چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

  دکتر لینک | چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

استراتژی کسب‌وکار در استراتژی بازاریابی خلاصه می‌شود. توانایی جذب بیمار مناسب، تعیین‌کننده موفقیت در کسب‌وکار است. شما مسئول هستید که تصمیمات استرتژیک مهمی برای کسب‌وکار خود، به خصوص در چهار حوزه اتخاذ کنید.

۱. تخصص

تخصص به معنی تمرکز همه تلاش‌ها بر یک محصول، خدمت درمانی، بیمار، یا حوزه‌‌ای خاص از فعالیت ها است که «نیروی محرک» فعالیت‌های بازاریابی و کسب‌وکار به شمار می‌آید. می‌توان در خدمت درمانی خاصی تخصص پیدا کرد و ارزش‌افزوده منحصربه‌فردی در آن گروه از خدمات درمانی ارائه داد که بهتر، سریع‌تر، ارزان‌تر و برتر از رقبا باشد.

همچنین می‌توانید خدمات تخصصی ارائه کنید. می‌توانید خدمت خاصی را به گروهی خاص از بیماران ارائه دهید که بهتر، ارزان‌تر،‌ مناسب‌تر و جذاب‌تر از خدمات رقبا است. شاید متخصص بیمار محوری باشید. و بر بیمارانی تمرکز کنید که «سالمند» هستند.

شاید بر اساس حوزه تخصص خود حوزه خاصی را هدف گرفته باشید. این حوزه می‌تواند توریسم درمانی باشد؛ اما وقتی حوزه خاصی را انتخاب می‌کنید،‌ باید بر کسب تخصص در آن حوزه و ارائه چیزی ارزشمندتر از سایر رقبا تمرکز کنید.

شاید در یک فناوری یا حتی در یک ویژگی خاص متخصص باشید که رقبا از آن بی‌بهره‌اند. بسیاری ازپزشکان برای خدمات خود از یک کانال توزیع تخصصی استفاده می‌کنند.

۲. تمایز

این اصل، نبض بازاریابی و دلیل اصلی موفقیت یا شکست کسب‌وکار است. حوزه تمایز جایی است که خود را از همه مراکز درمانی که سعی در ارائه خدمات درمانی مشابه به همان بیماران دارند، جدا می‌کنید.

حال تمرینی برای شما داریم: تصور کنید همه رقبا شما ناگهان ناپدید می‌شوند و شما تنها ارائه دهنده خدمات درمانی خاصی هستید. این موضوع چه تغییری در فروش و سودآوری‌تان ایجاد می‌کند؟ گمان می‌کنم باعث می‌شود به یکی از موفق‌ترین و سودآورترین کسب‌وکارهای حوزه خدمات درمانی و حتی دنیا تبدیل شوید. سوال این است: چگونه می‌توانید محصول یا خدمات  خود را به شکلی متمایز کنید که مشتری گمان کند «تنها گزینه» برای مراجعه جهت دریافت خدمت در بازار کنونی شما هستید؟

۳. بخش‌بندی

امروزه بسیاری از متخصصان بازاریابی بر این باورند که بازاریابی در آینده به توانایی بخش‌بندی دقیق بازار بستگی دارد. میلیاردها دلاری که هر سال صرف تحقیقات بازار می‌شود تا حد زیادی سعی در شناسایی دقیق بیمارانی دارد که به جای مراجعه به مرکز درمانی دیگر، به مرکز درمانی شما مراجعه می کنند. سوال این است: «بیمارانی که بیشترین اهمیت را به تخصص، منحصربه‌فرد بودن یا برتری شما می‌دهند که هستند و چه بیمارانی دقیقا همان ویژگی‌ها و مزایایی را می‌خواهند که در ارائه آن‌ها توانمند هستید؟» چه توصیفی از بیمار عالی یا ایده‌آل خود دارید؟ چه افرادی بازار هدف شما هستند؟ کدام افراد به خاطر ارزش‌افزوده منحصربه‌فردتان یا ارزش‌افزوده‌ای که با اصلاح خدمات درمانی که ایجاد می‌کنید، بیشترین توان و آمادگی مراجعه به شما را دارند؟

نخست، به «ویژگی‌های جمعیت‌شناختی» آن‌ها بپردازید. سن، جنسیت، محدوده درآمد، تحصیلات، شغل یا تخصص بیمار شما چیست؟ کجا زندگی یا کار می‌کند؟ شرایط خانوادگی یا ساختار خانواده‌ا‌ش چگونه است؟

شاید دومین بخش توصیف بیمار ایده‌آل مهم‌تر باشد. این بخش را «ویژگی‌های روانشناختی» می‌نامیم، یعنی همان چیزی که در ذهن بیمار می‌گذرد و بیشترین اثر را بر مراجعه به شما، مراجعه به سایر مراکز درمانی دارد. اهداف و آرزوهای مهم بیمار احتمالی  چیست؟ خواسته‌ها، نیازها و انگیزه‌های او برای مراجعه چیست؟ چه امیدهایی در درمان خود دارد که با کمک خدمات شما به واقعیت تبدیل می‌شود؟ بیمار چه ترس‌ها، تردیدها یا نگرانی‌هایی دارد که باعث می‌شود که به شما مراجعه کند یا از مراجعه منصرف شود؟ چه مشکلاتی در زندگی بیمار وجود دارد که خدمات شما به حل آن کمک می‌کند؟ خدمات شما چه نیازهایی را برطرف می‌کند؟ در دستیابی به چه اهدافی به بیماران کمک می‌کند؟ چه دردی را از بیمار دوا می‌کند؟‌

۴. تمرکز

تمرکز چهارمین ستون استراتژی بازاریابی است که با شفاف‌سازی دقیق حوزه تخصص، تمایز و بخش‌بندی حاصل می‌شود. خودتان می‌دانید چه چیزهایی ارائه می‌دهید و نمی‌دهید. دلیل اینکه مردم به جای مراجعه به رقبا باید به شما مراجعه کنند، را می‌دانید. بیمار احتمالی خود را مشخص کرده‌اید. اکنون در چهارمین مرحله باید بر بیمارانی تمرکز کنید که می‌توانند در بازه زمانی خاصی به شما مراجعه کنند و این کار را هم می‌کنند. بهترین روش‌های ممکن برای تبلیغ و برقراری ارتباط با بیماران چیست؟‌ بهترین رسانه‌هایی که امکان برقراری ارتباط با بیشترین تعداد بیماران با پایین‌ترین قیمت ممکن را فراهم می‌کند، کدامند؟ مهم‌تر اینکه، نیرومندترین جاذبه‌های شما که موجب پاسخ‌های سریع و حتی فوری می‌شوند، کدامند؟‌

برنامه بازاریابی شما

وقتی هفت بخش آمیخته بازاریابی را با چهار جزء استراتژی بازاریابی ترکیب کنید، به یک برنامه بازاریابی عالی می‌رسید.

یک برنامه بازاریابی عالی چند مزیت دارد. نخست اینکه موجب جذب جریانی دائمی از بیماران  مناسب شده و‌ رودخانه‌ای از بیماران را به مطب یا کلینیک شما سرازیر می‌شوند. یک برنامه بازاریابی عالی بارها بر پیشنهاد  منحصربه‌فردتان و «ارزش‌افزوده منحصربه‌فرد» تاکید می‌کند و به بیماران گوشزد می‌کند که شما بهترین و تنها گزینه برای مراجعه هستید. بازاریابی در بازار به شدت رقابتی امروز بسیار پیچیده و در عین‌ حال بسیار ساده است. بیماران خود و خواسته‌‌های آن‌ها را به دقت مشخص کنید. سپس راهی بیابید تا آنچه می‌خواهند را بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر از رقبا ارائه دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

5 روش برای کسب رضایت بیماران

چهار روش ساده یافتن بیمار

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*