید

https://druu.ir/signup

پادکست پزشکی | مدیکستو

"ازتون صادقانه میخوام که اگه فکر میکنید این مطلب به درد کسی میخوره آدرسشو کپی کنید و براش ارسال کنید زیاد وقتتو نمیگیره"

https://www.drlink.ir/blog/medical-podcast-flu

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*