ویژگی های یک روانشناس خوب

  دکتر لینک | ویژگی های یک روانشناس خوب

همواره یکی از دغدغه های مراجعین برای مشاوره روانشناسی یافتن مشاور روانشناس خوب است. یکی از اولین راه ها برای یافتن روانشناس خوب این است که از افرادی که تجربه موفقی از درمان داشته اند پرسیده شود. اما همیشه چنین تجربیاتی در اختیار افراد نیست. از طرفی اختلالات روانشناسی نیز انواع مختلفی دارند که ممکن است روانشناس پیشنهادی تخصص لازم برای برخی از اختلالات روانشناسی را نداشته باشد. اینجاست که این سوال مطرح می شود، روانشناس خوب کیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟

1-برخورداری از دانش روز

علم روانشناسی با سرعت زیادی در حال پیشرفت و تغییر است. به همین دلیل یک روانشناس خوب باید همواره دانش خود را به روز نگه دارد. یک روانشناس خوب نباید فقط به علم خود اکتفا کند، بلکه هر روز باید به دنبال به روز بودن باشد. برای مثال اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی روانشناسی، به دلیل پژوهش و مطالعات مقالات به روز روانشناسی معمولاً از نظر علمی، دانش مناسبی دارند. به همین دلیل، این مشاوران معمولاً روش های مدرن و به روز را به کار می گیرند و می توانند در صورت دارا بودن ویژگی های زیر گزینه مناسبی برای مشاوره باشند.

2- احساس همدلی و همدردی داشته باشد.

درمانجو با چالش‌ها، ناکامی‌، ناامیدی و مشکلات روحی و روانی پیش روان‌شناس می‌آید و نیازمند یاری است. یک روانشناس خوب باید دلسوزانه برای رفع مشکل درمانجو تلاش کند و گره از کار او بگشاید. یکی از ویژگی های روانشناسان متعهد، ابراز همدردی و همراهی کردن با درمانجو است. همدلی و همراهی روانشناس با درمانجو این احساس را در وی بوجود می آورد که مشاور مشکلات و شرایط او را درک می کند. در این صورت درمانجو خیلی بهتر می تواند به درمانگر خود اعتماد کرده و مشکلات خود را مطرح کند. در نتیجه اختلالات روانشناسی بهتر مشخص می شود.

3-یک روانشناس خوب، شنونده خوب است.

یک روانشناس خوب باید در وهله اول شنونده خوبی باشد. یک روانشناس خوب برای اینکه بتواند به درمانجو کمک کند، نخست باید به مشکلات یا اختلالات روانشناسی او پی ببرد، بهترین راه کشف اختلالات و مشکلات درمانجو نیز شنیدن است. در پروسه درمان، همواره ابتدا باید مشکل را به خوبی تشخیص داد تا بتوان آن را درمان کرد. به همین دلیل یک روانشناس خوب، یک شنونده خوب است. در بسیاری از موارد درمانجویان، نیاز به همدلی، همراهی و گوش شنوا دارند.

4- روانشناس خوب، رازدار است.

هنگامی که یک درمانجود به مشاور یا روانشناس مراجعه می کند، بسیاری از مسائل شخصی و محرمانه خود را با روانشناس در میان می گذارد. آنچه بین درمانجو و درمانگر گفته و شنیده می شود باید مانند یک راز باقی بماند. پس رازداری را می توان به عنوان برجسته ترین ویژگی یک روانشناس خوب مطرح کرد. پس اگر کسی پیش روان‌شناس برود و بگوید به همسرش خیانت کرده یا دزدی کرده نباید نگران باشد چون روان‌شناس رازدار خواهد بود.

همچنین در جریان مشاوره، روانشناس به بسیاری از ویژگی های اخلاقی و رفتاری درمانجو پی خواهد برد. و این مطلب موید این است که یک روانشناس خوب باید رازداری خود را در این مورد به اثبات برساند

5- رفتار و گفتار یک روانشناس خوب سنجیده است.

روانشناسان به دلیل اقتضای شغل، ممکن است با مراجعانی مواجه شوند که رفتار نامناسبی از خود نشان دهند. در برخورد با این دسته مراجعان، روانشناسان باید صبور باشند. یک روانشناس خوب در چنین مواردی باید با اخلاق خوب و گفتار سنجیده خود، مراجع را آرام کند و با رفتار و گفتار مناسب، راه صحیح را به درمانجو نشان دهد. پس یکی از ویژگی های یک روانشناس خوب رفتار و گفتار سنجیده است.

6- روانشناس خوب هرگز قضاوت و داوری نمی‌کند.

قضاوت و داوری، چیزی است که یک روانشناس خوب باید از آن پرهیز کند. این کار درمانجود را از روانشناس و مشاور دور خواهد کرد. هر انسانی در زندگی خود اشتباهات، ناکامی، شکست و دغدغه هایی دارد. آنچه مراجعه کننده به آن نیازمند است، این است که او را درک کنیم.
پس یک
روانشناس خوب از سرزنش کردن، قضاوت و پیش داوری درباره درمانجو پرهیز می کند. در صورتی که درمانجو مورد قضاوت و پیش داوری قرار گیرد، ممکن است مشکل اصلی او دیده نشود. درمانجو برای سرزنش شدن به مشاور روانشناس و مشاور خانواده مراجعه نمی کند. بلکه برای حل مشکلات روانشناسی و یا مشکلات خانوادگی به مشاور رجوع کرده است.

7- روانشناس خوب، در زمینه توانایی خود فعالیت می کند.

هر روان‌شناسی در زمینه‌ای مهارت و توانمندی ویژه‌ای دارد. نمی‌توانیم بگوییم که روان‌شناس در درمان همه‌ی اختلال‌های روان‌شناختی مهارت و توانمندی بسیار بالا دارد. روان‌شناسی که در زمینه‌ی درمان اختلال‌های افسردگی، استرس و اضطراب مهارت بیش‌تری داشته باشد هنگامی که با یک فرد دچار اختلال اتیسم برخورد می‌کند او را پیش همکاری می‌فرستد که در زمینه‌ی درمان اختلال اتیسم مهارت دارد.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

مقالات مرتبط:
معرفی سیستم مدیریت مراکز روانشناسی

ویژگی های یک مرکز روانشناسی خوب

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*