5 نکته برای بهبود تجربه درمانجویان در کلینیک

  دکتر لینک | 5 نکته برای بهبود تجربه درمانجویان در کلینیک

درمانجو برای کلینیک شما، همان مشتری است برای بقیه کسب‌وکارها. درمانجویان، شریان حیات کسب وکار یک کلینیک هستند؟ اگر این شریان قطع شود، کلینیک شما چطور می‌تواند در بین انبوه رقبا به حیات خود ادامه دهد؟

پس به عنوان مدیر یک کلینیک، باید سعی کنید مراجعین خود را به بیماران وفادار تبدیل کنید. اما چطور؟ با بهبود تجربه درمانجویان. بله برای آن‌ها باید تجربه خوب و مثبت بسازید.

 تجربه خوب برای درمانجویان به سهولت به دست نمی‌آید و نیازمند یکسری راهکارها است که مدیریت کلینیک روانشناسی، درمانگران و پرسنل کلینیک باید بتوانند با بکارگیری آن‌ها راحت‌تر و آسان‌تر به این هدف دست پیدا کنند.

در این مقاله از وبلاگ دکترلینک قصد داریم، نکاتی را جهت بهبود تجربه درمانجویان با شما در میان بگذاریم.

در این مقاله به مباحث زیر می‌پردازیم:

تجربه درمانجو چیست؟

بهبود تجربه درمانجو چه اهمیت و تاثیری برای کلینیک دارد؟

نکاتی برای بهبود تجربه درمانجو

چگونه کارکنان می‌توانند در بهبود تجربه درمانجو به شما کمک کنند؟

تجربه درمانجو چیست؟

در مقدمه این مقاله توضیحاتی درباره تجربه درمانجو و بهبود تجربه وی گفتم و حالا شاید برای شما این سوال مطرح شده باشد که تجربه درمانجو چیست؟ شاید از جوانبی پاسخ به این سوال آسان باشد و از جوانبی سخت. پس بهتر است پس از پاسخ دادن به سوال تجربه درمانجو چیست؛ آن را درک کنیم تا بتوانیم مورد استفاده قرار دهیم.

تجربه درمانجو به طیف گسترده‌ای از تعاملات درمانجویان با سیستم کلینیک روانشناسی اشاره دارد. مراقبت‌ها و ارتباطات ارائه شده توسط درمانگران، پرسنل، و حتی مسائل غیربالینی مانند زمان انتظار در کلینیک، قابلیت نوبت‌‌دهی آنلاین، پارکینیگ کلینیک، دکوراسیون و بهداشت کلینیک، می‌‌‌توانند جز تجربه درمانجو باشند. به طور خلاصه تجربه درمانجو، مجموع هر تعامل جزئی یا عمده وی با کلینیک شما را شامل می‌شود.

بهبود تجربه درمانجو یعنی نفوذ به عمق احساسات او.

می‌توانیم بگوئیم، تجربه درمانجو یعنی نفوذ به احساسات او. به عبارت دیگر اگر بتوانید در طول فرآیند درمان ارتباط و تعامل خوبی با درمانجو داشته باشید، می‌توانیم بگوییم کلینیک یا مرکز روانشناسی، تجربه درمانجو خوب و با کیفیتی را ارائه نموده است.

به مراحلی که درمانجو برای پذیرش در کلینیک روانشناسی شما طی می‌کند، فکر کنید. در همان ابتدا او با یک نفر در میز پذیرش ارتباط برقرار می‌کند و پس از آن با درمانگر. توجه داشته باشید نگرش و آموزش پرسنل کلینیک و امکانات رفاهی ارائه شده در طول حضور درمانجو در کلینیک تاثیر قابل توجهی بر رضایت درمانجو دارد. حتی کوچکترین ژست و تعامل پرسنل با درمانجو بسیار مهم است.

اگر پرسنل بداخلاق باشند، یا اگر درمانجو مجبور باشد ساعت‌ها منتظر بماند تا به درمانگر مراجعه کند،  چنین مواردی می‌‌تواند تاثیر منفی بر روی تجربه بیمار بگذارد.

بهبود تجربه درمانجو چه اهمیت و تاثیری برای کلینیک دارد؟

درک صحیح از تجربه درمانجو، به مدیران کلینیک‌های روانشناسی، شانس بیشتری برای ارائه خدمات بیمار محور در کلینیک می‌دهد. و علاوه بر این تلاش برای بهبود تجربه درمانجویان، دروازه‌ای را به سوی افزایش رضایت درمانجویان باز می‌کند.

هدف هر کلینیک روانشناسی این است که در جهت ارائه یک تجربه برجسته به درمانجوی خود کار کند و اولین قدم‌ها نوبت‌دهی آنلاین و فرم‌های پذیرش الکترونیکی است.

تجربه بیمار یک جنبه جدایی‌ناپذیر از فرآیندهای روان‌درمانی است. تعاملات مختلف درمانجویان در کلینیک بر احساسات آن‌ها در مورد تجربه درمانجویان تاثیر می‌گذارد. تعاملات درمانجویان شامل موارد زیر است:

  • جستجوی درمانگر یا کلینیک
  • رزرو نوبت
  • حضور در کلینیک
  • دریافت مشاوره

نکاتی برای بهبود تجربه درمانجو

1- اولین برداشت‌ها را به تجربه‌ای شیرین بدل کنید.

اولین برخورد درمانجو با کلینیک شما کجاست؟ هنگام رزرو نوبت، اولین برخورد درمانجو با کلینیک شماست.

طبیعتا درمانجویی که هنگام بروز مشکل در اینترنت در جستجوی یک درمانگر یا کلینیک‌ است، ترجیح می‌دهد بتواند نوبت را سریع به صورت آنلاین رزرو کند، یا در لحظه بتواند از درمانگر مشاوره آنلاین دریافت نماید.

در حقیقت دریافت نوبت، اولین تعامل درمانجو با کلینیک شماست، پس خوب است که این مسئله را به تجربه‌ای مثبت برای وی تبدیل کنید. برای این‌که درمانجو، بهترین تصور را درباره کلینیک شما داشته باشند، باید خدماتی را ارائه دهید که وی بتواند به راحتی یک نوبت آنلاین در کلینیک رزرو کند، یا خدمات مشاوره آنلاین یا تلفنی را در اسرع وقت دریافت نماید.

اولین برخورد درمانجو با کلینیک شما، هنگام رزرو نوبت است با نوبتدهی آنلاین می‌توانید این مسئله را به یک تجربه خوب تبدیل کنید.

به یاد داشته باشید، در صورتی که فرآیند دریافت نوبت از کلینیک شما، پیچیده و دست و پا گیر باشد، می‌تواند تصمیم مراجعین به رزرو نوبت، را دچار خدشه کند. در نتیجه کلینیک‌هایی که فرآیند دریافت نوبت را به فرآیند ساده تبدیل می‌کنند، شانس بیشتری برای حفظ تجربه مثبت درمانجویان دارند.

همچنین نوبت‌دهی آنلاین به درمانجویان این امکان را می‌دهد با انتخاب یک برنامه خالی، یا لغو نوبت، خود زمان نوبت خود را تغییر دهند یا لغو کنند.

2- با درمانجویان خود همدلی کنید.

برای بهبود تجربه درمانجویان، یکی از بهترین راه‌ها تجربه مستقیم مانند آن‌ها است. برای رزرو نوبت آنلاین به وب‌سایت خود مراجعه کنید. به صورت ناشناس با کلینیک خود تماس بگیرید، تا رفتار پرسنل را در پشت تلفن محک بزنید. ماشین خود را جایی پارک کنید که درمانجویانتان ماشین‌شان را پارک می‌کنند. در اتاق انتظار کلینیک، بنشینید، آیا با نشستن در آن‌جا احساس راحتی می‌کنید؟ و ده‌ها مورد دیگر.

3- کارکنان مناسبی را انتخاب کنید.

بسیاری از شکایات درمانجویان به علت داشتن تجربیات بد با پرسنل کلینیک مربوط می‌شود تا خود فرآیندهای درمان. اگر چه این مسئله ربطی به مدیریت کلینیک، درمانگران و فرآیندهای درمان ندارد، اما می‌تواند شهرت کلینیک را تحت تاثیر قرار دهد؛ بنابراین، بسیار مهم است افرادی را استخدام نمائید که تعامل خوبی با درمانجویان داشته باشند.

شما به کارکنانی نیاز دارید که آموزش دیده باشند تا نیازهای درمانجویان را در اولویت قرار دهند. هنگامی که تیم مناسبی را برای کلینیک خود تشکیل دادید باید آن‌ها را آموزش دهید تا به درمانجویان کمک کنند، شرایط مطلوبی را در کلینیک تجربه نمایند. آموزش پرسنل کمک می‌کند تا کارکنان را در جریان انتظاراتی که برای آن‌ها تعیین کرده‌اید قرار دهید تا بتوانند سوالات درمانجویان را پاسخ دهند.

 بسیار مهم است افرادی را استخدام نمائید که تعامل خوبی با درمانجویان داشته باشند و تجربه مثبتی را برای درمانجویان در کلینیک رقم بزنند.

4- از کارکنان خود قدردانی کنید.

بله درست است، باید از کارکنان خود هر چند وقت یکبار به دلیلی قدردانی کنید. کارکنان شاد، درمانجویان شاد را ایجاد خواهند کرد. همانطور که در نکته قبل خواندیم، کارکنان یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود تجربه درمانجو هستند. تمام تلاش شما برای بهبود تجربه درمانحویان بی‌ثمر خواهد ماند مگر اینکه کارکنان شما در بهبود تجربه بیمار مشارکت داشته باشند.

برنامه‌های قددرانی از کارکنان راه خوبی برای مشارکت آن‌ها، بهبود بهره‌وری و ایجاد انگیزه در آن‌ها برای ارائه خدمات بهتر به درمانجویان است. این برنامه‌ها باید شامل مواردی مانند تمجید و قددرانی از کارکنان باشد. همچنین می‌توانید جوایزی در قالب کارت هدیه، سوغات و غیره برای آن‌ها در نظر بگیرید.

5- فرآیندهای کلینیک را بهبود دهید.

یکی از بزرگ‌ترین شکایات اکثر درمانجویان، زمان تعیین قرار ملاقات است. در حالی که اکثر درمانجویان تاخیرهای گاه به گاه را بهانه می‌کنند، اما اگر شما در قرار ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده با درمانجویان تأخیر داشته باشید، ناراحت می‌شوند. برای مثال گاهی اوقات ممکن است برخی قرار ملاقات‌ها می‌تواند کمی طولانی‌تر باشد. بنابراین بهتر است به فکر ساده‌سازی فرآیندها  باشید. شما نباید کاری کنید که درمانجو حس کند برای اتمام قرار ملاقات عجله دارید. همچنین با فراهم کردن قابلیت رزرو نوبت آنلاین می‌توانید فرآیند تعیین وقت را برای درمانجویان تسهیل نمائید.

یکی از نکاتی بهبود تجربه درمانجو این است که فرآیندهایی مثل رزرو نوبت را برای او ساده کنید.

چگونه کارکنان می‌توانند در بهبود تجربه درمانجو به شما کمک کنند؟

درمانجویان حق دارند، انتظار خدماتی استثنایی را از شما داشته باشند. درمانجویان تمایل دارند شنیده شوند و نیازها و مشکلاتشان برآورده شود. به عنوان مدیر یک کلینیک روانشناسی، باید به دنبال فرصت‌هایی هر چند کوچک در جهت بهبود تجربه درمانجویان باشید. باید هدفتان این باشد که خدمات بیمار محور را به بخشی از فعالیت‌های برند خود تبدیل کنید.

پرسنل شما بدون آموزش حرفه‌ای قادر نخواهند بود به بهبود تجربه بیمار کمک کنند. و این شما هستید که باید نکات کلیدی تعامل و ارتباط موثر با درمانجویان را به آن‌ها آموزش دهید. در واقع شما تنها نباید نگران بهبودی درمانجوی خود باشید، بلکه باید اطمینان حاصل کنید که درمانجو تجربه مثبتی در کلینیک شما داشته باشد.

شما باید کارکنان خود را توانمند کنید تا در طول تعامل با درمانجویان، ارزش‌های کلینیک شما را ارائه دهند.

با آموزش کارکنان می‌توانید تجربه بیمار را تبدیل به تجربه‌ای مثبت کنید. مهم است که کارکنان خود را در مورد نحوه برخورد با درمانجویان آموزش دهید. شما باید کارکنان خود را توانمند کنید تا در طول تعامل با درمانجویان، ارزش‌های کلینیک شما را ارائه دهند. این کار با گفتن این موضوع به کارکنانتان شروع می‌شود که چقدر به عنوان بخشی از تجربه درمانجو اهمیت دارند و چقدر در رشد و موفقیت کلینیک موثر هستند.

درمانجویان شما باید در تعامل با هر یک از پرسنل و درمانگران، درست از اولین تعامل آن‌ها در میز پذیرش تا آخرین تعامل تجربه خوبی داشته باشند.

کلام پایانی

ایجاد یک تجربه فوق‌العاده برای درمانجو از زمان رزرو نوبت شروع شده و تا ارائه خدمات روانشناسی و خروج درمانجو از کلینیک ادامه دارد. درمانجویان جدا از تمایل به دریافت خدمات روان‌درمانی، می‌خواهند تا حد امکان با پرسنل و درمانگران تعامل مناسبی داشته باشند. و اگر تجربه آن‌ها در کلینیک به یک تجربه بد ختم شود، برای شهرت کلینیک می‌تواند بسیار آسیب‌زا باشد.

یکی از دغدغه‌های مدیران کلینیک‌ها، بهبود تجربه درمانجویان در کلینیک است، آیا شما نیز چنین دغدغه‌ای دارید؟

برای اطلاعات بیشتر با شماره های ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴ تماس بگیرید.

پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید

اینستاگرام دکترلینک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*