استراتژی های مدیریت مطب برای ایجاد مزیت رقابتی

  دکتر لینک | استراتژی های مدیریت مطب برای ایجاد مزیت رقابتی

ایجاد مزیت رقابتی یعنی به وجود آوردن یک ویژگی خاص و برتر نسبت به رقبا که معمولاً با استراتژی مدیریتی به دست می‌آیند. هر شخصی و در واقع هر کسب و کاری توانایی دستیابی به مزایای رقابتی را دارد و چیزی نیست که صرفاً در اختیار چند شخص خاص باشد. یعنی اگر شما مدیریت مطب یا کلینیک کوچک یا تازه تاسیس را بر عهده داشته باشید می توانید یک مزیت رقابتی خاص برای مطب یا کلینیک خود در نظر بگیرید.

ارتباط بین ایجاد مزیت رقابتی و استراتژی مدیریت مطب

مدیریت مطب یا کلینیک به عنوان رئیس مطب یا کلینیک شناخته می‌شود که اصلی‌ترین نقش را در تصمیم گیری مطب یا کلینیک بر عهده دارد. حتی اگر مدیریت مطب از سبک مدیریت دموکراسی هم استفاده کند، باز هم در نهایت باید تصمیم نهایی توسط او اتخاذ شود.

در طرف مقابل، مزیت رقابتی یک ویژگی منحصر به فرد است که مدیریت مطب یا کلینیک با توجه به شناخت نسبت به وضعیت خود، به آن رسیده است. 

حالا وقتی که این دو قطعه پازل را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که برای ایجاد مزیت رقابتی وجود استراتژی مدیریتی برای مدیریت مطب و کلینیک ضروری است. در واقع مدیریت مطب و کلینیک می‌تواند تصمیم بگیرد که قیمت محصولات خود را رقابتی کند یا در کنار آن‌ها از تکنولوژی‌های جدید و مدرن استفاده کنند. 

مدیریت مطب و کلینیک میتواند از چند مسیر متفاوت عبور کند تا برای کسب و کار خود یک مزیت رقابتی خاص به وجود بیاورد:

استراتژی هزینه محور

مدیریت هزینه برای یک مطب یا کلینیک بسیار مهم و حیاتی است و بعداً می‌تواند یک نقطه قوت نسبت به رقبا باشد.استراتژی هزینه محور به ما نشان می‌دهد که مدیریت کردن هزینه‌ها و دادن قیمت‌های رقابتی تا چه اندازه می‌تواند ما را نسبت به رقبا در سطح بالاتری قرار دهد.

برای ایجاد مزیت رقابتی می‌توان روی کاهش هزینه‌ها و پایین آوردن قیمت محصول و خدمات متمرکز شد تا نسبت به رقبا عکس‌العمل بهتری نسبت به بازار داشته باشید.

استراتژی تمایز محور

بدون شک مسئله برندینگ و برندسازی متداول‌ترین روش برای تمایز یک مطب یا کلینیک نسبت به سایر مطب ها و کلینیک های دیگر است. مدیریت مطب و کلینیک با استفاده از روش استراتژی تمایز محور به دنبال یافتن یک قدرت یا استعداد اصلی در مطب یا کلینیک است که آن را در قالب برند خود معرفی کنند. در حقیقت، برند ابزاری برای معرفی کیفیت یک محصول یا خدمت است که ما قبلاً این کیفیت را در ذهن بیماران و مراجعین خود به وجود آورده‌ایم.

مهارت یا توانایی منحصر به فرد، بهانه خوبی برای ایجاد مزیت رقابتی است. پس استراتژی مدیریتی یک مطب یا کلینیک می‌تواند تمرکز بر روی برجسته سازی برند و قرار دادن آن در معرض دید بیماران و مراجعین باشد. 

استراتژی نوآوری محور

فرض بگیرید که شما به عنوان یک پزشک به یک روش خاص رسیده‌اید که می‌توانید سرطان را بدون درد و عوارض درمان کنید. این در حالی است که پزشکان دیگر از روشهای مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی استفاده می‌کنند که عوارض زیادی برای بیمار دارد. وقتی که شما قصد متمایز کردن خود را دارید، نوآوری و خلاقیت می‌تواند مهمترین ابزار شما باشد.

نوآوری در استراتژی مدیریتی یعنی به کار بردن علم مدرن در ارائه خدمات پزشکی و ایجاد مزیت رقابتی برای پیشی گرفتن از رقبا در سطح بازار.

استراتژی عملکرد محور

استراتژی مدیریتی برخی از مطب ها و کلینیک ها برای ایجاد مزیت رقابتی این است که آنچه را که انجام می‌دهند بهتر از هر کسی دیگری انجام می‌دهند. 

در واقع همه کلینیک ها در یک سطح فعالیت می‌کنند و تقریباً همه  خدمات آنها یکسان هستند. از لحاظ قیمت هم مقایسه آنها نشان می‌دهد که تفاوت محسوسی از لحاظ رقابت قیمتی وجود ندارد. اما به نظر شما عامل برتری برخی از کلینیک ها چیست؟ خدماتی که توسط برخی از کلینیک ها و مطب ها ارائه می‌شود در سطح بسیار خوبی هستند و اغلب می‌بینیم که در یک محل مناسب احداث شده‌اند که دسترسی برایبیماران بسیار ساده‌تر است. این می‌تواند یک مزیت رقابتی برجسته برای آنها محسوب شود.

استراتژی فناوری محور

. استراتژی مدیریتی فناوری محور به این نکته اشاره دارد که مدیریت مطب و کلینیک باید به فناوری های نو در درمان توجه کنند و برای ایجاد مزیت رقابتی در بحث درمان به سراغ استفاده از تکنولوژی‌های جدید و مدرن برود.

استراتژی سازگاری محور

با توجه به تغییر در رفتار و انتظارات بیماران و بالا رفتن سطح توقعات بیماران، مدیریت مطب به طور فزاینده‌ای با خواسته های غیر قابل پیش بینی مواجه هستند. در این مسیر  اگر مدیریت مطب سازگاری بیشتری با سطح انتظارات بیماران داشته باشد دارای یک مزیت برجسته هستند. با وجود این که مطب ها  و کلینیک های کوچکتر مجبور هستند که در این مسیر سازگاری از خود نشان دهند، حتی می‌بینیم که مراکز درمانی معتبر و بزرگ  هم در بیشتر موارد مجبور به استفاده از سازگاری هستند و باید خود را با سطح انتظارات بیماران وفق دهند.

وقتی که مدیریت مطب و کلینیک می‌بیند که شرایط برای انطباق با سطح انتظارات بیماران فراهم نیست، باید استراتژی مدیریتی خود را تغییر دهد. این استراتژی می‌تواند به سمت سازگاری از لحاظ ذهنی یا سازگاری از لحاظ عملکرد باشد. در هر صورت برای ایجاد مزیت رقابتی داشتن سازگاری با سطح انتظارات بیماران و انعطاف پذیری می‌تواند یک نقطه قوت مهم برای مطب یا کلینیک باشد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

فرسودگی شغلی در میان پزشکان

دو نکته اساسی برای موفقیت تبلیغات کلینیک یا مطب

چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

ویژگی های یک مطب استاندارد

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*