ویژگی های یک مطب استاندرد

  دکتر لینک | ویژگی های یک مطب استاندرد

بهترین روش برای اینکه مدیریت مطب بیماران بیشتری به مطب جذب کند یا بیماران قبلی خود را حفظ نماید و شرایط بیماران را در مطب خود درک کند، این است که خود را به جای بیماران تصور کند و سلسه تجربیات بیمار را در مطب در نظر داشته باشد.

بیماران قبل از اینکه با پزشک خود ملاقات کنند با مطب پزشک مواجه می شوند، بنابراین مهم است که مطب پزشک از شرایطی برخوردار باشد که تجربیات خوبی در ذهن بیمار شکل گیرد.

هدف اصلی پزشک، تشخیص و درمان بیماری است. اما اگر در کنار این وظیفه مهم، تجربیات خوب و دلنشینی در ذهن بیمار ثبت شود، پزشک توانسته است رسالت خود را در شغل پزشکی به بهترین شکل انجام دهد.

اما یک مطب استاندارد از چه ویژگی هایی برخوردار است:

1- برخورداری از دمای مناسب

دمای هوا در برخی از مطب ها در فصل هایی مانند تابستان و زمستان که هوا بسیار گرم یا بسیار سرد است، اصلا مناسب نیست یا تجهیزات سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده برای مطب مناسب نیستند.

بنابراین یک از ویژگی های مطب استاندارد برخورداری از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مناسب است. تا مدت زمانی که بیمار در مطب حضور دارد سرما یا گرما شرایط نامناسبی را ایجاد نکند.

2- صندلی های مناسب و به تعداد کافی

در برخی از مطب ها دیده شده با وجود اینکه تعداد مراجعه کنندگان بالاست اما صندلی ها مناسب نیستند. برای مثال از صندلی های پلاستیکی یا نیمکت استفاده شده است یا برخی از مطب ها صندلی کافی ندارند و تعداد قابل توجهی از بیماران مجبور به ایستادن هستند.

صندلی نامناسب یا نبود صندلی به تعداد کافی سبب می شود حضور در مطب برای بیماران خسته کننده تر باشد.

3- وجود سرویس بهداشتی برای بیماران

در مطب ها دیده می شود که یا سرویس بهداشتی ندارند یا اینکه سرویس بهداشتی فقط مخصوص پرسنل مطب است. ولی به بیماران که مجبور هستند زمان زیادی را صرف رسیدن به مطب کنند و همچنین زمانی را هم برای ملاقات پزشک منتظر بمانند، تدبیری اندیشه نشده است. در حالی که بیش از هر شخصی باید به نیازهای او توجه شود. پس باید یک سرویس بهداشتی در مطب برای استفاده بیماران حتما وجود داشته باشد.

4- بهداشت و نظافت مطب

یک مطب استاندارد باید از بهداشت و نظافت خوبی برخوردار باشد. نباید اثری از گرد و غبار، زباله در کف مطب یا میزها و صندلی ها وجود داشته باشد.

5- تمیزی تجهیزات پزشکی مورد استفاده

تجهیزاتی که پزشک برای معاینه بیماران استفاده می کند، باید همواره تمیز و به بهترین شکل ضد عفونی شوند. تجهیزات پزشکی اگر تمیز و ضد عفونی نباشند حتما ذهنیت بسیار بدی درباره پزشک و مطب در بیمار ایجاد می کنند.

6- پذیرایی از بیماران

حداقل پذیرایی که می توانید از بیماران داشته باشید این است که یک دستگاه آبسردکن که خروجی آب جوش دارد تهیه کنید و در کنار دستگاه لیوان یکبار مصرف به تعداد کافی، چای کیسه ای قرار دهید تا بیماران بتوانند زمانی که در مطب منتظر هستند، از خود پذیرایی کنند.

اگر مطب شما در مناطق بیشتر برخوردار شهر قرار دارد یا اینکه خدماتی ارائه می دهید که بصورت جداگانه محاسبه می شوند می توانید وسایل پذیرایی بیشتری برای بیماران فراهم کنید.
برای مثال پذیرایی از بیماران را به یکی از پرسنل محول نمایید. غیر از چایی چند نوع نوشیدنی مانند شربت، آبمیوه، قهوه را هم ارائه دهید.

شکلات های مرغوب را برای پذیرایی استفاده کنید.

7-تجهیز مطب به یک نرم افزار مدیریت مطب

استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب مانند دکتر لینک سرعت انجام بسیاری از کارها را افزایش می دهد. همچنین امکان ذخیره اطلاعات بیماران را به صورت ساختاریافته و منظم فراهم می کنند. نتیجه استفاده از نرم افزارهای مدیریت مطب این است که پزشک با سرعت بیشتری می تواند بیماران را ویزیت نماید. دلیل این امر برخورداری نرم افزارهای مدیریت مطب از پرونده الکترونیک می باشد.

پرونده الکترونیک شامل تاریخچه مراجعه بیمار به پزشک، نتایج آزمایشها، عکس های رادیولوژی، سونوگرافی،... و نسخه های تجویز شده برای بیمار است.

8-دکوراسیون مطب

زیبایی و هارمونی رنگ ها و عناصر مورد استفاده در مطب تاثیر بسیار خوبی در روحیه بیماران تان می گذارد. آراستگی و زیبایی مطب نشانه احترام به بیماران است.

به همه پارامترها توجه کنید، کاغذ دیواری یا رنگ اتاق ها، کف پوش مطب، میز منشی و پزشک، مبلمان و صندلی ها، سرویس بهداشتی، سیستم تهویه، روشنایی مطب، درب ورودی مطب، درب اتاق ها، وجود تصاویر آرامبخش همه عناصری هستند که در آراستگی مطب شما تاثیر گذارند.

9- نور مناسب مطب

در نور پردازی مطب تعادل را رعایت کنید. نه نور پردازی با شدت زیاد و لامپ های زیاد جهت روشنایی مطب مناسب است نه فضای بیش از حد تاریک و کم نور.

10- پخش موسیقی آرامبخش

پخش یک موسیقی بی کلام و البته ملایم می تواند فضایی بسیار مثبتی را در مطب شما حاکم کند.

11- استفاده از رایحه های دلپذیر در مطب

بو از جمله عواملی است که شخصیت یک برند را تعریف می کند. اگر همیشه رایحه ای دلپذیر و ثابت در مطب خود استفاده کنید علاوه بر اینکه برای بیماران دلنشین است همواره این رایحه تداعی گر شما خواهد بود.

12- کاربرد دستگاه تصفیه هوا

با توجه به اینکه امکان پخش ویروس‌ها و باکتری در فضای مطب زیاد است، بنابراین استفاده از یک دستگاه تصفیه‌کننده هوا می‌تواند نقش مؤثری در سلامتی پرسنل مطب و بیماران داشته باشد.

13- تهیه بروشور و سی دی آموزشی

در اختیار گذاشتن مطالب آموزشی درباره پیشگیری از بیماری ها در قالب بروشور و سی دی آموزشی در اختیار بیماران قرار دهید. این ترفند بسیار خوبی برای ایجاد ذهنیت خوب در بیماران است. بسیاری از بیماران مایل هستند اطلاعات بیشتری درباره بیماری ها و راه های پیشگیری از آن ها بدانند.

14- قرار دادن نشریات جذاب در مطب

زمان انتظار در مطب را می توانید با قرار دادن نشریات و مجلات معتبر و جذاب در ذهن بیماران کاهش دهید. البته سعی کنید این مجلات تاریخ گذشته نباشند.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چطور با بیماران صحبت کنیم.

ویژگی های یک پزشک موفق

اصول و ارزش های پایه در مدیریت کلینیک

ضرورت و اهمیت ارزش آفرینی برای بیماران

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*