بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

  دکتر لینک | بررسی آمیخته بازاریابی در بازاریابی پزشکی

صنعت پزشکی صنعتی بسیار گسترده است و زمینه‌های متنوع و مختلفی را پوشش می‌دهد. این صنعت دارای بخش‌های متنوع و عناصر گوناگونی است. وقتی صحبت از صنایع پزشکی و بازاریابی پزشکی می‌شود فقط منظور پزشکان و بیمارستان‌ها نیستند. بلکه طیف وسیعی از مشاغل و افراد در این حوزه دخیل هستند و در پیشبرد برندینگ و اهداف بازاریابی پزشکی و جذب بیمار نقش ایفا می‌کنند. برای مثال، بیمه خدمات درمانی، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای پزشکی، بخش تولید و فروش دارو و…، همگی بخشی از صنعت پزشکی و درمان هستند.

آمیخته بازاریابی چیست؟

و اما آمیخته بازاریابی... منظور از  آمیخته یا ترکیب این است که بین این اجزا می‌بایست یک نگرش ترکیب سیستمی و هماهنگ برقرار شود تا بتواند بر مشتری تاثیر گذارد.  آمیخته بازاریابی مجموعه‌ای از ابزارهای قابل کنترل بازاریابی است که شرکت با در هم آمیختن آنها سعی در پاسخگویی به بازار هدف می نماید. به عبارت دیگر آمیخته بازاریابی دربرگیرنده همه فعالیتهایی است که شرکت می تواند با انجام آنها بر میزان تقاضای محصولاتش اثر گذارد.

آمیخته بازاریابی در صنعت پزشکی

 آمیخته بازاریابی عناصر مختلفی دارد: محصول (Product)، قیمت (Price)، تبلیغات (Promotion)، مکان توزیع (Place)، بسته‌بندی (Packaging) و… . قدیم‌ترها این آمیخته بازاریابی فقط شامل چهار گزینه بود اما این روزها عناصر دیگری مانند شواهد فیزیکی و… هم به آنها اضافه شده است. همه اینها نشان از آن دارد که برای طراحی و پیاده‌سازی یک کمپین بازاریابی و تبلیغات باید به موارد متعددی دقت کرد. در بازاریابی پزشکی برای جذب بیمار هم باید آمیخته بازاریابی را رعایت کرد. هر یک از عناصر این آمیخته می‌تواند برند را در صنایع پزشکی از این رو به آن رو کند.

اولینP: محصول در بازاریابی پزشکی

مهم‌ترین عنصر آمیخته بازاریابی محصول یا خدمتی است که به واسطه آن، در بازار شرکت می‌کنید و قصد ارزش‌آفرینی و دریافت ارزش دارید. منظور از محصول، کالا یا خدماتی است که به مشتری عرضه می‌کنیم. و محصول لزوماً یک چیز قابل لمس و فیزیکی نیست. 

در صنعت پزشکی جهت ارزش‌آفرینی با محصول نیاز به نگاهی دقیق به اهداف و فعالیت‌های مطب یا کلینیک خود دارید. باید از دید بیمار و مراجعین به خدمتی که قصد ارائه آن را دارید به کار خود نگاه کرده و ببینید که چه ادراک و احساسی از مواجهه با این خدمات به شما دست خواهد داد. البته چالش های متعددی در این میان وجود دارد.

 در این فرایند باید علاوه بر شناسایی دقیق ضعف‌ها و نقاط قوت خدمات، موقعیت رقبا و فرصت‌ها و تهدیدهایی که اکوسیستم و بازار فعالیت تحمیل می‌کند به خوبی بررسی شود.

دومینP: قیمت گذاری خدمات در بازاریابی پزشکی

قیمت همان پول و ارزشی است که در قبال ارائه خدمت و محصول دریافت می‌شود. قیمت باید طوری طراحی شود که سود و درآمد تولید کند.

قیمت‌گذاری در دنیای بازاریابی بسیار کار دشواری است. قیمت‌گذاری روی خدمات یکی از چالش‌هایی است که کسب‌وکارها همیشه با آن سروکار داشته‌اند، و کارشناسان مختلف بازاریابی روش‌های مختلفی را برای آن پیشنهاد کرده‌اند. وظیفۀ ما این است که ضمن توجه به شرایط بازار، قیمت رقبا، ارزش محصول و هزینۀ تولید تا عرضۀ کالا، بهترین روش را برای قیمت‌گذاری روی خدماتمان انتخاب کنیم.

قیمت‌گذاری در دنیای پزشکی، مسیر سرراستی ندارد. گاهی‌اوقات، خدمات و محصولات در بازاری انحصاری تولید و منتشر می‌شوند، گاهی‌اوقات، رقابت زیادی برای جذب بیمار وجود دارد و… . در هر حال، قیمت‌گذاری مقوله‌ای بسیار حساس است.

سومینP: ترویج

هدف از ترویج، افزایش آگاهی، جذب بیمار، افزایش فروش خدمات درمانی و ایجاد یک نشان تجاری (برند) معتبر است.

یک مرحلۀ حیاتی! در این مرحله شما باید دربارۀ خدمات یا محصولاتتان صحبت و آن را تبلیغ کنید!

ترویج شامل همه‌ی ارتباطات بازاریابی از جمله تبلیغات  و فعالیت‌های تشویقی برای افزایش است. فعالیت‌های ترویجی وابستگی زیادی به محصول و قیمت‌گذاری دارند. بودجه‌ی تبلیغات و بازاریابی و موقعیت خدمات  از نکاتی است که باید در نظر گرفته شود. اگر خدمات در بازار کاملاً جدید باشد نیاز به ایجاد آگاهی درباره‌‌ی برند یا خدمات درمانی است، در حالی‌ که اگر خدمات نو نباشد باید روی فعالیت‌های تبلیغی یادآوری برند تمرکز کنید.

چهارمینP: توزیع در بازاریابی پزشکی

توزیع در آمیخته بازاریابی به معنای شکل و شیوه ارائه محصول و خدمت به مشتریان است. مثلا اینکه چطور خدمات و محصولات پزشکی را و در چه زمانی به مشتریان و بیماران ارائه کنید از مصادیق توزیع در بازاریابی پزشکی است. توزیع هم می‌تواند در جای گرفتن برندتان در ذهن و نظر مشتریان و بیماران مختلف نقش داشته باشد. باید بدانید که هر محصول و خدمتی چطور معرفی شود تا مشتریان و مخاطبان را به سمت تصمیم‌گیری برای انتخاب شما سوق بدهد.

پنجمینP: نیروی انسانی

یکی از عناصر اصلی و تأثیرگذار در ارائه‌ی خدمات پزشکی کارکنان  هستند. استخدام افراد و آموزش دادن آن‌ها در جهت یادگیری نحوه‌ی ارائه‌ی خدمت به بیماران به منظور کسب مزیت رقابتی و موفقیت در بازار خدمات بسیار اهمیت دارد. زیرا در خرید خدمت، بیماران ارزیابی از کیفیت و خدمت را بر اساس فردی که آن را ارائه می‌دهد و چگونگی تعامل او انجام می‌دهند. بنابراین افراد در ارائه‌ی خدمت باید مهارت فردی مناسب و دانش خدمت را در اختیار داشته باشند.

ششمین P: فرایند 

به سیستمی اشاره دارد که به سازمان کمک می‌کند تا خدمت سریعی به بیماران رائه دهد. فرض کنید که در کلینیک به محض درخواست نوبت توسط بیمار پذیرش وی صورت بگیرد. چه فرآیندی ارائه‌ی خدمت را با این کیفیت میسر ساخته است؟

هفتمین P: شواهد فیزیکی در بازاریابی پزشکی

شواهد فیزیکی یا همان (physical evidence)، محیط و فضایی است که در آن خدمات پزشکی‌تان را ارائه می‌دهید. در واقع، منظور همان اشیا و وسایلی هستند که در مطب پزشک یا بیمارستان و… وجود دارند. مثلا صندلی‌هایی که در اتاق انتظار مطب یک پزشک چیده شده‌اند، بخشی از شواهد فیزیکی را تشکیل می‌دهند. تجهیزات و ساختار فیزیکی یک مطب یا بیمارستان یا مجموعه‌ای پزشکی هم در دسته شواهد فیزیکی قرار می‌گیرند و هر چقدر بهینه‌تر و صحیح‌تر طراحی شده باشند، بازاریابان پزشکی را به سوی گامی پیش‌تر هدایت خواهند کرد.

از جمله عناصر و بخش‌هایی از یک محیط پزشکی که به عنوان شواهد فیزیکی شناخته می‌شود باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیشخوان پذیرش بیمارستان؛
  • اتاق انتظار و اسباب و وسایل موجود در آن؛
  • اتاق بستری؛
  • اتاق پزشک و تجهیزات آن؛
  • لباس پرسنل و پزشکان؛
  • و… 

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

جذب بیمار از نسل هزاره سوم

برندینگ دیجیتال در حوزه جذب بیمار خارجی

گردشگری سلامت

بهره گیری از بازاریابی دهان به دهان در حوزه خدمات درمانی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*