ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی+ 4 ویژگی مهم یک مزیت رقابتی واقعی

  دکتر لینک | ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی+ 4 ویژگی مهم یک مزیت رقابتی واقعی

ایجاد مزیت رقابتی در کلیینک روانشناسی معمولا کار ساده‌ای نیست. هرچه جلوتر می‌رویم هم بر تعداد کلینیک‌ها و مطب‌های روانشناسی افزوده می‌شود و هم جامعه آگاهانه‌تر تصمیم می‌گیرد. دیگر تنها ارائه درمان و جلسات مشاوره کافی نیست، باید یک دلیل خوب به مراجعین خود بدهید که به جای سایر کلینیک‌های روانشناسی، کلینیک یا مطب شما را انتخاب کنند.

برای ایجاد مزیت رقابتی کلینیک یا مطب خود نیاز است ابتدا بازار را بررسی کنید. و ارزش‌هایی را مشخص کنید که برای مراجعین شما مهم هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای ایجاد مزیت رقابتی اتخاذ کنید، نوآوری و توجه به نیازهای جدید درمانجویان است. در این مقاله از دکترلینک به بررسی مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی می‌پردازیم.

مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی شما چیست؟

مزیت رقابتی یک کلینیک روانشناسی به معنی داشتن مجموعه‌ای از عوامل یا توانمندی‌ها است که نشان دهنده عملکرد بهتر شما نسبت به دیگر کلینیک‌های روانشناسی  باشد. به عبارت بهتر:

مزیت رقابتی کلینیک شما به معنی بیشتر بودن میزان جذابیت خدمات مشاوره و روانشناسی شما از نظر درمانجویان، در مقایسه با دیگر کلینیک‌ها.

مزیت رقابتی همان ارزشی است که کلینیک شما به درمانجویان خود عرضه می‌کند و درمانجویان شما برای دستیابی به همین ارزش‌ها، هزینه پرداخت می‌کنند.

مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی شما چیست؟

چرا ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی بسیار مهم است؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که، مگر جلسات روان‌‌درمانی و مشاوره که به درمان مراجع ختم می‌شود، نباید به خودی خود کافی باشند؟ یا مگر بیماران غیر از جلسات مشاوره و روان‌درمانی با کیفیت و اصولی، چیز دیگری می‌خواهند؟ پاسخ این سوال شما در این نکته نهفته است که کلینیک‌های روانشناسی زیادی در حال ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی هستند و درمانجویان نیز باید از بین این کلینیک‌ه، یکی را انتخاب کنند. در این میان کلینیکی درمانجوی بیشتری جذب خواهد کرد که مزیت رقابتی داشته باشد.

اگر شما فقط خدمات روانشناسی ارائه دهید، تازه کلینیک شما در سطح دیگر کلینیک‌های روانشناسی رقیب خواهد بود. اما اگر بتوانید در کنار خدمات مشاوره، درمان‌های مکمل نیز ارائه دهید، می‌توانید برای پیشتاز شدن، تلاش کنید. ارائه درمان‌های مکمل یعنی داشتن مزیت رقابتی.

ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی

مزیت رقابتی، وقتی در کلینیک شما به وجود می‌آید که شما از چند نظر نسبت به سایر کلینیک‌های روانشناسی به برتری برسید، از جمله:

  • بالا بودن سطح تخصص، دانش و تجربه شما و سایر درمانگران کلینیک
  • تکنیک‌ها و روش‌هایی که در جلسات روان‌درمانی استفاده می‌کنید.
  • استفاده از درمان‌های مکمل در کلینیک
  • شیوه ارائه خدمات و فرآیندهای ارتباط با درمانجویان
  • شیوه محاسبه هزینه و قیمت‌گذاری خدمات روان‌درمانی

کلینیک شما برای دستیابی به مزیت رقابتی در بازاریابی خدمات مشاوره و روانشناسی باید به دنبال رسیدن به 4 ویژگی اساسی باشد. اگر این 4 ویژگی همزمان وجود داشته باشند، یک مزیت رقابتی واقعی شکل می‌گیرد:

1-برای درمانجویان باارزش باشد.

2- در سایر کلینیک‌های روانشناسی وجود نداشته باشد یا کمیاب باشد.

3- توسط دیگر کلینیک‌های روانشناسی به سادگی قابل دستیابی نباشد

4- با روش‌های درمانی دیگر قابل جایگزینی نباشد.

چگونه مزیت رقابتی کلینیک مشاوره و روانشناسی خود را شناسایی کنیم؟

همانطور که از نامش پیداست، مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی در مقایسه با دیگر کلینیک‌های روانشناسی معنا پیدا می‌کند. برای مثال اگر شما تنها کلینیک مشاوره و روانشناسی در شهر خود هستید، شاید نیاز به مزیت رقابتی نداشته باشید! چرا که درمانجویان ناچار هستند که تنها به کلینیک شما مراجعه کنند. اما وقتی تعداد کلینیک‌ها و مطب‌های روانشناسی در شهر شما زیاد باشد به خصوص در شهرهای بزرگ، آنگاه داشتن مزیت رقابتی معنا پیدا می‌کند.

مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی در مقایسه با دیگر کلینیک‌های روانشناسی

برای شناسایی مزیت رقابتی خود، ابتدا باید سایر کلینیک‌های روانشناسی رقیب را به طور دقیق بررسی کنید و سعی کنید 3 فاکتور زیر را در آن‌ها و در خودتان بیابید:

1- شباهت‌ها: نقاط مشابه بین خود و سایر کلینیک‌های روانشناسی را مشخص کنید. برای مثال در کدام حوزه یا حوزه‌های روانشناسی فعالیت می‌کنید؟ فرآیند انجام جلسات روان درمانی و مشاوره را بررسی کنید. آیا قیمت‌گذاری یکسانی برای جلسات روانشناسی دارد؟

2-تفاوت‌ها: ویژگی و مزایایی که کلینیک شما را متفاوت می‌کند، کدام است؟ شما کدام بخش خدمات روان‌درمانی را بهتر انجام می‌دهید و درمانجویان راضی‌تر هستند؟ این تفاوت‌ها همان مزایای رقابتی شما هستند، البته به شرط آن که ویژگی‌های مزیت رقابتی بودن را در آن‌ها تقویت کنید.

3-نقاط منحصربفرد: حال میان نقاط تفاوت، کدام ویژگی شما خاص‌تر است و تاکید بیشتری روی آن خواهید داشت؟ این ویژگی، مهم‌ترین مزیت رقابتی شما است که می‌تواند در جذب درمانجو بسیار موثر باشد.

البته توجه داشته باشید که این ویژگی باید در طول زمان، پایدار باشد؛ در غیر این صورت به سادگی توسط سایر کلینیک‌ها کپی برداری شده و توسط رقبا کنار زده می‌شوید.

3 استراتژی برای ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی

سه استراتژی کارآمد وجود دارد که برای ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. می‌توانید از این استراتژی‌ها به صورت تکی یا ترکیبی کمک بگیرید:

  • مدیریت هزینه‌ها
  • تمایز یا متفاوت بودن
  • تمرکز بر بخشی از درمانجویان

هر کدام از این استراتژی‌ها را که انتخاب کنید، در نهایت باید یک هدف مشخص را دنبال کنید، درمانجویان شما کدام را ترجیح می‌دهند؟ بله درست است، برای یافتن مزیت رقابتی خود باید اول رقبایتان را بررسی کنید اما در نهایت این درمانجویان شما هستند که تعیین می‌کنند روی کدام مزیت تمرکز کنید. در واقع نباید مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی خود را تنها بر اساس ضعف دیگر کلینیک‌های رقیب ایجاد کنید. باید ارزش‌هایی که برای درمانجویان مهم هستند را نیز مدنظر قرار دهید.

در واقع باید به این سوال مهم پاسخ دهید که چرا درمانجویان از بین تمام کلینیک‌های روانشناسی باید کلینیک شما را انتخاب کنند؟

استراتژی مدیریت هزینه

در این روش باید هزینه خدمات مشاوره و روانشناسی خود را در کمترین حد ممکن نگه دارید. برای اینکه با این استراتژی با زیان مواجه نشوید حتما باید از ابزارهای مالی مانند محاسبه نرخ بازگشت سرمایه کمک بگیرید تا میزان سودآوردی هر خدمت را به دست آورید.

برای استفاده از چنین استراتژی باید دو نکته را مدنظر داشته باشید. نخست اینکه نباید در ذهن مخاطب، حس پائین بودن کیفیت خدمات ایجاد شود. و دوم اینکه تنها با حجم بالای تبلیغ و جذب تعداد زیادی درمانجو می‌توانید از استراتژی مدیریت هزینه و ارائه تخفیف‌های گسترده، استفاده کنید.

استراتژی مزیت رقابتی مبتنی بر هزینه

استراتژی ایجاد تمایز

تمایز در موارد زیادی قابل اجراست، مانند تمایز در روش‌های درمان، برگزاری جلسات مشاوره آنلاین، شیوه برخورد و ارتباط با درمانجویان، طراحی یک محیط دوستداشتنی و ایجاد تجربه‌های لذت بخش در کلینیک می‌تواند، نقاط تمایز کلینیک شما باشد.

در واقع باید روشی را اتخاذ کنید که رقبا نتوانند به سادگی از شما تقلید کنند و یا دستیابی به فناوری برای آن‌ها هزینه‌بر باشد. در این صورت تا زمانی که در این زمینه پیشتاز باشید، می‌توانید از تمایز ایجاد شده برای جذب درمانجوی بیشتر بهره ببرید. در چنین شرایطی حتی می‌توانید قیمت‌های خود را بیشتر از حد نرمال تعیین کنید و به سوددهی بیشتری نیز برسید.

استراتژی تمرکز به بخشی از درمانجویان

در این استراتژی وقتی درمانجویان می‌توانید تمرکز خود را برای جذب قشر خاصی از جامعه قرار دهید. برای مثال می‌توانید تمام تمرکز خود را برای جذب درمانجویانی قرار دهید که دچار اختلالات جنسی هستند . البته استراتژی مزیت رقابتی تمرکز، با دو شیوه قابل انجام است:

تمرکز بر هزینه

در تمرکز بر هزینه می‌توانید با پائین نگه داشتن هزینه خدمات مشاوره و روان‌درمانی برای یک قشر خاص، ورودی بسیار بالاتری داشته باشید و به سوددهی خوبی برسید.

تمرکز بر خدمت

در روش تمرکز بر خدمت، می‌توانید خدمات درمانی خود را به صورت کاملا تخصصی و با تمرکز بر نیازهای این قشر خاص ارائه دهید. در چنین شرایطی باز هم قادر به جذب درمانجویان بیشتری خواهید بود. حتی می‌توانید همزمان از هر دو استراتژی تمرکز بر خدمت و هزینه، بهره ببرید.

آیا مزیت رقابتی کلینیک روانشناسی، باید بسیار چشم‌گیر و پرهزینه باشد؟

هر چه بازار رقابتی‌تر باشد، ایجاد یک مزیت رقابتی موثر و پایدار سخت‌تر است. اما در نهایت باید بتوانید به نقطه‌ای برسید که برای درمانجویان کلینیک خود، تجربه‌ای مثبت خلق کنید. باید بهانه‌ای ایجاد کنید که در مورد شما صحبت کنند و شما را به دیگران معرفی کنند.

برای مثال وقتی از استراتژی مزیت رقابتی عملیاتی استفاده می‌کنید، باید روی ارائه آن دسته خدماتی تمرکز کنید که در انجام آن بهترین هستید، در چنین شرایطی لازم نیست هزینه‌های زیادی برای ایجاد تمایز یا مزیت رقابتی انجام دهید.

سیستم هوشمند دکترلینک، از جمله روش‌هایی است که به شما در ایجاد مزیت رقابتی در کلینیک روانشناسی بسیار کمک کننده است. جهت دریافت مشاوره رایگان از تیم دکترلینک با شماره  ۰۲۱۲۲۰۶۷۶۳۵ و ۰۹۱۲۰۰۴۴۸۲۴  تماس بگیرید.

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*