5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

  دکتر لینک | 5 نکته برای بازاریابی پزشکی در سال 2020

بازاریابی پزشکی به معنای مجموعه‌ای از اقدامات محسوس و نامحسوس است که ارتباط یک مجموعه پزشکی را با مشتریان بیشتر می‌کند، تجربه بیماران را مدیریت می‌کند و با پیام‌های خود روی آنها اثر می‌گذارد. در ادامه به تعاریف دقیق‌تر بازاریابی پزشکی می پردازیم:

بازاریابی پزشکی:

  • بازاریابی پزشکی به معنای رابطه‌ای است که با مشتریان خدمات پزشکی-درمانی برقرار می‌کنید. در بازاریابی پزشکی موضوع فرهنگ است. فرهنگی که در تمام بدنه یک مجموعه درمانی و پزشکی برقرار است و هر یک از پرسنل و اعضای به معنای واقعی کلمه، آن را درک کرده و در شغل خود رعایت می کنند.
  • بازاریابی پزشکی فقط جلب توجه بیماران نیست بلکه در بازاریابی پزشکی باید با پیام بیمار را که به دنبال یک خدمت پزشکی خاص است به سمت خود جلب کرد.
  • بازاریابی یعنی شناسایی و شناساندن و ایجاد رضایت طرفین. چیزی که از آن به عنوان ارتباط یاد می شود. ارتباط چیزی که در ارائه خدمات پزشکی بسیار مهم است.
  • بازاریابی پزشکی یعنی پی بردن به اینکه بیماران از شما چه می خواهند.

حالا با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به شما خواهیم گفت که تکنیک های بازاریابی پزشکی در سال ۲۰۲۰ به چه سمتی حرکت می کنند و از چه ابزارهایی باید استفاده شود.

5 نکته بازاریابی حوزه پزشکی در سال 2020

نکته اول: تبدیل شدن پزشکان به زیر مجموعه کلینیک ها و بیمارستان ها

کلینیک ها و بیمارستان تخصصی شروع به جذب پزشکان و متخصصان می کنند. آنها سیستم های یکپارچه ای ایجاد کرده، لذا بهتر می توانستند بین پزشکان، بیمارستان و سایر بخش های ارائه دهنده خدمات بهداشتی و سلامتی هماهنگی ایجاد نمایند. با انجام این روند، پزشکان به کارمندان سیستم تبدیل می شوند.

وقتی پزشکان یک مجموعه درمانی به کارمندان آن مجموعه تبدیل می شوند، توانایی خود را به عنوان فردی که تصمیم نهایی را در مورد مسائل مربوط، در یک مجموعه درمانی اخذ  می کند، از دست می دهند. در مقابل آنها به نوعی بخشی از مرکز درمانی محسوب خواهند شد که این امر می تواند تعداد بیماران بیشتری را به سمت خدمات آنها سوق دهد. 

نکته دوم: بیماران خود تبدیل به محققان جستجوگر شده اند.

بیماران دیگر تمایلی به پذیرش کورکورانه  ی سخنان پزشکان ندارند. آنها پیش از اینکه توسط پزشک ویزیت شوند، تحقیقات کافی درباره بیماری یا مشکل خود انجام می دهند. مجدد پس از ویزیت شدن توسط پزشک، در مورد شرایط خود و روش های درمانی بررسی های لازم را انجام می دهند. 
بیماران امروزی به درمان خود به عنوان نوعی همکاری بین خود و پزشک نگاه می کنند. آنها خود را نسبت به سلامتی و تصمیمات شان که بر نتیجه درمان موثر می باشد مسئول می دانند. امروزه، پزشکان با بیماران خود تنها در مورد درمان، بیمارستان و داروها و غیره صحبت نمی کنند.

نکته سوم: هدف قرار گرفتن مصرف کنندگان و پرداخت کنندگان حوزه های خدمات درمانی توسط بازاریابان

مخاطبان زیادی در مسیر فعالیت بازاریابان حوزه خدمات درمانی قرار دارند، بازیگران اصلی حوزه خدمات درمانی، مصرف کنندگان (بیماران) و ارائه دهندگان خدمات درمانی و پرداخت کننده های آن می باشند. آنها بسته به نوع محصولات و خدمات، مخاطبان اولیه خواهند بود.

مواردی مانند داروهای پزشکی، تجهیزات درمانی و مراکز تشخیص بیماری ها در گزارشات جمع آوری شده بازاریابان حوزه سلامت است. همینطور پزشکان همچنان در ردیف مهمترین گروه مورد توجه برای بازاریابان حوزه سلامت است.

بازاریابان حوزه خدمات درمانی به دنبال بیماران که در واقع مصرف کننده خدمات درمانی هستند نیز می باشمد. اما پزشکان همچنان در رده اصلی جامعه هدف بازاریابان حوزه خدمات درمانی می باشند.

به تدریج در حوزه بازاریابی خدمات درمانی قدرت تصمیم گیری پزشکان کاهش یافته و این قدرت به سمت مصرف کننده خدمات و بیماران سوق پیدا می کند. شیوه ی کار بازاریابان حوزه خدمات درمانی به این سمت خواهد رفت که علیرغم اینکه هنوز پزشکان را به عنوان پایه های اصلی برای پیاده سازی استراتژی های خود می دانند، بیشتر بر روی مصرف کنندگان و پرداخت کننده ها به عنوان گروه اصلی هدف متمرکز خواهند شد.

نکته چهارم: سبقت بازاریابی دیجیتال از بازاریابی سنتی

چیزی که امروز شاهد آن هستیم، در ادامه ی تغییراتی است که در طی چند سال گذشته در حوزه بازاریابی انجام پذیرفته است. و اکنون بازاریابی دیجیتال بر بازاریابی سنتی پیشی گرفته است. این مساله در تمام حوزه های بازاریابی از جمله بازاریابی حوزه بازاریابی حوزه خدمات درمانی بروز کرده است.

برای مثال در زمینه استفاده از تکنیک های بازاریابی مصرف کننده خدمات درمانی، بیشترین بودجه صرف تهیه اپلیکیشن موبایل و تبلت، ساخت برنامه های اجتماعی و تبلیغات اینترنتی بوده است. ارائه دهندگان خدمات بیمارستانی نیز در حوزه بازاریابی در حال تغییر مسیر به سمت تبلیغات اینترنتی می باشند.

نکته پنجم: کلیدی بودن اینترنت در تصمیم گیری

بازاریابان حوزه سلامت به تلاش در تطبیق با تغییرات جدید که به سمت تعیین هزینه بر اساس خروجی درمانی، شفافیت در ارائه اطلاعات و قدرتمند کردن بیماران سوق پیدا کرده ادامه می دهند. در این میان شاهد افزایش بودجه های بازاریابی به میزانی بیشتر از قبل هستیم. بیشترین افزایش ها مربوط به حوزه تکنیک های بازاریابی اینترنتی می باشد.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:

اهمیت مشتری مدار در پزشکی

5 روش برای کسب رضایت بیماران

چهار روش ساده یافتن بیمار

استراتژی موثر برای بازاریابی و تبلیغات خدمات درمانی

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*