چند نکته برای ایجاد تیم درمان با بالاترین عملکرد

  دکتر لینک | چند نکته برای ایجاد تیم درمان با بالاترین عملکرد

تشکیل تیم درمان در کلینیک، یکی از مهارت‌های مهم مدیریت کلینیک است. توانایی ایجاد یک تیم درمان موثر و کار کردن با آن یکی از الزامات کلیدی پیشرفت و همچنین یکی از ویژگی‌های برتری است که کلینیک، به دنبال آن هستند. توانایی ایجاد تیم درمان با عملکرد عالی توسط مدیریت کلینیک برای موفقیت کلینیک امری حیاتی است.

مدیریت کلینیک برای تبدیل نمودن، کلینیک به مرکزی بزرگ و موفق لازم است دو ویژگی داشته باشد:
نخستین ویژگی توانایی اقدام صحیح در شرایط بحران است. «وقتی کارها سخت می‌شوند، سرسخت‌ها پیش می‌روند». این استعداد که در ابتدای دوران کاری نمایان می شود، به مدیریت کلینیک اجازه می‌دهد تا از مشکلات دور شوند، به شکلی موثر با آن‌ها کنار آمده و در راستای دستیابی به اهداف کلینیک حرکت کند.

در ادامه چند نکته ای که در ایجاد تیمی با عملکرد بالا موثر است ذکر میکنیم:

بخشی از تیم خود باشید

دومین ویژگی مدیریت کلینیک موفق توانایی ایجاد تیم و کار کردن به عنوان بخشی از آن است. این افراد  وقتی شروع به کار می کنند هم تیمی های فوق العاده ای هستند. برای هر کاری داوطلب می شوند و جزء 20 درصد اعضای برتر تیم هستند که 80 درصد کارها را انجام می دهند.

در نتیجه ارتقا می‌گرفتند و نظارت و مدیریت سایر اعضای تیم به آن‌ها سپرده می‌شد. وقتی به دلیل همکاری موثر با سایر اعضای تیم درمان به نتایج بیشتری دست می‌یافتند، تعداد افراد تیم‌شان افزایش می‌یافت. در مراحل بعدی شغلی و به عنوان مدیریت کلینیک، خود را در جایگاهی می‌یافتند که ده‌‌ها نفر با توانایی‌های مختلف زیردستشان کار می‌کردند.

اما از این مطالعات به نتیجه دیگری هم رسیدند: توانایی عملکرد صحیح در شرایط بحران آموختنی نبود. باید از درون فرد می‌جوشید؛ اما توانایی تبدیل‌ شدن به فرد برتر تیم درمان و ایجاد تیم‌هایی برای دستیابی به نتایج بزرگ در کلینیک مهارتی آموختنی است.

مهارت آموختنی

فرد با انجام چند کار متوالی می‌تواند به مدیری عالی در تیم درمان تبدیل شوید و روحیه تیمی ایجاد کند.

نخست، مدیریت کلینیک باید دقیقا به نقاط قوت و ضعف خود را مشخص کند.  اهداف کلی و جزئی شفافی برای خود و مسیر شغلی‌تان‌ و سپس اهداف کلی و جزئی شفافی برای حوزه مسئولیت‌تان مشخص کنید.
دوم، مدیر باید زمانی را اختصاص دهد و وظایف افراد در قالب تیم درمان و دلیل آن را برایشان مشخص کند. مخصوصا اهداف  و ماموریت تیم درمان را از منظر کمک به سلامتی و بهبود زندگی بیماران تشریح نماید. این موضوع را به مفهومی الهام بخش تبدیل کند تا افراد تمایل پیدا کنند عضوی از تیم درمان و پرسنل کلینیک باشد.

بحث درباره ایده‌ها و به اشتراک‌گذاری آن‌ها

ارتباط مستقیمی بین روابط منظم و روحیه تیمی وجود دارد. هر هفته مدیریت کلینیک باید جلسات موثری با کادر درمان خود برگزار کند تا ایده‌ها، را به اشتراک گذاشته و در ضمن در جریان قرار بگیرد هر کس مشغول انجام چه کاری است.

هر سازمان موفقی، همواره به دنبال بهانه‌ای برای دور هم جمع‌کردن افراد و ایجاد روحیه تیمی، انگیزه و ایثارگری در آن‌ها است. برای مثال، یک مرکز درمانی می تواند می تواند برای حمایت از افراد بی بضاعت یا کم بضاعت، از هر شخص بر حسب توانایی مالی، هزینه درمان دریافت کند. یا پرسنل و کادر درمان را تشویق کند کمکی هر چند کوچک به بیماران دارای مشکل مالی  داشته باشند. این ایده در ایجاد روحیه تیمی بالا در بین کادر درمان بسیار موثر است.

رویدادهای مهم را جشن بگیرید

خوب است مدیریت کلینیک تولد‌ها،‌ موفقیت‌ها را با هدایا و معرفی‌ها جشن بگیرد. کاری کند که افراد احساس مهم بودن کنند. وقتی افراد را مورد تقدیر و بزرگداشت قرار می‌گیرند، احساس فوق‌العاده‌ای نسبت به خود و سایر اعضای تیم پیدا می‌کنند.
مدیریت کلینیک باید یک جو هماهنگ به وجود آورد. مدیریت کلینیک در واقع مدیر ارشد روانی تیم خودش است. او کارش حصول اطمینان از این است که هماهنگی و شادی و رضایت میان همه کارمندان و تیم درمان حکم‌فرما باشد. این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توانید به عنوان رهبر تیم  و مدیریت کلینیک انجام دهد.
 کارمندان باید در کارشان شاد بوده و احساس رضایت داشته باشند.آنها اگر نگرانی یا مشکلی دارند، «خوب است مشکل خود را با مدیریت کلینیک در میان بگذارند تا مشکل توسط مدیریت مرتفع گردد»؛ اما اگر شخصی منفی یا ناراحت است و نمی توان او را راضی کرد، باید تشویقش کرد که برود و جای دیگری کار کند. یک شخص ناراحت یا منفی در محیط کار می‌تواند رفتار دیگران را هم مسموم کند.

افراد را در جریان قرار دهید

پرسنل باید را در جریان همه مسائل روز کلینیک که بر کارشان تاثیر می‌گذارد، قرار گیرند. مدیریت کلینیک  باید بگوید اقتصاد متغیر چطور بر کار آن‌‌‌ها اثر می‌گذارد. یا اینکه تغییر کارمندان و پرسنل و کادر درمان چطور بر شغل و فعالیت‌های آن‌‌ها اثر می‌گذارد. هر چه افراد بیشتر در جریان رویدادهای محیط کاری خود باشند،‌ به عنوان اعضای تیم مثبت‌تر و فداکارتر عمل می‌کنند.

سه سطح پیشرفت

سه سطح پیشرفت در زندگی کاری وجود دارد. نخستین سطح، وابستگی است؛ یعنی وقتی افراد از دیگران دستور می‌گیرند، محل کارشان توسط آن‌‌ها مشخص می‌شود و برای گرفتن حقوق و مزایا به آن‌ها وابسته هستند.

سطح دوم و بالاتر، ‌استقلال است. فردی که در این سطح قرار دارد، به توانایی خود برای انجام کار و شناخته شدن به واسطه آن ایمان دارد.

سومین سطح پیشرفت، وابستگی متقابل است که از همه سطوح بالاتر است. در این سطح، هر شخص برای انجام کاری که به تنهایی از عهده یک نفر ساخته نیست، با دیگران همکاری می‌کند.

یکی از راه‌های ترویج ویژگی مثبت استقلال در نظر گرفتن جوایزی برای موفقیت‌های مستقل (موفقیت‌‌های فردی) است. روش ترویج وابستگی متقابل نیز در نظر گرفتن جوایز گروهی یا پاداش‌هایی است که بر مبنایی خاص میان اعضای تیم تقسیم شود. این جوایز می‌تواند شامل تقسیم سود کار، پرداخت اضافه حقوق و حتی برگزاری جشن‌ها، مهمانی‌ها، دادن مرخصی و مواردی از این دست باشد. هر چه افراد تیم را بیشتر دور هم جمع شوند تا با روحیه‌‌ای هماهنگ با هم گفت‌وگو و کار کنند،‌ مثبت‌تر و با انگیزه‌تر می‌شوند و تعهد بیشتری به کلینیک و دستیابی به اهداف آن خواهند داشت.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

هفت گام برای موفقیت در برندسازی پزشکی

دستیابی به بهترین عملکرد برای مدیریت کلینیک

مزایای خلق یک برند

تقویت 6 عادت خوب در خدمت دهی کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*