ویژگی های یک پزشک موفق

  دکتر لینک | ویژگی های یک پزشک موفق

پزشکی حرفه پر مسئولیت و ارزشمندی است و پزشکان یکی از بزرگترین خدمتگزاران بشریت بوده و مسئولیت های سنگینی را بر دوش دارند. 

پزشک ، در طول روز با افراد زیادی از گروههای مختلف جنسی ، اجتماعی و سنی مواجه می شود.

این افراد گرچه با هم فرق دارند اما او همه را با یک نام مشترک یعنی بیمار می شناسد و بیمار می داند که می تواند به او اعتماد کند و مشکل خود را با وی درمیان گذارد.

به دلیل همین اعتماد ، بیمار ، تصمیم گیری درباره سلامت خود را به پزشک می سپارد.

قابلیت و توانایی علمی وی ، از مهمترین دلایل این اعتماد است اما آنچه بیمار بدان نیاز دارد تنها تجربه و مهارت علمی پزشک نیست بلکه او طبیبی را برای درمان دردش می جوید و طبیب ، پزشکی است که در مان را با حس همدردی و محبت نسبت به بیمار خود همراه می سازد.

موفقیت و عدم موفقیت هر پزشکی ناشی از رفتاری است که او به‌طور پیوسته در مسیر زندگی و مسیر شغلی خود، رعایت می‌کند. بنابراین یک پزشک باید در حرفه خود از ویژگی هایی برخوردار باشد که موفقیت وی را تضمین کند. 

1- به روز باشید.

هر روز در حوزه پزشکی تحقیقات بسیاری صورت می گیرد و به واسطه این تحقیقات تکنیک‌های جدیدتر و مؤثرتری برای درمان، جراحی‌ها ابداع می‌شوند و داروهای جدیدی روانه بازار می‌شوند. در نتیجه یک پزشک موفق همواره با مطالعه و یادگیری دانش خود را به روز نگه میدارد.

2-در امر طبابت ریزبین باشید.

وقتی بیماری به شما مراجعه می کند علاوه بر صحبت های بیمار به نشانه های جزئی و ساده ای مانند نحوه حرف زدن بیمار، نحوه راه رفتن بیمار، رنگ صورت بیمار، نحوه دست دادن و گرمان بدن بیمار هم توجه کنید. ممکن است نشانه ای خیلی ساده به شما در تشخیص درست بیماری و تجویز درمان مناسب کمک کند.

3- در پزشکی، پول معیارنیست.

در بسیاری از کسب و کارها از جمله تجارت پول حرف اول را می زند، ولی پزشکی حرفه ای مقدس است که بنا به عقیده صاحب نظران وظیفه اصلی حرفه پزشکی تلاش به منظور حفظ، بازیابی و ارتقاء سلامت افراد جامعه است و هدف آن دادن کیفیت مطلوب به زندگی انسان هاست.

4- فروتن باشید.

وقتی شما در رفتارتان فروتنی نشان می‌دهید، بیماران شما، شیفته منش و رفتار شما می‌شوند.

افراد متکبر همواره دچار یک درگیری ذهنی هستند که به دیگران اثبات کنند از همه بهتر هستند؛ اما افراد فروتن ذهن بسیار آرام و آزادی دارند چون نیازی نمی‌بینند قدرت خود را به کسی اثبات کنند.

یک پزشک فروتن، نزد مردم بسیار محبوب‌تر است و با ذهن آرامی که دارد پتانسیل یادگیری و پیشرفت در او بیشتر است.

5- مسئولیت پذیر باشید.

یکی از ویژگی های پزشک موفق این است که نسبت به بیماران خود حس مسئولیت دارد.

حس مسئولیت پذیری، پزشک را وادار می کند شرایط روحی و جسمی بیماران را به خوبی درک کند، وقت شناس باشد و به وقت بیماران احترام بگذارد و همواره دانش خود را به روز نگه دارد.

6- تقویت مهارت های ارتباطی و کلامی

در امر مدیریت مطب بیماران با پزشکان و پرستاران بیشترین برخورد را دارند. رفتار صحیح پزشک با بیماران و ایجاد جو مناسب عاطفی در ارتباط با بیماران باعث می شود فرآیند درمان نتیجه بهتری را کسب کند.

بطور کلی ارتباط بین پزشک و بیمار دو بعد ابزاری و بیانی دارد. جنبه ابزاری پزشکی مستلزم مهارت پزشک در استفاده از تکنیک های درمانی، انجام تست های تشخیصی و معاینات بدنی است و بعد بیانی آن منعکس کننده هنر طبابت است که شامل برقراری ارتباط صمیمی و گرم با بیمار و احساس همدردی با بیمار است

7- زمان خود را مدیریت کنید.

شاید مهارت مدیریت زمان، در مدیریت مطب بیش از هر شغلی، برای پزشکان موردنیاز باشد.

اگر به خاطر فعالیت‌های زیادی که در بیمارستان و مطب انجام می‌دهید از خانواده‌تان غافل شوید، به‌مرور روابط خانوادگی شما سرد می‌شود و ممکن است به نقطه‌ای برسد که دیگر قابل بازگشت نباشد.

تا می‌توانید کارهایی را که افراد دیگر هم می‌توانند انجام دهند، برون‌سپاری کنید. از این طریق وقت آزاد بیشتری برای شما ایجاد می‌شود و می‌توانید این وقت آزاد را به خانواده خود و یا به جسم و روح خود اختصاص دهید.

8- درزمینهٔ رشد شغلی صبور باشید

اگر شما تمامی موارد بالا را رعایت می‌کنید، قطعاً به‌مرورزمان پیشرفت خواهید کرد. پس صبور باشید، مطمئناً روزی به پزشک مشهور و موفقی تبدیل خواهید شد.

 9- برندسازی، بازاریابی و تبلیغات را فراموش نکنید.

اگر می‌خواهید به‌اندازه توانایی‌های‌تان موفقیت کسب کنید قطعاً باید برندسازی، بازاریابی و تبلیغات پزشکی را به شکل صحیحی اجرا کنید.

در غیر این صورت ممکن است پزشکانی را ببینید که کمتر از شما توانایی و مهارت دارند اما تعداد بیماران آن‌ها بسیار بیشتر از شما است.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

ضرورت و اهمیت ارزش آفرینی برای بیماران

پروسه نوبت دهی مطب خود را ساده کنید!

در حوزه پزشکی به یک رهبر تبدیل شوید.

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*