افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

  دکتر لینک | افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری

آیا تاکنون به "افزایش بازدهی مطب، بدون افزایش ساعات کاری" اندیشیده اید. در دانشکده های پزشکی به ندرت از قوانین، اصول یا شیوه های مطب داری سخنی به میان می آید. از سوی دیگر؛ تعداد بسیار معدودی کسب و کار وجود دارد.که بتوان آنها را معیار مقایسه ای مناسبی برای کار پزشکی در نظر گرفت. در نتیجه؛ گاهی پزشکان بدون بهره مندی از دانش کافی در این زمینه، وارد بازار کار می شوند.

فقدان الگوهای تجاری موفق و نیز عدم تخصص در حوزه مدیریت اقتصادی، موجب می شود. اکثر مطبها و کلینیکهای پزشکی پس از مدتی به سطحی از راندمان (خواه بالا و خواه پایین) رسیده و تا انتهای عمر کاری در همان سطح باقی بمانند. با این وجود، نتایج آماری نشان می دهد که اگر از بهترین الگوی شغلی پیروی شود،. اکثر مطب ها قادر به بازگشت مالی فوق العاده ای خواهند بود.

مفهوم "داشتن بهترین الگوها (Best Models) در هر کسب و کار"، نخستین بار توسط دکتر پیتر دراکر (Peter Drucker) مطرح شد. بدین معنا که در هر کسب و کار، روش هایی اثبات شده وجود دارد. که می تواند باعث افزایش عملکرد و کاهش استرس شغلی شود. یک مطب،تنها از طریق یک سیستم مدیریتی مطلوب قادر خواهد بود به بالاترین درجه راندمان و سوددهی برسد.

سه فاز اصلی در عمر حرفه ای یک پزشک:

  • در فاز اول اکثر مطب های تازه تأسیس، دارای ظرفیتی غیر قابل باور هستند. هیچ دلیلی برای پزشک وجود ندارد که نگران «ساختارها» باشد. زمان کافی برای همه بیماران در اختیار است. اما مشکل بروز و رشد زودهنگام عادات بد است.در حالی که در این زمان، هیچ تمرکز و نظارتی بر نحوه عملکرد مطب و پرسنل وجود ندارد.
  • در فاز دوم سر پزشک حسابی شلوغ می شود. و مطب به صورت تصنعی به حداکثر ظرفیت خود رسیده.و توسعه بیشتر، دشوار می گردد. متأسفانه این «ظرفیت حداکثر» بسیار کمتر از ظرفیت عملکرد واقعی مطب است. مطب بسیار شلوغ به نظر می رسد ولی این ازدحام ، ناشی از عدم مدیریت صحیح مطب است نه از رسیدن به حداکثر ظرفیت عملکردی آن. در این هنگام ، پزشک فرصت اندیشیدن به سیستم امنیتی مدیریتی نداردتا بتواند «زیرکانه تر» کار کند و نه «سخت تر». به دلیل آموزش های بسیار اندک در زمینه کسب و کار، اکثر پزشکان نمی دانند. چگونه می توان یک سیستم مدیریتی کارآمد را در مطب به کار گرفت و در نتیجه؛ قادر به اعمال . تغییرات لازم  جهت به حداکثر رساندن پتانسیل مطب نخواهند بود. در فاز دوم، عملکرد مطب به بالاترین میزان خود می رسد و گهگاه پیشرفت های ناچیزی به چشم می خورد. این پیشرفت ها بیش از آنکه ناشی از اعمال سیستم های کارآمدتر باشد، در اثر افزایش تعرفه ها و یا افزودن برخی خدمات به وجود آمده است.
  • فاز سوم (فاز رسیدن به ساحل): این فاز، آخرین مرحله در زندگی حرفه ای یک پزشک است. متأسفانه برخی پزشکان بیشتر از حد انتظار کار می کنند. با این وجود؛ چه آنها دوره کاری خود را افزایش دهند چه ندهند،. فاز سوم با فاصله 5 تا 15 سال از فاز دوم رخ خواهد داد. در این مرحله معمولاً پزشک، دیگر برای کار در مطب  هیجان و نشاطی ندارد. از دلایل اصلی این امر، می توان فشارهای ناشی از کار روزمره،. وقت دهی شلوغ و بدون نظم و تغییر مدام پرسنل مطب را  نام برد. در این زمان پزشک به جای پرداختن به تاکتیک های مدیریتی،. آموزش ها و تکنولوژی های جدید برای رفع این مشکلات،.تنها به کار بیشتر برای رفع نیازهای اقتصادی ادامه می دهد؛بدون اینکه به دنبال راهی.برای بهره وری از پتانسیل واقعی مطب خود باشد. آنچه وضعیت فاز سوم را حتی وخیم تر می سازد، این است که پزشک به امید پس انداز سرمایه کافی برای دوران بازنشستگی خود ،شروع به صرفه جویی در هزینه ها می کند. سپری کردن 5 تا 15 سال در فاز سوم معمولاً تجربه ای در نهایت ناخوشایند است. در این دوران پزشکان به شدت کار می کنند.تا به درآمد کافی برای دوران بازنشستگی برسند. کار کردن بدون هیچ پیشرفتی، در واقع قرار گرفتن در سراشیبی سقوط است. به همین دلیل فاز سوم خطرناک است.

راه حل :

1- سنجش ظرفیت واقعی یک کسب و کار:

آگاه باشید که قصد ما اظهار این مطلب که پزشک تنها باید به ثروت اندوزی هر چه بیشتر بیاندیشد -.بدون اینکه هیچ فاکتور دیگری را در نظر بگیرد- نیست. هر پزشک فلسفه شغلی، اخلاق حرفه ای و اهداف زندگی خاص خود را دارد. آنچه ما پیشنهاد می کنیم. این است که همه پزشکان باید راهکارهایی را مد نظر قرار دهند که کسب و کارشان را به بازده حداکثری برساند.

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که بیش از 95 درصد مطب های پزشکی،.تنها با بازسازی مجدد شیوه کاری، افزودن سیستم های مناسب و آموزش پرسنل در این سیستم ها. قادر به افزایش 30 درصدی راندمان خواهند بود. وقتی خوب بدان بیندیشید، ملاحظه می کنید که این افزایش بازدهی فرصتی باورنکردنی. برای شما فراهم خواهد آورد. پزشک نه تنها لذت کار در مطب را دوباره بازمی یابد، بلکه می تواند همزمان وسعت کار را افزایش داده تا به کارایی بالاتری دست یابد.درحالی که همزمان بهترین خدمات را به بیمار ارائه می کند. آنچه اهمیت دارد.این است که برخلاف سایر مشاغل، همه اینها بدون افزایش ساعت کاری پزشک و تیم وی تنها با نصب نرم افزار مدیریت مطب و کلینیک امکان پذیر است.

2- مدیریت واقعی زمان:

اولین تکنیک جهت تضمین عملکرد بهتر، زمان بندی است. تجربه  نشان می دهد که هرگونه افزایش تولید با زمان بندی آغاز می شود. تعداد بی شماری از پزشکان سعی می کنند شیوه های کاری خود را بر اساس جدیدترین آموزه های بالینی تغییر دهند. ولی در نهایت، 60 تا 90 روز بعد خود را ناامید و درمانده در انجام آن می یابند. دلیل آن این است که زمان بندی آنها هرگز وقت کافی. برای اعمال شیوه های جدید باقی نمی گذارد. و به تدریج کار به همان شیوه های سابق بر می گردد.

زمان بندی در مفهوم بهترین الگو، به معنای کنترل زمان است. باید زمان را برای ویزیت های پربازده اختصاص داد (نظیر زمانی که بیمار برای درمان چند دندان و یا دریافت چند سرویس مراجعه می کند). اختصاص زمان برای پروسه های مهمتر بسیار حائز اهمیت است زیرا بیماری که موارد درمانی متعددی را می پذیرد، بسیار مشتاق است. و باید کار وی طی 7 تا 10 روز آغاز گردد. تأخیر بیش از 10 روز می تواند موجب «پشیمانی مشتری» شده.و یا انگیزه ای که وی را از ابتدا برای پذیرفتن درمان مشتاق کرده بود، از بین ببرد.

3- توضیحات جامع به بیمار:

سیستم مهم بعدی در حرفه پزشکی، توضیح دادن شرایط به بیماران است. درمانهای مورد نیاز بیماران باید به صورت treatment plan هایی. با کیفیت و ضریب موفقیت بالا به بیماران معرفی شوند.تا بتوانند حداکثر بهره اقتصادی را داشته باشد. پزشکانی که قادرند فواید خدمات جامع خود را به بیمارانشان انتقال دهند.این فرصت را دارند که ویزیت های چند منظوره. (برای دریافت چند درمان یا سرویس مختلف) بیشتری داشته باشند.

مطب ها و کلینیک ها باید تعداد خدمات خود را گسترش داده تا بتوانند به تمام نیازهای بیماران پاسخ گویند. اگر پزشک گزینه های خدماتی وسیع و مختلفی را به بیمار ارائه نکند، در وضعیت باخت-باخت با بیمار قرار دارد. بیمار بازنده است.زیرا بهترین سرویس ممکن را نگرفته و پزشک بازنده است.زیرا از بازدهی مالی این خدمات بهره ای نبرده است. یکی از مزایای مدیریت صحیح مطب این است.که بیمارانی که بیشترین آموزش و اطلاعات را دریافت کرده اند،.بیشترین انگیزه را برای پذیرفتن درمان خواهند داشت.

از مشکلات آموزش به بیمار هنگام توضیح، کاربرد لغات ثقیل و اصطلاحات علمی است. متأسفانه بسیاری از مردم نمی دانند.که تکنیکهای پزشکی چگونه اعمال می شوند.و یا برایشان تفاوتی ندارد که بدانند. اگر قرار است اطلاع رسانی به بیمار انجام شود،. باید با لغات قابل فهم و زبان ساده باشد.

4- بیماران و پرداخت پول:

با وجود اینکه  به ندرت درباره پول در حرفه پزشکی سخن می گوییم، اما در واقع صحبت اصلی ما همین است. مطب هایی که سیستمی کارآمد و محیطی مناسب. برای صحبت با بیمار درباره مبالغ درمان و روش پرداخت آن در اختیار دارند،. دارای سودهی مالی بالاتری می باشند. بسیاری از پلن های درمانی تنها به این علت که بیمار نمی تواند. پرداختی راحت و به موقع داشته باشد، رد می شوند. هنگامی که بیمار مطب را ترک کند، انگیزه خود را به سرعت از دست داده.و این امر عمدتاً به رد درمان ختم خواهد شد.

مقالات مرتبط :

۹ راه‌ جلب اعتماد مشتری برای افزایش فروش

تکنیک های بازاریابی برای حفظ مشتری

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

۱۰ راه برای جذب مشتری جدید

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*