چگونه درمانجویان می‌توانند از جلسات روان درمانی بیشترین بهره را ببرند|۵ نکته برای جلسات مشاوره

  دکتر لینک | چگونه درمانجویان می‌توانند از جلسات روان درمانی بیشترین بهره را ببرند|۵ نکته برای جلسات مشاوره

مقدمه 

برای مراجعه کنندگان مهم است که از جلسات مشاوره خود نهایت استفاده را ببرند و خود را در موقعیتی قرار دهند که به اهداف درمانی که برای خود تعیین کرده اند، برسند.

لازم است درمانگر ارتباط امنی را با مراجع برقرار کند، و به او این اطمینان را بدهد که گفته‌هایش محرمانه خواهد ماند، تا او به راحتی بتواند صحبت کند؛ یعنی درمانگر بدون قضاوت به گفته‌های درمانجو گوش کند و با او همدلی کند تا درمانجو احساس کند درک شده است.

درمانگر باید به نکات ریزی از جمله دما و نور مناسب، ساکت بودن اتاق، صندلی راحت و در دسترس بودن دستمال کاغذی و سطل زباله توجه داشته باشد. نباید از تصاویر و وسایل شخصی که به نوعی درمانگر و سلایقش را افشا می‌کند در اتاق درمان استفاده کند. این محیط سنگ بنای اتحاد درمانی میان درمانجو و درمانگر است، پس بسیار با اهمیت است.

پیشنهاد می‌شود: ایده‌های دکوراسیون مناسب کلینیک روانشناسی برای جذب درمانجو

مهم است بدانیم درمانجو با چه نشانه‌های بیماری به جلسه‌ی درمان آمده است و چه انتظاری از ما دارد. برای کشف شکایت اصلی درمانجو لازم است از سوالاتی استفاده کنیم که نیاز به پاسخ طولانی‌تری دارد، نه اینکه با بله و خیر جواب داده شود. به اصطلاح باید از سوالات باز پاسخ استفاده کرد. همچنین توجه به گفته‌های درمانجو او را ترغیب به صحبت می‌کند.

همان طور که می‌دانیم روایت‌ها در درمان تحلیلی بسیار مهم هستند، پس به اولین روایت درمانجو مبنی بر اینکه چرا پیش ما آمده با دقت گوش دهیم و در جریان توضیحات درمانجو به اضطراب و عکس العمل آنها توجه می‌کنیم، زیرا اطلاعات مهمی در خصوص شخصیت درمانجو و دریچه‌ی نگاه او به ما می‌دهد.

رویکردی یکتای مناسبی برای همه درمانجویان در زمینه مشاوره وجود ندارد.

پیشنهاد می‌شود: گام به گام مدیریت درمان توسط درمانگر

در ادامه به چند نکته مهم در خصوص این موضوع اشاره می‌شود:

1- جلسات روان‌درمانی در فضایی ایجاد شود تا مراجعه کننده با شما صادق باشد.

مشاوره باید با فرد مراجعه کننده متناسب باشد. هیچ رویکردی مناسبی برای همه وجود ندارد. این بدان معنی است که بازخورد صادقانه کمک می‌کند تا در صورت لزوم شیوه درمانی خود را تغییر دهید و این یک امر حیاتی است.  سعی کنید روش خود را طوری تنظیم کند که مراجعه کننده بهترین نتیجه را بگیرید.

2- از مراجعه کننده بخواهید از جلسات مشاوره استفاده کند و تکالیف خود را انجام دهد.

 ممکن است تکنیک‌های مختلفی را در اتاق درمان با شما اجرا کنید و این بخش اصلی درمان است، اما با این حال، شما ممکن است تکالیفی را برای خارج از محیط درمان و در خانه برای مراجعه کننده در نظر بگیرد. انجام این وظایف برای کمک به مراجعه کننده در تسلط بر مهارت‌های جدید و پیروی از برنامه درمانی او کلیدی است. پس برای هر جلسه  بخواهید تکالیف خود را انجام دهد.

3- از مراجعه کننده بخواهید اهداف خود را فراموش نکند و‌ در ذهن به یاد داشته باشد.

هر فردی از جلسات روان‌درمانی یا مشاوره خود اهدافی را دنبال می‌کند. گاهی این اهداف شغلی است و گاهی خانوادگی و … بسیار مهم است که در طول مشاوره و جلسات رواندرمانی مراجعه کننده اهداف درمانی خود را مرور کند. این موضوع به او ایده خوبی می‌دهد که بداند در برنامه درمانی خود کجا هست و کدام زمینه‌ها نیاز به کار بیشتری دارد.

مرور اهداف توسط درمانجو در جلسات روان درمانی

پیشنهاد می‌شود: رابطه درمانی بی قید و شرط چه تأثیری در روند درمان دارد؟

4- از مراجعه کننده بخواهید که جلسات مشاوره خود را محرمانه نگه دارد.

درصورتی که مراجعه کننده جلسات خود را با خانواده یا سایرین در میان بگذارد و به جز مشاور اشخاص دیگر در روند درمان دخالتی داشته باشند و اظهار نظر نامناسب ارائه بدهند باعث بی‌نظمی روند درمان شده و حتی در بعضی موارد باعث خجالت او و یا دید منفی دیگران نسبت به او می‌شود.

5- اعتماد مراجعه کننده را جلب کنید.

مراجعه کننده در صورت اعتماد خیلی راحت‌تر می‌تواند مسائل مورد نظر را با شما در میان بگذارد وپاسخ مناسب‌تری بگیرد.

اعتماد درمانجو به درمانگر باعث می‌شود راحتتر مسائل و مشکلات را با وی در میان بگذارد.

پیشنهاد می‌شود: چالش‎های اتاق درمان

ما در این مقاله سعی کردیم به شما بگوییم چگونه و از چه راه‌هایی و با انجام دادن چه کارهایی می‌توانید باعث بهره‌مندی بیشتر مراجعه کنندگان  نسبت به جلسات روان‌درمانی و مشاوره داشته باشند.

در بیشتر موارد همین روش‌های ساده، هم به خودتان و هم به مراجعه کننده کمک میکنه و روند تاثیر گذاری جلسات مشاوره را راحت‌تر می‌کنید.

شما مدیر داخلی یا منشی مرکز روانشناسی هستید؟ آیا به مشاوره جذب مراجع نیاز دارید؟ همین الان تماس بگیرید: ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴

برای مشاوره رایگان سیستم مدیریت هوشمند مراکز روانشناسی بر روی لینک زیر کلیک کنید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*