چگونه یک برند موفق شویم؟

  دکتر لینک | چگونه یک برند موفق شویم؟

"موفقیت اتفاقی نیست"

در خیلی از شهر ها و مناطق مختلف دنیا همیشه اسم یک پزشک بر سر زبان ها است. مثلاً خانم دکتر فلانی متخصص فلان یا آقای دکتر فلانی تازه از آمریکا اومدن وای باید بریم پیشش!!!! اصلا داستان آقای دکتر خانم دکتر فلانی چیه؟ زمانی که یک اسم خاص (نام پزشک/ کلینیک/مطب) تداعی کننده یک شخصیت است،  ما آن اسم خاص (نام پزشک/ کلینیک/مطب) را برند آن شخص مینامیم. از طرف دیگر هنگامی که توانستید به این اصل مهم دست پیدا کنید با «چسباندن کسب و کارتان به یک خصیصه»، میتوانید مطمئن باشید که راه موفقیت و بزرگ شدن را به درستی در حال طی کردن هستید.

وجود احساسات موجب سود شود و کلینیک ها همواره باید تلاش کنند که رابطه ای احساسی را میان برند یا برندهای خود و مراجعین ایجاد کنند. این روزها برند در بازارهای جهانی به یکی از بازیگران اصلی کسب و کار بدل شده است و هر کلینیک و مطب که بتواند برند مقتدرتری در بازار داشته باشد، گوی خوش شانسی را خواهد ربود.

وقتی موضوع برند و برندسازی مطرح میشود، یکی از سوالات اساسی این است که کلینیک و مطب درهنگام ایجاد یک راهبرد برند موفق و پیروزمند، چه نکاتی را باید در نظر داشته باشند؟ محمدرضا سعادت، عضو هیئت علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در یادداشتی سعی دارد به این سئوال پاسخ دهد.

1 - ایجاد تفاوت و تمایز نخستین چیزی است که در ایجاد برند موفق باید در نظر گرفت.

بهترین راهبرد برای ایجاد یک برند نیرومند، ایجاد درکی از مفهوم تفاوت است. بزرگترین گام در فرایند تبدیل شدن به یک برند مشهور و نه صرفاً یک نام مشهو، آن است که برند هم متفاوت دیده شود و هم بهتر از رقبا باشد.

2 - سهم خود را مطالبه کنید و مدعی آنی باشید.

روابط نیرومند با مشتریان، برندهای نیرومند را تقویت میکند ولی شرکتها همچنان مایل به تمرکز بر کسب سهمی از جیب مشتری هستند تا کسب سهمی از قلب و احساس مشتری. این فلسفه ممکن است موجب فروش در کوتاه مدت شود ولی موجب ایجاد روابط بلند مدت نخواهد شد. دستیابی به سهمی از قلب و احساس مشتریان از طریق راضی کردن آنها نه فقط موجب ایجاد مشتریان وفادار خواهد شد بلکه این مشتریان خشنود را به یک نیروی فروش کارآمد برای شرکت تبدیل خواهد کرد.

3 - وجود احساسات موجب فروش می‌شود و شرکتها همواره باید تلاش کنند که رابطه ای احساسی را میان برند یا برندهای خود و مصرف کنندگان ایجاد کنند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه احساسات به برند و ایجاد روابط با مصرف کنندگان تبدیل شود، ایجاد شخصیت برندی نیرومند است.به عبارت دیگر استفاده از ارزشهایی که مصرف کنندگان دوست دارند و می توانند با آنها ارتباط بر قرارکنند.

4 - به یاد داشته باشید که فرهنگ برند ایجاد کنید. آموزش کارکنان، نقش بسیار مهمی در موفقیت برند دارد.

تک تک کارکنان شرکت باید آموزش داده شوند تا هم ارزش برند را بدانند و هم در کارهای روزانه شان در مسیر ایجاد برند از آن استفاده کنند. افراد از تجربه‌هایی بزرگ در زمینه برند برخوردارند. آنها سفیران برند شما هستند.

5 - دست به استقرار سیستم مدیریت برند بزنید.

همه نقاط تماس با مصرف کنندگان باید مورد توجه و مراقبت ویژه باشد تا اطمینان حاصل شود که کل تجربه های افراد در زمینه برند همخوان، هماهنگ و متناسب است. این مسأله شامل: تغییر دادن راهبرد، سیستم، فناوری، فرایندها، خدمات، کالاها و حتی مکان های فیزیکی است تا بتوان تجربه های خریداران را مهندسی کرد.

6 - یک عنصر بسیار مهم دیگر در حوزه برند سازی، متوازن کردن یکپارچگی و همنوایی با تغییرات است

گرچه مصرف کنندگان از محصولاتی که با آن آشنا هستند و با خواسته های آنان سازگار هستند خوششان میآید، ولی در عین حال خواهان چیزهای جدید نیز هستند. کالاها و خدمات جدید، عناصر بسیار مهم برای ارائه تجدد و ارتباط با مصرف کنندگان است. ولی ثابت نگه داشتن نام برند و ارزش های آن موجب افزایش اطمینان دوباره و اعتماد بیش از پیش میشود.

7 - آخرین موردی که لازمه ایجاد برند موفق است این است که شرکت ها باید با برندسازی به دید یک سرمایه گذاری برخورد کنند نه به عنوان یک هزینه.

اشتیاق به سرمایه گذاری در زمینه برند در آسیا و کشورهای درحال توسعه ضعیف است. تأکید بسیار زیاد بر تفکر و عملکرد کوتاه مدت سبب تضعیف برند سازی و به حاشیه راندن آن میشود. در اغلب موارد، متناسب با تغییر عامل" احساس خوب" به برند میزان تخصیص نقدینگی به موضوع برند سازی تغییر می‌کند.

زمان آن فرا رسیده است که به برند به عنوان یک دارایی راهبردی که میتواند ارزش های متعدد و بیشتری نسبت به دارایی های مشهود داشته باشد نگریسته شود.

شرکتهای کوچک و متوسط ایرانی نیز بر سر دوراهی اجرای برندسازی و تغییر پارادایم در مبانی تفکراتشان هستند. باقی ماندن در دنیای رقابتی جدید مستلزم حرکت از افسانه ها به سمت باید هاست. اما آیا آنها موفق به شکستن الگوهای رفتاری قبلی خود خواهند شد؟

تکنولوژی دکتر لینک و تیم استراتژی مدیریت و برندینگ آن توانایی این را دارد تا مطب و کلینیک شما را با استفاده از جدید ترین روش های تایید شده از سوی انجمن های بزرگ بازاریابی و برندینگ شما در دنیای کسب و کارتان حمایت کند و به سمت سوددهی بیشتر هدایت کند.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*