جذب عاطفی بیماران

  دکتر لینک | جذب عاطفی بیماران

برای متخصصان علم مارکتینگ سال‌ها این سوال مطرح بوده است که معیار تصمیم گیری بیماران به هنگام انتخاب پزشک چیست؟ آیا این تصمیم گیری‌ها بر اساس منطق انجام می‌شود یا بر اساس احساس؟ برای پیدا کردن جواب نظر سنجی‌های مختلفی انجام شده است. نتیجه نظر سنجی‌های فراوان در کشور‌های مختلف نشان می‌داد که مردم گفته‌اند بیشتر بر اساس منطق وکمی بر اساس احساسات تصمیم می‌گیرند. این نتایج نظرسنجی متخصصان علم مارکتینگ را سال‌ها در گمراهی فرو برد.

پس از اینکه بسیاری از کمپین‌های تبلیغاتی با شکست مواجه شدند، متخصصان مارکتینگ وادار شدند یک بررسی مجدد روی تحقیقات خود انجام دهند. در بررسی مجدد آن‌ها فهمیدند که در نظر سنجی‌ها مردم به آن‌ها دروغ می‌گفتند. معمولا انسان‌ها دوست دارند در نظر دیگران فردی منطقی به نظر برسند و برایشان خوشایند نیست که به دیگران بگویند احساسی تصمیم می‌گیرند.

حتی اگر شما دلایل تصمیم‌گیری مردم در خرید‌های مختلف را بپرسید ده‌ها دلیل منطقی برایتان می‌آورند و دلایل احساسی خود را پنهان می‌کنند. امروزه متخصصان علم مارکتینگ بر این باورند که مردم ۱۰۰ درصد بر احساس تصمیم می‌گیرند و پس از آن تصمیم خود را با دلایل منطقی فراوان در ذهن خود و همچنین برای دیگران توجیه می کنند.

بنابراین اگر شخصی خدمات یا محصولی به مردم ارائه می‌کند بهتر است ۱۰۰ درصد توان خود را به تاثیرگذاری احساسی مخاطب خود معطوف کند و همچنین چندین دلیل منطقی هم برای مشتری آماده کند. درست است که مردم بر اساس احساس تصمیم می‌گیرند اما چند دلیل منطقی هم نیاز دارند که به خود و به دیگران بقبولانند که منطقی هستند.

قبل از اینکه سراغ برندینگ عاطفی بیماران بروم چند مثال ساده می‌زنم:

بر اساس منطق، ساعت موبایل و یا یک ساعت مچی بسیار ارزان، نیاز شما را برای اطلاع از زمان بر طرف می‌کند اما ممکن است شما مبلغ بسیار بالایی را بر اساس معیار‌های احساسی صرف خرید یک ساعت گران قیمت کنید.

بر اساس منطق یک موبایل هوشمند ۲۰۰ هزار تومانی نیاز شما را برای تلفن زدن، SMS زدن و استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف از قبیل تلگرام، اینستاگرام، واتس آپ، لاین و غیره برطرف می‌کند اما ممکن است ۱۰ برابر این مبلغ را بر اساس معیار‌های احساسی صرف خرید یک موبایل گران‌قیمت کنید.

داشتن معیارهای احساسی در تصمیم گیری بد نیست. یکی از بزرگترین موهبت‌های خدا به انسان احساسات است اما درک کردن این موضوع به ما کمک می‌کند در جذب مشتری و ارائه خدمات بهتر به مشتری موفق‌تر باشیم.

در این مقاله به ۵ نکته بسیار مهم در برندینگ عاطفی بیماران اشاره می‌کنیم اما هدف اصلی این است که خود شما نیز با رویکرد برندینگ عاطفی بیماران روش‌های خلاقانه دیگری را ابداع کرده و برای جذب بیماران بیشتر بکار گیرید.

 1- First Impression :

دیدار اولیه بیمار با شما بسیار اهمیت دارد. وقتی شخصی را برای اولین بار می‌بینیم قوی ترین تصویر ذهنی از ما در طرف مقابل در همان چند ثانیه اول شکل می‌گیرد. در مطب خود سیستمی را طراحی کنید که قبل از ورود بیمار به اتاق‌تان اسم بیمار را بدانید. یک روشی را طراحی کنید که منشی شما چند لحظه قبل از ورود بیمار به اتاق‌تان اسم بیمار را به شما بگوید. مثلا اگر کامپیوترتان با منشی Share باشد این کار امکان‌پذیر است. یا منشی‌تان می‌تواند از طریق وایبر به شما اطلاع دهد.

انسان‌ها عاشق این هستند که اسم‌شان را بشنوند. به محض اینکه بیمار وارد اتاق می‌شود با خوشرویی به او سلام کرده و اسم او را بگویید. به عنوان مثال بگویید “سلام آقای احمدی خیلی خوش آمدید”. این جمله نسبت به جمله “سلام خیلی خوش‌آمدید” تاثیر بسیار بسیار بیشتری روی بیمار شما می‌گذارد و در همان برخورد اول او را شیفته خود می‌کنید. همچنین در میان صحبت‌هایتان با بیمار یکی دو بار دیگر اسم او را بیاورید. این حرکت یک تاثیر بسیار عمیق احساسی بر روی بیماران می‌گذارد.

2- توجه:

نتیجه یک تحقیق از بیماران نشان می‌دهد که بیماران به پزشکانی که بطور کامل به حرف‌های آنان گوش می‌کنند اعتماد بسیار بیشتری می‌کنند و ارتباط عاطفی بسیار قوی‌تری با پزشک خود برقرار می‌کنند. از بیمار بخواهید که بطور کامل شرح حال خود را به شما بگوید. حتی اگر تا آخر کلام او را می‌توانید پیش‌بینی کنید اجازه دهید خودش بگوید. با این کار نشان می‌دهید که ارزش بسیار بالایی برای او قائل هستید و احساسات بسیار خوبی را در بیمار ایجاد می‌کنید. متاسفانه برخی پزشکان هنوز بیمار نصف حرفهایش هم نزده است، برای او دارو تجویز می‌کنند.

اگر مطب شما بسیار شلوغ است وسوسه نشوید که بیماران را سریع ویزیت کنید. کسی که یک ساعت منتظر مانده برایش دردناک است که یک دقیقه‌ای ویزیت شود. راه حل این است که اگر مطبتان خیلی شلوغ است یک پزشک یا یک فرد آموزش دیده را استخدام کنید و از او بخواهید که قبل از اینکه بیمار را ویزیت کنید یک شرح حال کامل از بیمار بگیرد و آن را به هنگام ویزیت بیمار در اختیار شما قرار دهد.

3- حریم خصوصی:

یکی از اشتباهات فاحشی که برخی پزشکان انجام می‌دهند این است که چند بیمار را همزمان ویزیت می‌کنند. بهتر است به حریم شخصی بیماران احترام گذاشته شود. یک بیمار پزشک را محرم خود می‌داند اما بقیه افراد غریبه‌ای که کنار او نشسته‌اند را محرم نمی‌داند. همچنین با اجازه دادن ورود چند بیمار به اتاق‌تان ناخواسته به آن‌ها نشان می‌دهید که هیچ کدامشان برایتان مهم نیستند.

4- برخورد مثل بهترین دوست:

تصور کنید هر بیماری که وارد اتاق شما می‌شود یکی از بهترین دوستان شما است که مدتها او را ندیده‌اید. با این تصور چگونه با او رفتار می‌کنید؟ لبخند زدن به بیماران باعث می‌شود حس عزت نفس در آن‌ها بیشتر شود و احساس بسیار بهتری نسبت به خود داشته باشند. وقتی بیماران ببینند در کنار شما احساس بهتری نسبت به خودشان دارند ناخودآگاه شیفته شما می‌شوند. همچنین اگر برخوردتان را با بیمار بسیار صمیمانه کنید خودتان نیز از کارتان لذت بسیار بیشتری می‌برید. نیازی نیست که ما لبخند و روابط گرممان را فقط به خانواده و دوستان صمیمی خود محدود کنیم. هرچقدر که انرژی مثبت بیشتری به اطراف بدهیم چند برابر انرژی مثبت بیشتر دریافت می‌کنیم.

5- سورپرایز ویژه:

برای بیمارانتان وقتی از مطب شما خارج می‌شوند یک سورپرایز ویژه داشته باشید. از منشی خود بخواهید به هنگام ورود بیماران شماره موبایل آن‌ها را دریافت کند. از طریق سامانه‌های ارسال SMS در پایان هر روز به بیمارانی که در آن روز به مطب شما مراجعه کرده‌اند یک پیام با انرژی مثبت بفرستید مثلا بگویید: “جناب آقای احمدی برای شما آرزوی سلامتی دارم و از خداوند توفیقات روز افزون را برای شما خواستارم**دکتر حکیمی” هر متنی که از نظر شما می‌تواند مناسب باشد و حاوی انرژی مثبت است را می‌توانید انتخاب کنید و از منشی خود بخواهید این متن را برای همه‌ی بیمارانی که در هر روز می‌آیند با ذکر نام هر بیمار برای او از طریق سامانه ارسال SMS ارسال نماید. وقتی یک کار را فراتر از انتظار بیمار انجام می‌دهید، خود را بطور قابل توجهی از پزشکان دیگر متمایز می‌کنید.

با استراتژی برندینگ عاطفی بیماران، ده‌ها روش دیگر را بر اساس تحلیل شرایط و بیماران خود می‌توانید اجرا کنید و از تاثیرات بسیار بسیار خوب برندینگ عاطفی لذت ببرید.

تکنولوژی Dr.Vas از سری محصولات دکتر لینک میتواند به شما پزشکان عزیز در زمینه جذب بیمار کمک نماید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط :

تحریک حواس پنجگانه برای جذب بیمار

چگونگی جایگاه سازی برای پزشکان

تأثیر اولیه چگونه به یک پزشک در جذب بیمار کمک می‌کند

تاثیر کار بیش از حد بر سلامت پزشکان

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*