استراتژی های کلیدی ایجاد مزیت رقابتی در خدمات دندانپزشکی

  دکتر لینک | استراتژی های کلیدی ایجاد مزیت رقابتی در خدمات دندانپزشکی

تعداد کلینیک های دندانپزشکی روز به روز در حال افزایش است، و به دنبال آن رقابت بین این مراکز نیز بیشتر شده است. مراکزی که با وعده هایی مبنی بر خدمات جدید، متنوع و مقرون به صرفه را برای جذب بیمار بیشتر در تبلیغات خود به کار می برند. و باید متذکر شد در چنین شرایطی لزوم ایجاد مزیت رقابتی برای یک مرکز به شدت احساس می شود. البته ایجاد مزیت رقابتی برای یک مرکز نسبت به سایر رقبا در این شرایط بسیار دشوار است.

یکی از بهترین راهکارها برای ایجاد مزیت رقابتی در یک کلینیک دندانپزشکی و مقاومت در چنین فضایی، ارائه خدمات مورد انتظار بیماران خواهد بود.

اگر مدیریت کلینیک دندانپزشکی ازقصد ارائه خدمات مورد انتظار بیماران خود را دارد، باید بر روی جامعه هدفی که در جستجوی خدماتی مشابه خدمات کلینیک است متمرکز گردد. برای دستیابی به چنین جامعه هدف، مدیریت کلینیک باید حضور قدرتمندی در فضای مجازی برای بازاریابی خود داشته و برای آن از شیوه های جدید و حتی بهترین شیوه های بازاریابی خدمات دندانپزشکی استفاده نماید.

رقبای کلینیک دندانپزشکی کسب و کارهایی هستند که ممکن است بیماران بالقوه کلینیک یا مطب برای دریافت خدمات به سوی آنها روانه شوند. البته حضور رقبا همیشه هم بد نیست. حضور یک رقیب برای یک کسب و کار بسیار هم مهم است. زیرا خلاقیت و نوآوری زاییده همین فضای رقابت است. رقابت و نوآوری زمانی اثر بخش است که شما بدانید در میدان رقابت چگونه واکنش نشان دهید.

در فضایی که بیماران گزینه های زیادی برای انتخاب یک کلینیک دندانپزشکی یا پزشک متخصص دارند، متفاوت بودن نسبت به سایر رقبا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. جمع بسیاری از دندانپزشکان، خدمات مشابهی را ارائه می دهند و اگر مدیریت کلینیک در این فضا تلاشی برای جذب بیمار به سوی مرکز درمانی نداشته باشد، احتمالا این بیماران برای دریافت خدمات به سایر مراکز مراجعه می کنند.

حال این سوال مطرح می شود در این فضا به شدت رقابتی، چگونه برای خود مزیت رقابتی ایجاد نمایید؟ در اینجا 10 استراتژی کلیدی برای متمایز شدن به شما ارائه می دهیم.

پزشک ارتباط نزدیکتری با بیمار داشته باشد.

خدمات دندانپزشکی به بیمارانش وابسته است و با وجود آنها موفق می شود. ممکن است یک پزشک بسیار توانمند باشد اما نتواند ارتباط مناسبی با بیمار خود برقرار کند، در این صورت هیچگاه بیماران او به بیماران وفاداری تبدیل نخواهند شد. بیماران فقط در جستجوی گزینه های درمانی و پوشش های بیمه ای نیستند. در واقع آنها در حین درمان به دنبال دلسوزی، درمان و دلگرمی از سوی پزشک خود هستند تا با خیال راحت نسبت به وضعیت سلامتی شان مطب را ترک نمایند.


اهداف روشنی داشته باشید.

مدیریت کلینیک باید اهداف مشخص و روشنی را تعریف کرده باشد، نه یک هدف مبهم مانند اینکه سال آینده کلینیک دندانپزشکی در چه حد و در چه موقعیتی باشد. 
اهداف خدمت رسانی شما چیست؟ چه گام هایی را برای رسیدن به این اهداف باید بردارید؟ اهدافتان را به هدف های کوچکتر بشکنید. مشکلی که اکثر مواقع کلینیک ها با آن مواجه هستند، پرت اندیشی، گیج شدن در مسیر و عدم تمرکز بر اهدافشان است. وقتی بر روی هدفتان تمرکز کنید، رقابت برای شما بسیار آسانتر خواهد بود.

در دسترس بیماران خود باشید.

برای بسیاری از بیماران اینکه یک پرستار یا دستیار دندانپزشک به جای پزشک برای معاینه آنها بیاید، قابل پذیرش نیست. هر مرتبه که بیماران برای معاینه مراجعه می کنند توصیه می شود دندانپزشک شخصا این کار را انجام دهد. در این صورت به حداکثر رضایت دست خواهید یافت. عدم حضور شما این مفهوم را به بیمار انتقال می دهد که بهبودی بیمار برای دندانپزشک مهم نیست. حتی اگر دندانپزشک وقت کافی برای هر بررسی ندارد کافی است امکان برقراری ارتباط را برای بیمار فراهم کنید تا در صورت نیاز با کلینیک تماس بگیرد.

ایجاد شخصیت مجازی برای کلینیک

نه تنها حضور در فضای مجازی بسیار مهم است، بلکه برخورداری کلینیک از یک شخصیت مجازی هم بسیار موثر می باشد.بسیاری از کلینیک های دندانپزشکی با گذاشتن نام برای خدمات خود در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. مراکز
فعالتر که در فضای مجازی حضور بیشتری هم دارند، قدرت جذب بیشتری دارند و حتی در همین فضای مجازی بر جسته تر از سایر رقبای خود خواهند بود.

پیشنهادات ویژه را اعلان کنید.

مدیریت کلینیک می تواند خدمات دندانپزشکی را از حالت عادی خارج کنید. مثلا برای ایجاد تمایز از یک طرح خاص برای روزهایی که قرار است خدمات دندانپزشکی ارائه شود استفاد نماید. برای مثال یک روز برای درمان دندان و روز دیگر برای ویزیت پزشک اجرا شود.این ایده بیماران را درگیر خواهد کرد مجددا به کلینیک مراجعه کنند.

ارائه خدمات عالی به مراجعان

اغلب مواقع بیماران ناراضی از کلینیک و نحوه درمان شکایت نخواهند کرد، آنها فقط برای درمان های آتی بار دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد. نکته مهم این است اگر خدمات خوبی به مراجعان ارائه نشود آنها هیچگاه اشتباهات را گوشزد نخواهند کرد و یا در مورد نحوه عملکرد چیزی نخواهند گفت. بیمار ناراضی گاهی علاوه بر اینکه به کلینیک مراجعه مجدد نخواهد داشت، بلکه تجربه نامطلوب خود را به دیگرانانتقال خواهد داد. این حرکت می تواند اثر مخربی بر شهرت و برند کلینیک بر جای بگذارد.
مدیریت کلینیک دندانپزشکی برای ارائه خدمات عالی به بیماران از این که کادر درمانی و غیر درمانی کلینیک در مورد ارائه خدمات مطلوب به بیماران آموزش کافی دیده اند باید مطمئن گردد.
و هرگز به کادر خود اجازه ندهد که در بیمار نارضایتی ایجاد نماید. برخورد گرم و خوش آمدگویی کارمندان، این حس را در بیمار ایجاد می کند که می توانند با کلینیک ارتباط بگیرند و ممکن است منجر به انتقال این انرژی مثبت به سایرین شود.

داشتن یک وب سایت حرفه ای

می توان با داشتن یک وب سایت امکان اشتراک اطلاعات آموزشی با سایرین را فراهم کرد. به سوالات و درخواست ها پاسخ داد، امکان رزرو نوبت را برای بیماران فراهم کرد و اطلاعات ارزشمندی در مورد روش ها و درمان های پزشکی به افراد منتقل نمود.

ارتقای رتبه کلینیک در رده بندی موتور جستجو

سرمایه گذاری بر روی تاکتیک های سئو بسیار حائز اهمیت است زیرا رتبه سایت برای بازاریابی خدمات دندانپزشکی حیاتی است.اهمیت این مسئله به این خاطر است که هر زمان بیمار در اینترنت  یک مرکز خدمات دندانپزشکی را جستجو می کند، بتواند کلینیک را در اولین صفحه جستجو ببیند.

ساخت وبلاگ

وبلاگ نویسی در ایجاد محتویات تازه برای وب سایت کلینیک و کمک به سئو در رسیدن به اهداف بازاریابی موثر است. اینکه محتویات جدیدی به طور مداوم به وبلاگ اضافه شود نشان دهنده این امر است که مدیریت کلینیک به کسب وکار خود آشنایی دارد و سعی در حفظ ارتباط خود با بیماران می باشد.

تمرکز بر بازاریابی شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی ابزارهای قدرتمند بازاریابی هستند اما باید به درستی از آنها استفاده شود تا بتوان از تمامی مزایای آن بهره مند شد. شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی در چگونگی تبلیغات مراکز دندانپزشکی ای که در حال رشد هستند، دارند.

مدیریت کلینیک باید شبکه اجتماعی ای که قصد تبلیغ در آن به درستی انتخاب نماید و پیش از شروع اطمینان یابد که می تواند زمان و منابع کافی برای تبلیغ خدمات خود در این فضاها اختصاص دهد. یک حضور قدرتمند در شبکه های اجتماعی بهترین راه برای برندسازی خدمات است و در جذب بیمار جدید به مدیریت کلینیک کمک می کند.

استراتژهای بازاریابی خدمات دندانپزشکی نه تنها به جذب بیمار کمک می کند بلکه به پابرجایی در میدان رقابت نیز اثر گذار است. همچنین به حفظ یک رابطه مثبت با بیمار نیز کمک می کند و روند رو به رشدی را در دستیابی به اهداف فراهم می کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقش آموزش کارمندان در بازاریابی خدمات درمانی

اثر استراتژی نقشه سفر بیمار بر وفاداری بیمار

مراقبت و درمان دلسوزانه بیماران

اخلاق پزشکی در مدیریت مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*