ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

  دکتر لینک | ایجاد مزیت رقابتی پایدار در خدمات درمانی

مزیت رقابتی چیست و چرا اهمیت دارد؟

مزیت رقابتی به عنوان توانایی در رویارویی و غلبه بر رقابت تعریف می‌شود. معمولاً با ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبا و بررسی راهی برای پر کردن شکاف‌های موجود می‌توان راهکارهایی برای ایجاد مزیت رقابتی ایجاد کرد. کسب و کارها هنگامی‌که ویژگی‌های بهتری نسبت به رقبا کسب می‌کنند، در واقع مرزی برای رقابت‌شان ایجاد می‌کنند.

روش هایی که از طریق آن می‌توان مزیت رقابتی برای مطب و کلینیک کسب کرد:

استراتژی رهبری هزینه:

مدیریت مطب و کلینیک می‌تواند با ارائه قیمت‌های جذاب، برای مطب و کلینیک مزیت رقابتی کسب کند.  درحالی‌که این روش می‌تواند برای بعضی مؤثر باشد، اما کاهش قیمت به ندرت روشی مطلوب به حساب می‌آید، زیرا می‌تواند در نهایت بقای کسب‌وکار را تهدید کند.

استراتژی تنوع:

نام تجاری یا برند بدیهی‌ترین روش تشخیص کسب و کارها از یکدیگر به حساب می‌آید.با استفاده از برند سازی می توان به‌طور معمول موقعیتی متمایز و جدا از سایر مطب ها و کلینیک ها در ذهن مخاطبان ایجاد کرد. مدیریت مطب و کلینیک زمانی که از این روش استفاده می‌کند باید به‌دنبال یافتن مهارت و توانایی منحصربه‌فردی باشد تا از طریق همین عامل کلیدی آگاهی مشتری را نسبت به ارزش خدمت‌شان افزایش دهد. در واقع هدف این است که مرکز درمانی خدمات جدید و متنوعی را روانه بازار کند.

استراتژی نوآورانه:

مدیریت مطب و کلینیک ممکن است فعالیت‌های‌شان را با روش های جدید و نوآورانه انجام دهند. برای مثال فناوری‌های نوآورانه‌ در صنعت پزشکی که راهی برای از بین بردن تومورهای مغزی و سرطان‌ بدون نیاز به جراحی را ایجاد کرده است. بدیهی است که این روش موجب کاهش درد، ریسک و زمان بازیابی خواهد شد. از این رو مزیت رقابتی بیشتری نسبت به جراحی‌های سنتی پیدا می‌کند. افراد می‌توانند با کشف و ارائه روش‌های ابتکاری برای انجام کار، مزایای رقابتی کسب کنند.

اثربخشی عملیاتی و هوشمندی استراتژیک

بعضی از کسب و کارها فقط سراغ کاری می‌روند که بهتر از هر کس دیگری آن را انجام می‌دهند. وقتی کارهای‌تان را خوب و کارآمد انجام دهید،‌ مزیت رقابتی بیشتری نسبت به کسانی که کار را طولانی‌تر یا سریع‌تر انجام می‌دهند، کسب می‌کنید. «اثربخشی عملیات» و  «اثربخشی استراتژی» هر دو برای دستیابی به عملکرد ممتاز ضروری هستند اما کارکرد آن‌ها نسبت به یکدیگر متفاوت است.

مطب و کلینیک تنها هنگامی می‌تواند بر رقبایش غلبه کند که تمایزی نسبت به آن‌ها ایجاد کرده و این تمایز را حفظ کند. «اثربخشی عملیاتی» به معنای انجام بهتر فعالیت‌های مشابه با فعالیت‌هایی است که رقبا انجام می‌دهند اما «اثربخشی استراتژی» انجام فعالیت‌هایی متفاوت نسبت به رقبا یا انجام فعالیت‌های مشابه اما به روشی متفاوت است که این نیز اکنون با هوشمندی استراتژیک ادغام و آن را به مؤلفه جدید و ممتازی به نام «هوشمندی استراتژیک» تبدیل کرده است.

استراتژی رقابتی مبتنی بر فناوری

امروزه مطب ها و کلینیک ها با بهره گیری از تکنولوژی‌های جدید، به‌دنبال مزیت رقابتی هستند. برخورداری و استفاده از تکنولوژی های جدید در مطب و کلینیک، تقریباً همیشه بازدهی یا مزیت رقابتی بیشتری نسبت به کسانی که از تکنولوژی استفاده نمی کنند یا در برابر آن مقاومت می کنند، خواهند داشت.

مزیت رقابتی سازگار و منطبق

 همان‌طور که بازارها، اقتصادها و سایر عوامل در این محیط غیر قابل پیش‌بینی تغییر می‌کنند، مطب ها و کلینیک هایی که بتوانند خود را با شرایط متغیر منطبق کنند، حتما مزیت رقابتی کسب می کنند. مدیریت مطب و کلینیک می‌توانند با پذیرفتن تغییر و سازگاری با آن، به قدرت اصلی خود برسند. باید توجه داشت در بسیاری از موارد سازگاری کاملاً ذهنی و شناختی است و به سطح ادراک افراد بستگی دارد.

مزیت اطلاعاتی

 تقریباً تمام استراتژی‌های گفته‌شده نیازمند سطح بالایی از اطلاعات هستند. در واقع مزیت رقابتی به مهارت‌هایی گفته می‌شود که به شما کمک می‌کند تا در صحنه رقابت جان سالم به در ببرید. اکثر مزیت های رقابتی از طریق سطح بالایی از دانش و اطلاعات به دست می آیند. مراکز درمانی  موفق به دنبال آخرین تکنولوژی، استراتژی‌ها و داده‌ها می‌باشند.

مدیریتی که می‌خواهند مرز رقابت خود را حفظ کنند، باید نکات فوق را جدی گرفته و اجرا کنند. برنامه‌های آموزشی متعددی وجود دارد که به شما کمک می‌کند سریع‌تر و دقیق‌تر کار کنید و ارزش بیشتری برای خود و مشتریان‌تان به ارمغان آورید.

چطور به مزیت رقابتی پایدار دست پیدا کنیم؟

فرض کیند ورزشکار حرفه ای هستید مطمئنا درخشش شما در یک فصل با درخشش در ده فصل متوالی متفاوت خواهد بود. تفاوت این دو، دقیقا تفاوت مزیت رقابتی و مزیت رقابتی پایدار است. مزیت رقابتی پایدار این مفهوم را به ما می رساند که مزیت رقابتی ناپایدار نیز وجود دارد. پس مزیت رقابتی معمولا پس از مدتی از بین می رود. این زودگذر و ناپایدار بودن مزیت های رقابتی از یک طرف برای کسب و کار ناراحت کننده است و از یک طرف صاحب کسب و کار را به این فکر وا می دارد که برای ماندگاری باید به فکر چالشی جدید باشد.

مزیت رقابتی معمولا در گذر زمان یا از سوی مشتریان معنای خود را از دست می دهد یا از سوی رقبا سریعا تقلید (کپی) می شود. در این حالت برای اینکه کسب و کار رونق خود را از دست ندهد و دوباره حرفی برای گفتن در بازار داشته باشد باید سریعا مزیت رقابتی جدیدی ارائه دهد. اگر کسب و کاری مزیت رقابتی ای ایجاد کند که با گذشت زمان نه از بین برود و نه معنای خود را در بین مشتریان از دست بدهد و از سوی دیگر قابلیت کپی برداری برای رقبا وجود نداشته باشد آن مزیت رقابتی را، مزیت رقابتی پایدار می نامند.

مدیریت مطب و کلینیک بایستی به فکر پیدا کردن مزیت های رقابتی پایدار برای خود باشد که بتواند با استفاده از آنها از رقبا پیشی گرفته و بازده خود را بالا ببرد. این بدین معناست که موقعیتی برتر نسبت به رقبا ایجاد کند که مبتنی بر ارائه ارزش به بیماران است. جهت رسیدن به عملکرد برتر یک مطب یا کلینیک، باید مزیت رقابتی را پایدار نمود. برخی از محققان معتقدند که کسب مزیت رقابتی از طریق تاکید بر ارائه خدمات و محصولات با کیفیت برتر به مشتریان حاصل می شود.

نمونه هایی از مزیت های رقابتی پایدار

از آنجا که موضوع مزیت رقابتی پایدار، گیج کننده و دشوار است، بهتر است برای درک بهتر آن چند نمونه بیان کنیم:

1- کارکنان

بی شک کارکنان خوب برای یک مطب یا کلینیک مزیت رقابتی به حساب می آیند. دانش و توانایی های کارکنان یکی از منابع اصلی مزیت رقابتی مطب و کلینیک محسوب می شود. معمولا کارکنان بزرگ ترین دارایی رقابتی یک کلینیک و مطب به شمار می روند. بیماران می آیند و می روند، ولی تیمی که بتواند بارها و بارها بیماران را در فرآیند درمان همراهی کند مزیتی پایدار است و برای شما باقی می ماند.

2-تغییر پویا و فعال

همانطور که می دانید و گفته شد مزیت رقابتی در طول زمان ماهیت خود را از دست می دهد، کلینیک که بتواند سریعا خود را با شرایط و نیازهای بیماران وفق دهد مسلما می تواند سریعتر مزیت رقابتی پایدار داشته باشد. این تغییر و پویایی نیاز به همکاری تمام افراد کلینیک دارد. اگر تمام پرسنل در جهت دستیابی به رسالتی مشترک با یکدیگر همکاری نکنند بعید است این تیم به مزیت رقابتی پایدار تبدیل نمی شود

3-بیماران راضی

همانطور که در مطالب قبل گفتیم بیمار راضی می تواند برای مطب و کلینیک مزیت به همراه داشته باشد و بخشی از مزیت رقابتی مطب و کلینیک باشد. بیمار راضی در نهایت به مطب و کلینیک وفادار خواهد شد. نسبت به قیمت حساسیت کمتری دارد و به خدمات رقبا توجه زیادی نمی کند از خدمات حدید مرکز درمانی استقبال می کند. در ضمن به کاهش هزینه بازاریابی و تبلیغات مطب و کلینیک کمک می کند زیرا با صرف هزینه کمتر در بخش ترویج می توانید از طریق همین بیماران راضی مشتری داشته باشید.

4-آگاهی و دانش

دانستن چیزی که هیچکس دیگری آن را نمی داند یک مزیت رقابتی است. دانش به شما کمک می کند تغییر کنید. دانش مزیت رقابتی پایداری به شمار می رود، البته تا زمانی که به طور مستمر در آن پیشرفت کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پُست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید:ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

نقش روابط عمومی در مدیریت مطب و کلینیک

ارتباط پزشک- بیمار و نقش آن در رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان

تاکتیک‌های ارزان بازاریابی مطب و کلینیک

مدیریت مطب و رضایت بیمار

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*