اهمیت مدیریت پزشکی در مراکز درمانی

  دکتر لینک | اهمیت مدیریت پزشکی در مراکز درمانی

از پیروزی یک تیم ورزشی گرفته تا جهانی شدن یک شرکت نرم‌افزاری، اگر نگوییم همه‌چیز، بخش عمده‌ای از موفقیت یک تیم وابسته به استراتژی و تصمیمات مدیریت مجموعه است. مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز مانند تمامی سازمان‌ها و موسسات دیگر، به منظور دستیابی به بازدهی و عملکرد بهتر، نیاز به بهبود و بروزرسانی شیوه‌های مدیریتی خود دارند. دکتر لینک در این مقاله قصد دارد به بررسی روش‌های موثر مدیریت و به طور ویژه مدیریت پزشکی و مراکز درمانی بپردازد. 

مدیریت پزشکی و تعیین اهداف 

تلاش به منظور برند شدن مرکز درمانی در سطح جهانی، توسعه و کشف شیوه‌های نوین درمان یا ارائه خدمات به بیماران نیازمند و... اولین و اصلی‌ترین قدم در مدیریت پزشکی تعیین هدف مرکز درمانی و تبین شیوه‌ها و رو‌ش‌های دستیابی به آن است. تعیین هدف و ابلاغ نقش هر یک از اعضای کادر درمان در دستیابی به هدف، تعیین اهداف کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و برنامه‌ریزی کلان سازمان، همگی از وظایف اصلی و اساسی مدیریت پزشکی محسوب می‌شود.

کنترل و نظارت در مدیریت پزشکی

بعد از تعیین هدف، کنترل و نظارت بر فرایند و شیوه‌ی اجرایی هدف آغاز می‌شود. در این مرحله از مدیریت پزشکی نتیجه‌ی موردانتظار با نتیجه‌ی اتفاق افتاده، مقایسه می‌شود و در صورت وجود اختلاف بین این دو، اقدامات لازم برای رفع و اصلاح مشکل صورت می‌گیرد.

سازماندهی منابع در مدیریت پزشکی

1-مدیریت پزشکی و نیروی انسانی

سازماندهی پرسنل و مدیریت منابع انسانی یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌های مدیریت هر سازمانی است. در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها نیز اهمیت این موضوع غیرقابل انکار است.  با توجه به سختی و سنگینی بار روانی فعالیت‌های کادر درمان، عدم توجه مناسب از سوی مدیر یا پزشک مرکز، موجب از بین رفتن انگیزه و روحیه‌ی کادر درمان خواهد شد که بی‌شک همین مسئله زمیه‌ساز بروز مشکلات بسیاری خواهد بود، چرا که عدم وجود آرامش روانی در محیط بیمارستان بر فرایند درمان بیماران تاثیر خواهد گذاشت. 
از سوی دیگر، محیط مراکز درمانی به خودی خود می‌تواند برای هر فردی طاقت‌فرسا باشد، از همین رو توجه به از بین بردن و یا  به حداقل رساندن عوامل چالش برانگیز برای کادر درمان حائز اهمیت است. 

2-مدیریت پزشکی و تخصیص منابع مالی 

تخصیص منابع مالی در صعنت پزشکی یکی از پرچالش‌ترین مسئولیت‌های مدیریتی یک پزشک محسوب می‌شود. در شرایطی که تجهیزات، روش‌ها و داروهای درمان همواره در حال به روز شدن است و از طرف دیگر هزینه‌های مربوط به نیروی انسانی و هزینه‌های جاری  مربوط به چیدمان و تجهیزات و دیگر هزینه‌های ضروری، سرسام‌آور است، تصمیم‌گیری درست برای تخصیص منابع مالی بسیار دشوار می‌شود. اینجاست که ضرورت آگاهی یافتن از شیوه‌های نوین مدیریت پزشکی بار دیگر نمود پیدا می‌کند.

3-تصمیم‌گیری در مدیریت پزشکی

تصمیم‌گیری به معنای انتخاب یک راه‌حل از بین تمامی راه‌حل‌های ممکن است. براساس این تعریف وظیفه‌ی اصلی مدیریت پزشکی آن است که در رابطه با هر مشکل، کلیه‌ی راه‌حل‌ها‌ی موجود را بررسی و بهترین راه‌حل را انتخاب کند. باتوجه به اینکه تصمیم‌گیری در مدیریت پزشکی بسیار پرخطر و پر‌ریسک است و گاهی حتی ممکن است به قیمت نجات یا از دست رفتن یک جان تمام شود، چالش‌ها و بار مسئولیت مدیریت پزشکی در فرایند اتخاذ تصمیم را دو چندان می‌کند.

کپی برداری از این مطلب با ذکر منبع بلامانع است.

امیدواریم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در مدیریت کلینیک کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

اگر برای مدیریت کلینیک  خود نیاز به مشاوره و راهنمایی دارین، می‌توونید با همکاران و مشاوران ما تماس بگیرین، تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

مقالات مرتبط:

crm پزشکی

پنج نکته برای افزایش کیفیت کار پرسنل کلینیک

به پرسنل کلینیک ثابت کنید به آنها اهمیت می‌دهید

با این روش‌ها از کارمندان کلینیک قدردانی کنید

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*