چطور انگیزه کارمندان کلینیک را افزایش دهیم؟

  دکتر لینک | چطور انگیزه کارمندان کلینیک را افزایش دهیم؟

در این مقاله قصد داریم نکاتی را درباره چگونگی افزایش انگیزه در کارمندان کلینیک و مراکز درمانی با شما در میان بگذاریم. مدیریت کلینیک یا مطب با رعایت و عمل کردن به آن ها می تواند بهره وری کارکنان و کارمندان کلینیک یا مطب تحت مدیریت خود را افزایش دهد.

اولین راه حل آمورش کارکنان است.

یکی از اصلی ترین و مهمترین روش های افزایش انگیزه برای کارکنان، آموزش دادن به کارکنان است. سه عامل میزان انگیزه افراد را افزایش می دهد که یکی از این موارد افزایش مهارت و تبحر یافتن فرد در شغل خویش است.

همه ما انسان ها دوست داریم پیشرفت کنیم و از درجا زدن و ثابت ماندن بیزار هستیم. بنابراین آموزش دیدن و ارتقای مهارت های تخصصی و غیر تخصصی باعث افزایش انگیزه کارکنان خواهد شد.

برخی از افراد باور غلطی دارند، آنها می گویند هزینه کردن بابت آموزش کارکنان چه ثمری برای آنها دارد. اما واقعیت چیز دیگری است. درست است که در نگاه اول این امر یک هزینه تلقی می شود، اما سرمایه گذاری مدیریت کلینیک بابت آموزش کارکنان، در طولانی مدت به افزایش درآمد کلینیک کمک خواهد کرد.

راه حل دوم استقلال عمل کارکنان

هر انسانی از جبر و نداشتن احساس استقلال عمل متنفر است. دومین پارامتر موثر در افزایش انگیزه و بهره وری کارکنان حس استقلال عمل است. 

مدیریت کلینیک باید به این نکته توجه داشته باشد که برای کار کارمندان آزادی قائل شود و آنها را محدود نکند. اگر احساس آزادی عمل را از کارکنان گرفته شود، شاید با این وضعیت مخالفتی نکند اما این عدم رضایت در قالب کاهش انگیزه در کار نمایان خواهد شد.

راه حل سوم  توجه به حقوق کارمندان

نکته مهم دیگر در افزایش انگیزه توجه به حقوق کارکنان است. تقریبا هر گاه بحث افزایش انگیزه کارکنان به میان آمده است بحث حقوق کارکنان نیز مدنظر بوده است، باید گفته شود وقتی حقوقی پایین تر از حد متعارف پرداخت می کنیم، فکر کارمند درگیر مخارج زندگی اش خواهد بود و قطعا نمی تواند با بهره وری بالا کار کند. ولی حقوقی که در حد متعارف باشد و نیازهای زندگی کارمند ما را برطرف می کند، برای انگیزه بخشی و راحت بودن خیال کارمند ما اساسی است.

البته حقوق بالا لزوما انگیزه بخش کارمندان نیست. اگر کارکنان از حقوق بالایی برخوردار باشند ولی انگیزه خوبی در انجام کارها ندارد، مدیریت کلینیک باید به سایر موارد توجه داشته باشد و سعی نماید با روش های دیگر این انگیزه را در کارمند خود تقویت کند.

راه حل چهارم تشویق کارکنان

اگر در کلینیک شما از افرادی که بهره وری بالاتری دارند و کارهای خود را به خوبی و با دقت بالا انجام می دهند تقدیر و قدردانی نمی شود و این کار به مرور زمان باعث کاهش انگیزه کارمند آنها خواهد شد.

یکی از انگیزه بخش ترین کاری که مدیریت کلینیک می تواند انجام دهد، تشکر و قدردانی از کارکنان است که وقتی یک کارمند مورد تشویق و تقدیر مدیر مجموعه قرار می گیرد به افزایش انگیزه و حال خوب او بسیار کمک خواهد کرد.

خوب است هرز از چند گاهی از کارکنان و کارمندان خود که به خوبی کار می کنند تقدیر و تشکر کنیم، وقتی از یک فرد تشکر می کنیم احساس ارزشمندی برای فرد ایجاد خواهد شد و توان و قدرت او در انجام کار ها بالاتر می رود. اما به هیچ وجه تعریف، تشویق و تقدیر نباید بی علت باشد و حتما باید دلیل قابل توجیهی برای تقدیر وجود داشته باشد. وقتی بی علت از کسی تعریف می کنیم، نتیجه عکس هم خواهیم گرفت.

راه حل پنجم  همراه تیم خود باشید.

مدیریت کلینیک باید دقایقی را در طول روز یا در طول هفته در کنار تیم خود باشد و با آنها صحبت کند. زمانی که مدیریت کلینیک را از جمع تیم و کارکنانش دور می سازد به مرور زمان احساس خوشایند کار در مجموعه به مرور زمان کم رنگ تر می شود و انگیزه کارکنان کمتر خواهد شد.

راه حل ششم به کارکنان پاداش بدهید.

یکی از موارد ایجاد و افزایش انگیزه در کارمندان اعطای پاداش به آنهاست. مدیریت کلینیک باید به این مسئله توجه داشته باشد که چگونه به کارمندان خود پاداش دهد. مثلا زمانی که کارمندان کلینیک فشار کاری زیادی را متحمل می شوند می توانید برای این موضوع پاداشی را در نظر بگیرید. البته این نکته را فراموش نکنید که پاداش باید پیش بینی نشده باشد.

اگر به صورت پیش بینی شده پاداش داده شود این امر به مرور زمان تبدیل به حالت شرطی می گردد و اگر هم اصلا پاداشی برای کارکنان در نظر نگیرید این مسئله انگیزه پرسنل کلینیک را کاهش خواهد داد.

راه حل هفتم مشارکت کارکنان در تصمیمات

اگر کارکنان در تصمیمات مربوط به مرکز درمانی مشارکت داشته باشند عاملی برای افزایش انگیزه در آنها خواهد شد. چرا که وقتی افراد در تصمیمات گرفته شده نقش داشته باشند سعی می کنند که برای تحقق هدف تمام تلاش خود را به کار گیرند.

البته این نکته را خاطر نشان می شود که کثرت نظرات در مورد یک مسئله، تصمیم گیری را دشوار خواهد کرد. ولی خوب است گاهی مواقع این جلسات برگزار گردیده و با مدیریت درست و  مقتدرانه جلسات هم نظر سایر افراد در جلسه مطرح شود. و در پایان تصمیم نهایی را مدیریت کلینیک بر اساس نظرات شنیده شده اتخاذ نماید.

راه حل هشتم آرمان های خود را با کارمندان در میان بگذارید.

یکی از راهکارهایی که مدیریت کلینیک با انجام آن می تواند انگیزه کارکنان خود را افزایش دهد تبیین آرمان ها و رسالت های کلینیک برای پرسنل و کارمندان است. متاسفانه خیلی از افراد فکر می کنند داشتن رسالت در یک امر صرفا تشریفاتی است و به آن توجهی ندارند. اما واقعیت این است که یکی از اساسی ترین روش های افزایش انگیزه روشن کردن و تبیین مجدد آرمان است.

آرمان داشتن یعنی من از زندگی و کاری که انجام می دهم چه چیزی می خواهم و چه چیزی برای من مهم است و می خواهم چه اثری در این دنیا داشته باشم! زندگی بدون آرمان و رسالت عملا زندگی بدون هدفی است و افراد بدون آن که بدانند به کجا خواهند رسید به حرکت خود ادامه می دهند و در نهایت وقتی از کار خود بازنشسته می شوند با حس پوچی مواجه خواهند شد. آرمان مهمترین بخش زندگی است که به زندگی و کار معنا می دهد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چرا بیماران شما ناراضی هستند؟

نقش گوش دادن موثر در درمان بیماران

استراتژی های مدیریت مطب برای ایجاد مزیت رقابتی

فرسودگی شغلی در میان پزشکان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*