افسردگی در زنان

  دکتر لینک | افسردگی در زنان

چکیده:
افسردگی در زنان یکی از مشکلات اساسی در جامعه امروزی بوده و توجه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است. شما در این مقاله با افسردگی در زنان و نشانه های این بیماری بیشتر آشنا می شوید.

مقدمه:
افسردگی این روزها بسیاری از جوانان، میانسالان، زنان و مردان جامعه ما را درگیر کرده است. یکی از قشرهای آسیب پذیر که مستعد ابتلا به افسردگی می باشند، زنان جامعه هستند. افسردگی در زنان، در سال های اخیر رشد بسیار زیادی کرده است. از این رو بر آن شدیم تا اطلاعاتی هر چند اندک را در این زمینه در اختیار شما بانوان و مخاطبان عزیز قرار دهیم.
 
افسردگی در زنان و اهمیت توجه به این نوع افسردگی

امروزه افسردگی به یکی از مشکلات شایع در طبقات مختلف جامعه و اقشار گوناگون بدل شده است. این موضوع تنها اختصاص به یک قشر، جنسیت، سن، کشور و ... ندارد و در همه جوامع مرسوم بوده و می تواند گریبان گیر هر فردی شود. افسردگی در بین زنان جامعه نیز رسوخ کرده و متاسفانه مشکلات ملال آوری را ایجاد کرد است. نکته ای که بسیار حائز اهمیت می باشد، شناخت این اختلال و بیماری و پیگیری راه های درمان آن در زمان مناسب می باشد. همانطور که مستحضر هستید، نیمی از جمعیت جهان را زنان تشکیل داده اند. پس همین نکته دلیل محکمی برای پرداختن به مسئله افسردگی در زنان می باشد.
 
نشانه های افسردگی در خانم ها

معمولا نشانه های زنان افسرده با نشانه های افسردگی دیگر اقشار جامعه تفاوت بسیار زیادی ندارد. البته تفاوت های اندکی در این نوع افسردگی با دیگر انواع افسردگی وجود دارد که سبب تمایز افسردگی بانوان با دیگر انواع افسردگی در جامعه می شود. به طور کلی نشانه های افسردگی در زنان عبارتند از:
-         عصبی و بد اخلاق شدن
-         خلق و خوی گرفته و ناراحت و غمگین
-         اضطراب و ترس
-         بی حوصلگی و انفعال
-         کاهش سطح انرژی، گوشه گیری و انزوا
-         اختلال در سیستم خواب
-         احساس بی ارزشی
-         احساس گناه
-         ناامیدی و یاس نسبت به آینده و زندگی
-         کاهش علاقه به تحرک و فعالیت های فیزیکی
-         تحریک پذیری و گریه
-         کاهش میل جنسی
این ها تنها چند نمونه از نشانه های زن افسرده می باشد. سایر علائم حول این موارد می گردد. با این اوصاف توصیه می کنیم، در صورت مشاهده چنین نشانه هایی در خود به یک فرد متخصص روانپزشک یا روانشناس مراجعه نمایید.
 
افسردگی در زنان چه زمانی رخ می دهد؟

یکی از سوالات متداولی که اغلب پرسیده می شود، موارد افسردگی در خانم ها می باشد. افسردگی زنان در شرایط مختلف ممکن است اتفاق بیفتد.
-         افسردگی در بارداری
-         افسردگی بعد از زایمان
-         افسردگی در شرایط روحی خاص
زنان اغلب در این شرایط دچار افسردگی می شوند. افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان بسیار شایع می باشد. البته در صورتی که به توصیه های پزشک توجه شود و خانم مورد حمایت عاطفی همسر خود قرار بگیرد، عموما نشانه های افسردگی در بارداری و نشانه های افسردگی بعد از زایمان در این فرد دیده نمی شود. نوع سوم افسردگی زنان، اختصاص به شرایط زمانی و روحی خاص فرد دارد. برای مثال شکست های عاطفی یکی از مواردی هستند که مسبب بروز افسردگی در زن می شوند. البته که شرایط مختلف روحی دیگری نیز وجود دارد که همین میزان تاثیر را در افسردگی فرد خواهد داشت.
 
درمان افسردگی چقدر طول می کشد؟

این سوال نیز در بین افراد مبتلا به افسردگی بسیار پرسیده می شود که دقیقا مدت زمان روند درمانشان چقدر است؟ پاسخ به این سوال کاملا واضح است که به همین راحتی نمی توان یک زمان مشخص را برای درمان بیماری اافسردگی در زنانعنوان کرد. این که دقیقا افسردگی فرد چه مدت زمان به طول خواهد انجامید، به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-         نوع افسردگی
-         شدت افسردگی
-         مصرف داروهای درمانی
-         مداومت در درمان و مراجعه به روانپزشک
-         حمایت های عاطفی
در شرایط افسردگی حاد، معمولا مصرف داروهای ضد افسردگی توسط فرد متخصص تجویز شده و پس از فروکش میزان افسردگی، نوع درمان به مشاوره حضوری تغییر پیدا می کند. مدت زمان این دوره درمان برای هر فرد می تواند متفاوت باشد.
 
راهکارهای پیشگیری از افسردگی در زنان

حتما شما هم این جمله را بارها شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است و خوب قطعا هم همینطور است. از این رو به کارگیری روش هایی که بتوان از بروز افسردگی در زنان پیشگیری کرد، حائز اهمیت می باشد. از جمله این راهکارها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
-         حمایت عاطفی در خانواده
-         توجه به همسر در حین بارداری و پس از زایمان
-         مراجعه به روانشناس یا روانپزشک در زمان مناسب
-         قرار گرفتن در جمع های مثبت و شاد
-         دوری جستن از تنهایی و انزوا
-         تحرک و انجام یک کار مفید
-         مراجعه به مشاوره در طول زندگی
شما با به کار بستن این چند راهکار می توانید از بروز افسردگی و خمودی جلوگیری کنید. البته باید توجه داشته باشید، ابتلا به افسردگی برای هر خانمی امکان پذیر است و شاید بسیار شایع هم باشد. پس به هیچ وجه نباید از آن ترسید. بهترین کار مراجعه به فرد متخصص در زمان مناسب می باشد. 
لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*