چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

  دکتر لینک | چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

تجربه بیمار شدن، تجربه ای است که همه ما داشته ایم. تجربه ای که حس ناراحتی و استرس را با خودش به همراه دارد و قطعا بعد از آن هم می توانیم به آن تجربه رفتن به مطب پزشک را هم اضافه کنیم. و ناچارا این دو تجربه زنجیروار به دنبال هم اتفاق میافتند.

تجربه بیمار شدن و پس از آن ساعاتی معطل ماندن برای ویزیت در اتاق انتظار می تواند برای هر انسانی ناخوشایند باشد. طبیعتا هیچ شخصی مایل نیست این را تجربه کند.

حال که با این چالش ها روبه رو هستیم باید تدبیری توسط مدیریت مطب اندیشه شود که استرس مراجعه به مطب و انتظار را برای مراجعین و بیماران کاهش دهیم.

1- اتاق انتطار مطب را به مکانی دلنشین تبدیل کنید.

بیشتر زمانی که بیمار به مطب پزشک مراجعه می کند، در انتظار صدا زدن نام مراجع و رسیدن نوبت او صرف می شود. پس باید طول مدتی که بیمار در اتاق انتظار حضور دارد به زمانی دلنشین تبدیل شود. مثلا صندلی های مناسب، مجلات به روز، وجود نوشیدنی برای پذیرایی، تهویه مناسب و سرگرمی برای کودکان.

2- تلویزیون برای تماشا کردن.

بهتر است در زمان حضور بیمار در اتاق انتظار بتواند با تماشای چیزی مانند تلویزیون سرگرم شود البته باید مدیریت مطب نکاتی مدنظر قرار دهد:

از پخش اخبار در اتاق انتظار مطب خودداری کنید. زمان حضور در اتاق انتظار زمان مناسبی برای شنیدن اخبار مربوط به مشکلات اقتصادی، جنگ و بحران های سیاسی نیست. حتی پخش فیلم و سریال هم ایده خوبی نیست، به جای آن می توانید یک مستند مناسب و لذت بخش درباره طبیعت را برای نمایش انتخاب کنید.

3- از سیستم روشنایی مناسب استفاده کنید.

مراجعین و بیماران شما زمانی که وارد مطب یا کلینیک شما میشوند، قبل از هر احساس دیگری، فضا را “می بینند” پس چرا بهترین صحنه و نورپردازی را برایشان ایجاد نکنیم؟ دقیقا یکی از مهمترین زمانهایی که شما میتوانید احساس خوشآیندی را برای بیمارانتان ایجاد کنید لحظه ی ورود آنها به مطب و سالن انتظار می باشد.
ترجیحا چراغ هایی که دارای نور گرم باشند برای سالن انتظار و پذیرش مناسب ترند.در این صورت مطب شما احساس گرمی و دنجی را برای بیماران القا می کند و همچنین آرامش بیشتری برای آنها دارد و به کاهش استراس آنها کمک می کند.

4- با بیماران که زیاد به شما مراجعه می کنند خاص رفتار کنید.

در همه کسب و کارها مشتریانی که به صورت مداوم مراجعه می کنند جزء مشتریان ویژه شمرده می شوند و خدمات طراز اول را دریافت می کنند. توصیه می کنیم مدیریت مطب شما نیز در هنگام مراجعه بیماران قدیمی با آنها به صورت ویژه برخورد کنید. برای مثال می توانید با او احوالپرسی گرم تری داشته باشید.

5-زمان انتظار بیمار در مطب را استاندارد کنید.

انتظار برای رسیدن نوبت و ملاقات پزشک، بخشی از پروسه درمان است. بهتر است که سیاست مدیریت مطب این باشد مدت زمانی که بیمار باید برای ملاقات پزشک در اتاق انتظار به سر ببرد را خیلی شفاف با او در میان بگذارید. برای مثال به جای اینکه به بیمار گفته شود به زودی به او بگویید یک ساعت دیگر نوبت او خواهد شد.

6- پوشش پرسنل

مدیریت مطب باید یک پوشش مناسب و ایده آل که هم جدید و زیبا باشد هم رسمیت مطلوبی داشته باشد  برای پرسنل مطب در نظر بگیرد. پوشش های غیر رسمی حس خوشایندی را به بیماران القا نمی کند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

ویژگی های یک مطب استاندارد

چطور با بیماران صحبت کنیم.

ویژگی های یک پزشک موفق

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*