شرح وظایف منشی پزشک

  دکتر لینک | شرح وظایف منشی پزشک

اگر شما پزشک هستید از شما میخواییم که با تکنولوژی دکتر لینک آشنا بشید: ورود به سایت

مایل هستید ما منشی شما را به یک منشی حرفه ای و پول ساز تبدیل کنیم؟ تماس بگیرید: 021284291

درصورتی که منشی هستید شانس خود را در برنده شدن یک iPhoneX امتحان کنید: قرعه کشی منشی

تقاضاي روز افزون خدمات پزشكي و بالا رفتن تعداد بيماران مراجعه كننده به پزشكان متخصص، روز به روز نياز به يك فرد با تجربه و آموزش ديده با ويژگي هاي خاص جهت اداره نمودن اين مطب ها را افزايش مي دهد. منشي ها در فيلد پزشكي در كلينيك ها، بيمارستان ها، مطب ها و درمانگاه هاي بهداشتي درماني مشغول به كار هستند و براي پرداختن به اين شغل، بايد علاوه بر مهارتهاي خاص منشي گري، داراي برخي از اطلاعات در زمينه پزشكي و روابط عمومي باشند. زيرا به دليل ارتباط مستقيم با بيماران بايد بتوانند با آنان به خوبي ارتباط برقرار کرده و قادر به پاسخگويي به سؤالات آنان باشند.

شغل منشي گري در مطب ها وظيفه اي حساس و پر زحمت است كه مستلزم بهره مندی از مسؤوليت و تعهد بالايي در قبال بيماران و پزشكان مطب ها است. لحظات اوليه برخورد با بيمار در ادامه ارتباط با بيمار اهميت زيادي دارد و بوجود آوردن فضاي لازم براي راحتي بيمار ضروري به نظر مي رسد. با توجه به اين مسأله كه منشي ها در مطب ها، بيمارستان ها و مراكز بهداشتي درماني اولين كساني هستند كه به نيازهاي بيماران پاسخ مي دهند و همچنين پل ارتباطي ميان بيماران و پزشكان به شمار مي روند، مي توان از آنان به عنوان يكي از اركان مهم و اساسي در اين مراكز نام برد.

وظایف

  • برنامه ریزی و قطعی کردن قرار ملاقات جهت معاینه، جراحی و مشاوره پزشکی.
  • جمع آوری و ثبت جدول ها، گزارش ها و مکاتبه های پزشکی با ماشین تحریر یا کامپیوتر شخصی.
  • دریافت پیغام ها و اسناد مانند نتایج آزمایشگاه و ارجاع آن ها به کارکنان مربوطه.
  • خوش آمد گویی به مراجعان و مشخص کردن نوع کار آن ها و ارجاع آنان به کارکنان مربوطه.
  • مصاحبه با بیماران برای تکمیل اسناد، تاریخچه بیماری و فرم هایی مانند:فرم مصرف دارو و بیمه.
  • نگهداری اسناد پزشکی، تاریخچه فنی و پرونده مکاتبه ها.
  • استفاده از تجهیزات اداری مانند: نرم افزار مدیریت مطب، سیستم پیغام رسان صوتی و نرم افزارهای پردازش کلمات، صفحه گسترده و دیگر نرم افزارها برای تهیه گزارش، فاکتور، صورت و وضعیت مالی، نامه ها، تاریخچه بیماری و گزارش های پزشکی.
  • ارسال مکاتبه ها و اسناد پزشکی با پست، پست الکترونیکی یا فاکس.
  • کامل کردن فرم بیمه یا سایر درخواست ها.

یک منشی حرفه ای برای تأثیرگذاری بیشتر موارد زیر را رعایت میکند:

  • پاسخ دادن به تلفن پیش از آنکه سه بار زنگ بزند الگوی مناسبی است.
  • هنگام پاسخگویی تلفن با صدایی واضح و شاداب نام مطب را معرفی می کند و با گفتن: "بفرمایید" به گفته های طرف مقابل گوش می دهد.
  • جملات خود را کوتاه بیان کند، زیرا جملات طولانی موجب سردرگمی و خستگی طرف مقابل خواهد شد.
  • هنگام استفاده از تلفن آدامس نجود، سیگار نکشد و بهتر است لبخند بزند.
  • خود را برای شنیدن گفته های طرف مقابل مشتاق نشان دهد.
  • لحن صدای خود را همواره آرام نگاه دارد.
  • همیشه وسایلی مانند قلم و کاغذ را دم دست خود داشته باشد و مطالب مهم را یادداشت کند.
  • بیشتر از چند ثانیه کسی را پشت خط نگاه ندارد. اگر کار مهمی را باید انجام دهد دکمه موسیقی حالت انتظار تلفن را فعال کند تا طرف مقابل متوجه حالت انتظار باشد.
  • از نکات مهم در کار سؤال کردن است. سؤال کردن در کار موجب میشود مرتکب خطا نشود، پرسش در مورد یک موضوع حداقل نشان میدهد به آن اهمیت بیشتری داده است. اگر سؤال هایی بی معنا را بپرسد دیگر اشتباهاتی بی معنا را نخواهد داشت.

مديريت مطب چه از لحاظ فيزيكي و چه از لحاظ رواني به عهده آنان است و واضح است كه پزشكان در يك فضاي توام با نظم، آراستگي و آرامش بهتر به كار خود پرداخته و بيماران نيز بدون استرس و با اطمينان و رضايت كامل به مطب مراجعه كرده و ويزيت مي شوند. در نهايت اين عوامل مي تواند در امر تشخيص و درمان بيماران و بهبود وضعيت مطب مؤثر باشد. بنابراين در جهان پيشرفته امروزه پزشكي، منشي ها به مهارت هايي در زمينه روابط انساني، نحوه پردازش اطلاعات، ارتباطات و نحوه اداره مطب ها نياز دارند.

با توجه به موارد گفته شده، علي رغم رشد و توسعه مطب پزشكان و مراكز بهداشتي و نياز به مراقبت هاي بيشتر، بررسي هاي به عمل آمده در زمينه مراقبت هاي اوليه بهداشتي و نقش پزشكان، پرستاران و ديگر كاركنان كمكي نشان مي دهد كه كار منشي مطب كمتر شناخته و مطرح شده و گزار شهاي كمي در مورد وظايف و نوع كار آنها در ارتباط با بيمار و مطب ارائه مي شود.

در برخي از كشورهاي پيشرفته جهان مانند آمريكا، كانادا و انگلستان، دوره هاي آموزشي جهت اخذ مدرك منشي گري برگزار مي گردد كه در آن دوره ها دانش و مهارت هاي لازم و ضروري براي اين حرفه اعم از كار اثربخش، اطلاعات پايه اي پزشكي، اصول مطب داري و موارد مورد نياز ارائه مي شود.

با اين وجود ملاحظه مي شود در اكثر كشورها از جمله ايران نه تنها دوره هاي آموزشي جهت اين شغل وجود ندارد و اخذ مدرك منشي گري الزامي نيست بلكه شرايط خاصي جهت احراز اين شغل مطرح نمي باشد. متأسفانه حتي برخي از مطب ها بدون وجود منشي اداره مي شود و يا كاركنان شاغل در اين محل ها بدون برخورداري از مهارت هاي خاص و بدون تجربه و دانش لازم به اداره مطب مي پردازند.

توانمند ساختن منشي ها در اداره مطب ها موجب ارائه خدمات مناسب تر به بيماران و پزشكان شده و به بهبود فرايند ويزيت بيماران و رضايت مندي آنان كمك مي نمايد. بنابراين به نظر مي رسد تعيين و تدوين يك ساختار شغلي براي اين حرفه و همچنين طراحي دوره هاي آموزشي براساس آن ضروري و لازم باشد.

مقالات مرتبط:

۱۵ سوالات کلیدی برای استخدام منشی پزشک

۱۱ راه برای داشتن یک مطب و کلینیک شاداب، زنده و خلاق

بخش پذیرش پزشکان چگونه می توانند واقعا میزان فروش را افزایش دهند؟

مدیریت و کاهش هزینه های مطب و کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*