جلب اعتماد بیمار

  دکتر لینک | جلب اعتماد بیمار

یک پزشک دورو و حیله‌گر شانس موفقیت کمی در زندگی تجاری خود دارد. چرا که بیماران تمایل دارند به پزشکانی مراجعه نمایند که قابل اعتماد باشند. اگر شما چند درمان بد انجام دهید، رفته رفته آوازه‌ی بدتان همه جا به گوش می‌رسد. برای اینکه این اتفاق نیفتد شما باید سعی کنید اعتماد بیمار را بدست آورید. در این مقاله با راه‌های جلب اعتماد بیمار برای افزایش تعداد بیماران آشنا می‌شوید.

در ابتدای مسیر مدیریت مطب معمولا بر سر دوراهی صداقت یا دورویی قرار می‌گیرید. بیمارانی که شما را نمی‌شناسند دلیلی برای اعتماد نکردن به شما ندارند. البته به صداقت شما هم ایمان نخواهند داشت.

بر اساس نظر صاحب‌نظران برای اینکه مشاوره‌ی شما قابل اطمینان به نظر بیاید، باید اول اعتماد را در بیمار احتمالی به وجود بیاورید.

با اینکه اعتماد امری لمس ناپذیر و مقیاسی لغزنده است، ولی هنوز هم اقداماتی وجود دارد که پزشک با انجام آنها می‌تواند ارتباط بهتری با بیمار برقرار نموده و اعتماد آنها را به دست آورد. در ادامه به ۹ توصیه‌ی روان‌شناسانه اشاره می‌کنیم تا به کمک آنها بتوانید در کمترین زمان اعتماد بیماران را جلب کنید.

 ۱. ارائه‌ی شواهد اجتماعی

 "اثر ارابه‌ی موسیقی" موجب می‌شود وقتی عده‌ی نسبتا زیادی از مردم به ایده یا چیزی گرایش پیدا می‌کنند، افراد دیگر هم بدون فکر به آن گرایش پیدا کنند. وقتی ما عده‌ی زیادی (به خصوص افرادی که به آن‌ها اعتماد داریم) را می‌بینیم که لباس خاصی را برای پوشیدن انتخاب می‌کنند یا از وسیله خاصی استفاده می‌کنند، ناخودآگاه ما هم به سمت استفاده از آن گرایش پیدا می‌کنیم.

به دست آوردن فواید اثر ارابه‌ی موسیقی و ارائه‌ی اثبات اجتماعی به منظور جذب بیمار، از طریق نمایش توصیه‌نامه‌های بیماران فعلی یا قبلی در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام امکان‌پذیر است. آیا به بیمار خود کمک کردید تا چیز کمیاب یا نتیجه‌ی دلپذیری را به دست آورد؟ از او تقاضا کنید از تجربه‌ی خوبی که برایش ایجاد کرده‌اید، در صفحه‌ی شما در شبکه‌های اجتماعی بنویسد تا دیگران هم ببینند. کم‌کم نظر دیگران با خواندن این‌ توصیه‌ها نسبت به شما مثبت‌تر می‌شود (مخصوصا اگر فردی که شما را توصیه کرده با مراجعه‌کننده‌ی جدید شما آشنایی داشته باشد.)

 ۲. برای خود اعتبار به وجود آورید

 انسان به طور طبیعی از چیزهایی که نمی‌شناسد، می‌ترسد. همین ویژگی باعث شد تا در گذشته‌ی دور توسط حیوانات ترسناک و درنده خورده نشویم. آیا خش‌خش آن بوته می‌تواند نشانه‌ای از خطر باشد؟ شاید به جای این‌که فریاد‌زنان و با تکه‌ای چوب به سمتش بدویم، بهتر باشد آهسته و با احتیاط حرکت کنیم

امروزه احتمال شکار شدن ما توسط شیر به طور چشم‌گیری کاهش یافته، ولی احتمال این که توسط پزشکی فریب بخوریم، کم نشده است. از این‌ رو، بیماران با نگرانی به پزشک اعتماد می‌کنند که اعتبارشان اثبات نشده است. فراهم آوردن اطلاعات آماری در مورد پیشینه‌ی عملکرد مثبت شما، می‌تواند از نگرانی بیماران کم کرده و شما را یک گام به جلب اعتماد وی و جذب بیمار نزدیک‌تر کند.

 ۳. با بیمار خود ارتباط چشمی برقرار کنید

 وقتی مردم به کسی دروغ می‌گویند، مسیر چشمشان به سمت‌ زمین یا هر جایی به غیر از چشمان کسی که در حال دروغ گفتن به او هستند، منحرف می‌شود.

هم‌چنین نبود ارتباط چشمی موجب «دلالت ضمنی» منفی می‌شود. «بن دکر» مدیر اجرایی شرکت ارتباطاتی دکر بر اساس مقاله‌ای در وال استریت ژورنال می‌گوید: «افرادی که نگاهشان را زود از شما بر می‌دارند یا از ارتباط چشمی خودداری می‌کنند، معمولا غیر قابل اعتماد، بی‌توجه و عصبی هستند. »

در راه اعتمادسازی نحوه‌ی ارتباط غیرکلامی شما به اندازه‌ی ارتباط کلامی مهم است. البته خیره شدن تمام وقت به چشم بیمار می‌تواند حس ناراحتی در او به وجود بیاورد. یک ارتباط چشمی ۷ تا ۱۰ ثانیه‌ای برای ایجاد ارتباطی همراه با اعتماد و اطمینان توصیه می شود.

 ۴. بحث تجربیات بد را پیش بکشید

 آیا بیمارتان به‌وسیله‌ی پزشک دیگری که در تخصص شماست، فریب خورده؟ بیمار خود را تشویق کنید تا در مورد این تجربه‌ی بد و تاثیرش بر اعتماد به بیماران صحبت کند.

شاید این کار امری «ضدشهودی» به نظر بیاید، اما بیرون کشیدن احساسات منفی بیمار می‌تواند راهی برای جلب اعتمادش باشد. با کاوش در چگونگی ناامید شدنش توسط پزشک قبلی، می‌توانید به او اطمینان دهید که تجربه‌ی بدش تکرار نخواهد شد و شما او را ناامید نخواهید کرد.

مجله‌ی «روانشناسی امروز» در مقاله‌ای عنوان می‌کند اعتماد افراد کم و بیش ریشه در ارتباط‌شان با سرپرست دوران کودکی‌شان دارد. حال نیاز نیست شما در مسائل کودکی بیمار جستجو کنید. ولی اگر بیمار شما ذاتا قابلیت اعتماد کردن ندارد، او را به آرامی متوجه این خصلتش بکنید.

این مقاله در ادامه می‌گوید: «منطق ذهنی ما به‌ شکل خودکار و ناخودآگاه مسائل را تفسیر می‌کند. ما می‌توانیم با کشاندن اتفاقات و مسائل به ضمیر خودآگاه، با روش تفسیر ضمیر ناخودآگاه خود مبارزه کنیم». به عبارتی با مشخص کردن زمینه‌های بدگمانی بیمار، به او کمک می‌کنید تا بر روی نگرشش نسبت به شما و نحوه درمان شما ارزیابی مجددی انجام دهد.

 ۵. ثابت‌ قدم باشید

 اعتماد کامل افراد در یک روز به دست نمی‌آید. این امر می‌تواند روزها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها زمان ببرد. اما زمانی که فقط دو دقیقه برای جلب اعتماد دارید چه باید کرد؟

صرف‌نظر از زمان، استواری و ثبات قدم عامل کلیدی در اعتمادسازی است. شما باید به همه‌ی وعده‌های خود عمل کنید و در عین حال برای خود اعتبار هم به‌ وجود بیاورید.

 ۶. کاملا به آنها اعتماد کنید

 هر کاری که به صلاح هست انجام بدید و به تصمیمی که می‌گیرید اعتماد داشته باشید. این راهی برای اعتمادسازی است. ولی چرا؟ زیرا نشان دادن اعتمادتان به بیمار، او را نیز به اعتماد کردن به شما تشویق می‌کند.

پدیده‌ی روان‌شناسانه‌ای که در این‌جا اتفاق می‌افتد «اثر پیگمالیون» نام دارد. بر این اساس مردم در برخورد با دیگران متناسب با سطح انتظاراتی که از آنها دارند، رفتار می‌کنند. بنابراین اگر شما فکر می‌کنید فردی قابل اعتماد است، با او به همان شکل برخورد می‌کنید. چون شما مانند آنها با اعتماد برخورد می‌کنید، آنها نیز احتمالا همین اعتماد را در برخورد با شما نشان خواهند داد.

 ۷. در کارتان فرد شایسته‌ای باشید

 این امری کاملا واضح است. اگر شما در کارتان خوب نباشید، بیماران به شما اعتماد نخواهند کرد و حق هم دارند که نکنند. شایستگی پزشک به چه معنی است؟ شایستگی فراتوانایی های خاصی را نیز ضروری می سازد. فراتوانایی ها پزشک را قادر می سازند فراتر از یک درمانگر، قادر به ایفای نقش کلیدی خود در شرایط مختلف باشد.

 ۸. نشان دادن نگرانی واقعی

 بعضی اوقات اعتماد باعث می‌شود افراد جزئیات شخصی از زندگی خود را بازگو کنند یا اطلاعاتی بدهند که چندان جنبه‌ی عمومی ندارند. البته بعید است زمانی این کار را انجام دهند که فکر کنند شنونده اهمیتی نمی‌دهد یا حداقل متوجه حرف‌شان نمی‌شود.

بر اساس مقاله‌ای آکادمیک از دانشگاه ایالت اوهایو خوش‌قلبی به این شکل توصیف می‌شود: «ارزیابی ما نسبت به افراد قابل اطمینان، بر این اساس که آیا آسایش و رفاه ما نسبت به سایر مسائل ما برای‌شان اهمیت کافی دارد». این نکته نقش مهمی در به دست آوردن اعتماد دیگران دارد.

اگر شما برای بیمار خود و مشکلاتش اهمیتی قائل نیستید، پس در حرفه‌ی اشتباهی وارد شده‌اید. بهترین پزشکان کسانی هستند که به بیمار خود و دغدغه‌هایش اهمیت می‌دهند و به آنها کمک می‌کنند. این توجه واقعی و یکدلی پزشک، نتیجه‌اش جلب اعتماد بیمار است.

 ۹. لبخند بزنید

 اعتماد بحثی جدی است، اما به این معنی نیست که برای جلب اطمینان افراد مجبورید خیلی جدی باشید. حالات غم‌انگیز در شما می‌تواند اثر منفی در جلب اعتماد دیگران داشته باشد. در مطالعاتی مشاهده شد یک لبخند سریع می‌تواند تا ۱۰٪ تمایل به اعتماد کردن را در افراد افزایش دهد.

دوباره باید بگوییم اعتماد در یک روز ساخته نمی‌شود، ولی می‌توان پایه‌های آن را در یک روز ساخت. از راه‌هایی که گفتیم استفاده کنید تا در زمان کمتری برای بیماران خود، پزشکی قابل اعتماد شوید و جذب بیمار داشته باشید.

دکتر لینک همراه همیشگی شما در مدیریت مطب و جذب بیمار

مقالات مرتبط :

بیمار مداری یا بیمار پرانی؟!

اشتباهات مدیریت مطب که به کسب و کار شما آسیب می‌زنند

جذب بیمار به کمک پیگیری درمان

اصول تبلیغات پزشکی برای میخکوب کردن بیماران

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*