چگونه پزشک بهتری باشیم؟

  دکتر لینک | چگونه پزشک بهتری باشیم؟

دغدغه بسیاری از بیماران پیدا کردن یک پزشک خوب و قابل اعتماد است. حتی اگر از پس هزینه‌های پزشکی بربیایید و جنبهٔ مالی دغدغهٔ آنها نباشد، پیدا کردن پزشکی که بتوانید چشم بسته به کار او اعتماد داشته باشند، در میان این همه تبلیغ‌ها و ادعاهای رنگ و وارنگ کار ساده‌ای نیست؛ اما مشخصات و ویژگی‌هایی وجود دارد که بر اساس آن‌ها می‌توانند یک پزشک خوب را شناسایی کنند و به این ترتیب به کار او اعتماد داشته باشند. در طبابت اعتماد لازمهٔ رابطهٔ بین پزشک و مراجعه کننده است و درصورتی که این لزوم وجود نداشته باشد، تشخیص و درمان نمی‌تواند روند مطلوبی داشته باشد.

یک پزشک خوب به بیمار گوش فرامی‌دهد. قبل از اینکه تشخیص خود را بگوید یا اینکه به درمان مبادرت کند به علت مراجعه، دغدغه‌ها و مشکلات بیمار گوش فرا می‌دهد. حقیقت این است که وقت پزشکان محدود است ولی یک پزشک خوب هرگز کمبود وقت را بهانه‌ای برای گوش ندادن به حرف‌های بیمار قرار نمی‌دهد. پزشک محق است که برای وقتی که برای معاینه و تشخیص قرار می‌دهد هزینهٔ ویزیت دریافت کند. گوش دادن فعال جز این روند تشخیص است.

پزشک خوب در درجه اول برای علت مراجعه ارزش قائل است و درصدد حل مشکل اصلی بیمار است. پیشنهاد انجام درمان های زیبایی برای زیباتر شدن یا مانند هنرپیشه‌های سینما شدن به شما نمی‌دهد. به بیمار احساس زشت یا بدفرم بودن نمیدهد. مگر اینکه خودش در این موارد از پزشک سؤال کند. او یک طبیب و درمانگر است نه تاجر و فروشندهٔ خدمات گران‌قیمت.

پزشک خوب در مورد پیشگیری بیمار را راهنمایی می‌کند. در برابر بهداشت شما احساس مسئولیت دارد و مایل است بیمار روش‌های پیشگیری را یاد بگیرد. در وعده‌های مراجعه وضعیت کامل سلامتی بیمار را معاینه می‌کند و در مورد تغییرات بیمار را راهنمایی می‌کند.

یک پزشک کار بلد زمانی که ببینید کاری را همکار متخصص برای بیمار به عنوان مراجعه‌کننده بهتر انجام می‌دهد، بیمار را به همکار متخصص ارجاع می‌دهد. حتی اگر بیمار اصرار کند که درمان را خودش انجام دهد، برای بیمار توضیح می‌دهد که هدف از ارجاع انجام عالی درمان است. پزشکان وارد و باتجربه بیشتر از ‌پزشکان بی‌تجربه بیمار به همکاران متخصص ارجاع می‌دهند. پزشک خوب با بیمار صادق و روراست است.

یک پزشک عالی، برای هزینهٔ بیمار ارزش قائل است.‌ یک نوع درمان را به او دیکته نمی‌کند. حتی اگر درمان جایگزینی هست که خودش انجام نمی‌دهد، آن را به او پیشنهاد می‌دهد. همهٔ گزینه‌های درمانی را فارغ از هزینهٔ آن‌ها برای بیمار توضیح می‌دهد و بیش از آنکه بیمار را به چشم پول ببیند، در صدد ارائه راه حل برای مشکل است.

‌پزشکان خوب برای وقت بیمار ارزش قائل هستند. تلاش می‌کند کمترین زمان او در اتاق انتظار سپری شود و اگر با تأخیر درمان انجام شد (که به خاطر غیرقابل پیش‌بینی بودن برخی درمان ها طبیعی است) از شما عذرخواهی می‌کند. در عین حال کیفیت درمان را قربانی وقت نمی‌کند و برای درمان بیمار زمان کافی صرف می‌کند.

پزشک خوب ظاهر مرتب و آراسته دارد. در مطب تمیز و پاکیزه‌ای طبابت می‌کند و در صحبت با بیمار تلاش می‌کند که نه صرفاً از جایگاه پزشک – بیمار بلکه مثل دو انسان ارتباط اجتماعی برقرار کند.بیمار را در انتخاب درمان مشارکت می‌دهد و نظر او را اولویت قرار می‌دهد.

پزشک باید با احترام با مراجعین صحبت کند. هرقدر هم که در برخی موارد صحبت‌های بیماران غیرمنطقی یا غیرواقعی باشد، آن‌ها را بشود و سعی کند با منطق مخاطبینش را قانع کند. با کارکنان مطب با احترام صحبت می‌کند و در صورت بروز خطا یا اشتباه در مورد بیماران، از آن‌ها معذرت خواهی می‌کند.

بهترین پزشک، پزشکی است که از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا استفاده می‌کند. تمامی توان و امکانات لازم را برای راحتی بیمار به کار می‌گیرد تا کمتر اذیت شوند و بیشتر احساس آرامش کنند. به آرامی با بیمار صحبت می‌کند و موقعیت پراسترس بیمار را درک می‌کند.

یک پزشک با ویژگی‌های برتر، درمان‌های بیمار را دنبال می‌کند. در مورد درمان‌های قبلی که برایش انجام داده است کنجکاوی به خرج می‌دهد و سؤال می‌پرسد. پیگیر درمان‌هاست و دید بلندمدت در مورد مراجعات دارد.

پیدا کردن یک پزشک خوب که بیشتر مشخصات فوق را داشته باشد گاهی بدون آزمون‌وخطا ممکن نیست. اگر شما حائز ویژگی‌های بالاهستید، قدر خود را بدانید!

جهت دریافت مشاوره در زمینه جذب بیمار و دیجیتال مارکتینگ پزشکی با مشاوران دکتر لینک در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

پزشک و چالش های مدیریت مطب

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

رابطه ایده آل بین پزشک و بیمار

طراحی یک شبکه حرفه‌ای برای جذب بیماران

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*