ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

  دکتر لینک | ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

شاید بارها برای حل مشکل‌تان به مرکز روانشناسی و مشاوره مراجعه کرده‌ باشید، اما به نتیجه دلخواه‌تان نرسیده‌اید. انتخاب یک مرکز روانشناسی خوب به شما کمک می کند تا مسئله ای که با آن رو به رو هستید به بهترین نحو حل شود. بر عکس این موضوع نیز ممکن است اتفاق بیفتد؛ یعنی با انتخاب یک مرکز روانشناسی و مشاوره نامناسب و دریافت راهکارهای غیر اصولی به ادامه و پیچیده تر شدن مشکل‌تان دامن بزنید. پس اگر به دنبال خدمات روانشناسی مناسب هستید، باید فاکتورهایی را برای انتخاب مرکز روانشناسی خوب در نظر بگیرید. در ادامه به ارائه ویژگی های یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب  پرداخته ایم.

کدام معیارها در انتخاب یک مرکز روانشناسی خوب دخیل هستند؟

برای انتخاب یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب فاکتورهای متعددی وجود دارد. معمولا افراد برای مراجعه به یک مرکز مشاوره روانشناسی ابتدا از خانواده و دوستان خود کمک می گیرند. البته افراد سلیقه های متفاوتی دارند و هر کس بر اساس نیاز و تجربه خود، ممکن است یک مرکز مشاوره روانشناسی را مناسب بداند. اما در اینجا ما به معرفی معیارهای اساسی که در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره وجود دارد را معرفی می کنیم. می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-بهره گیری از مشاوران و روانشناسان مجرب و دارای سطح علمی بالا در حوزه‌های مختلف روانشناسی

مهمترین ویژگی یک مرکز روانشناسی و مشاوره خوب بهره گیری از روانشناسان و مشاوران مجرب و متخصص است. روانشناسانی که در کنار تجربه بالا که یک مزیت عمده برای روانشناسان یک مرکز روانشناسی و مشاوره است به علم روز و روش های نوین درمان روانشناسی مسلط هستند. وجود ترکیبی از مشاوران متخصص و مجرب در کادر یک مرکز روانشناسی و مشاوره می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب مرکز باشد. و اما  بهترین راه برای تشخیص یک روانشناس خوب این است که او مدرس یا عضو هیئت علمی دانشگاه های معتبر کشور باشد. 

نکته مهم بعدی در انتخاب مرکز روانشناسی و مشاوره، این است که آن مرکز برای حوزه های مختلف روانشناسی، مشاور متخصص داشته باشد. دنیای امروز، دنیای تخصص هاست و یک مشاور غالبا در یک یا نهایتا سه حوزه مختلف تخصص دارد و لذا نمی تواند در تمام شاخه های روانشناسی به مراجعین به بهترین نحو مشاوره دهد. بنابراین لازم است که در یک مرکز روانشناسی و مشاوره تخصص های گوناگون برای درمانجویان متناسب با مشکلات و اختلالات وجود داشته باشد.

یک مرکز روانشناسی و مشاوره باید کادر مجرب و متخصص در حوزه های عمومی و تخصصی روانشناسی و برای سنین مختلف برخوردار باشد و پاسخگوی نیاز مراجعات و توانایی ارائه راهکارهای مناسب برای آنان را داشته باشد.

از لحاظ دسته بندی سنی می توان به بارداری، نوزاد، کودک، نوجوان، جوان و سالمند
از لحاظ اختلالات می توان به اختلالات روانی، اختلالات جسمی، اختلالات یادگیری، اختلالات شخصیتی و اختلالات رفتاری
در حوزه های تخصصی روانشناسی مانند افسردگی، وسواس، استرس، ترس، مشاوره فردی، خشم، انزوا
برای مشکلات خانوادگی اعم از زناشویی، زندگی مشترک، ازدواج، طلاق، زنان، خانواده، مشاوره جنسی و فرزند پروری اشاره کرد.

2-مجهز بودن مرکز روانشناسی و مشاوره به امکانات و تجهیزات نوین

امروز با پیشرفت تکنولوژی های گوناگون، امکان درمان خیلی از بیماری ها و اختلالات روانی فراهم شده است. از آنجایی که برخی از درمان های روانشناسی با استفاده از تجهیزات نوین قابل انجام است، اگر یک مرکز روانشناسی و مشاوره ، به امکانات و تجهیزات جدید مجهز باشد. یک مزیت مهم برای مرکز محسوب می شود.
 در درمان برخی از اختلال‌ها نظیر اختلال بیش فعالی روش‌های خاصی نظیر بیوفیدبک و نوروفیدبک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها به دستگاه‌های خاصی نیازمندند و درمانگران برای استفاده از آن‌ها باید آموزش‌های لازم را دیده باشند. 
همینطور وجود تست‌های روانشناسی که در تشخیص اختلالات روانی و تخمین ضریب هوشی افراد به کار می‌روند در یک مرکز روانشناسی بسیار ضروری هستند. 
وجود این تجهیزات و امکانات در مرکز نشانه به روز بودن مرکز و  تفکرات و نگرش های مترقی آن مرکز روانشناسی و مشاوره است.

3- استفاده از راهکارهای نوین درمان در مرکز روانشناسی

از آنجایی که هر بیمار یا مراجعه کننده به مراکز روانشناسی، شرایط و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارد، نتیجه اینکه روش درمان متفاوتی را می طلبد. این مسئله اهمیت استفاده از شیوه های نوین درمان روانشناسی را در یک مرکز روانشناسی و مشاوره نشان می دهد. امروزه روش های جدید درمان روانشناسی بسیار متنوع شده اند. روش هایی مانند روانکاوی، روش خانواده درمانی، گروه درمانی، درمان فرد، روش رفتاری-شناختی، درمان رفتاری و... که یک مشاوره یا روانشناس خوب باید به این روش ها تسلط داشته باشد.

4- برگزاری کارگاه های آموزشی در سطوح مختلف در مرکز روانشناسی و مشاوره

کارگاه های آموزشی، نقش موثری در ارتقا آگاهی مردم و توانمندسازی آنها در مقابله با اختلالات روانشناختی دارند. معمولا برای برگزاری کارگاههای آموزشی نظام روانشناسی شرایط خاصی را در نظر می گیرد. بنابراین کارگاههای آموزشی همواره توسط مرکز روانشناسی و مشاوره معتبر ارائه می شود. برگزاری کارگاههای آموزشی توسط یک مرکز روانشناسی نشانه اعتبار آن مرکز است. خصوصا اگر مدرسان دانشگاه یا مراکز بهتریستی در آن مرکز استفاده شود.

5- استفاده از روشهای نوین و به روز برای فرآیند مشاوره

 مشاوره آنلاین، مشاوره تلفنی، مشاوره در فضای مجازی و... از جمله خدمات مشاوره ای یک مرکز روانشناسی و مشاوره به روز و خوب است. از طریق مشاوره آنلاین یا مشاوره تلفنی، هزینه مشاوره تا حدود زیادی کاسته می شود. و هزینه های رفت و آمد و هزینه های زمانی نیز عملاً از بین می روند.
دسترسی سریع به مشاوره و استفاده از راهنمایی های مشاور روانشناسی در هر زمان از شبانه روز، موجب استقبال چشمگیر مردم، از این نوع خدمات مرکز روانشناسی و مشاوره شده است.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:
معرفی سیستم مدیریت مراکز روانشناسی

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*