پیامدهای نارضایتی بیماران از مطب یا کلینیک

  دکتر لینک | پیامدهای نارضایتی بیماران از مطب یا کلینیک

راهکارهای زیادی برای جذب بیماران جدید وجود دارد، اما در مقابل به راهکارهای حفظ بیماران موجود توجه زیادی نشده است. این مطلب بارها گفته شده است که هزینه و زمانی که صرف حفظ بیمار موجود خواهد شد به مراتب کمتر از هزینه جذب بیمار جدید است و این نکته ای است که بسیار از متخصان حوزه پزشکی نسبت به آن بی توجه هستند.

مسئله حفظ بیمار به عنوان یک عامل بسیار مهم در موفقیت پزشک همیشه وجود دارد، چه پزشک تازه فعالیت پزشکی خود را آغاز نموده باشد یا اینکه سالهای موفقیت آمیز طولانی را پشت سر گذاشته باشد.

آیا تا به حال به عنوان فردی که در حوزه درمانی فعالیت می کند به این مسئله فکر کرده اید که چرا بیماران برای دریافت خدمات درمانی به بعضی از مراکز که قبلا از آنها خدمات دریافت کرده اند، مراجعه نمی کنند؟ چرا بیماران به کرات پزشک خود را عوض می کنند؟ یا اینکه بیماران از یک پزشک متخصص چه انتظاراتی دارند؟ پاسخ همه این سوالات به تجربه بیماران در مطب یا کلینیک باز می گردد.

احتمالا شما هم به عنوان یک پزشک تمام سعی خود را می کنید که بهترین تشخیص و بهترین درمان را برای بیماران خود داشته باشید، آیا تا به حال به کیفیت ارائه خدمات در مطبتان هم فکر کرده اید؟ آیا تا به حال تجربه ای که بیماران از حضور در مطب یا کلینیک شما دریافت کرده اند توجه داشته اید؟

باید بگوییم که تاثیر تجربیاتی که بیماران از حضور در مطب یا کلینیک شما دریافت می کنند، 5 برابر قوی تر از تبلیغاتی است که مشاهده کرده اند.

بنابراین ایجاد تجربه خوب برای بیماران، بیش از هر روش دیگری می تواند باعث وفادار ماندن بیماران به شما شود.

این مطلب را هم بخوانید: مدیریت تجربه بیمار

اگر به بیماران خود توجه مناسب نداشته باشید و با ارائه خدمات با کیفیت تجربه خوب برای بیماران در مطب یا کلینیک رقم نزنید، پیامدهایی برای شما به همراه خواهد داشت. در این مطلب 4 پیامد عدم توجه به بیماران را بررسی می کنیم.

1- بیماران به پزشک یا کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

شما هر تخصصی داشته باشید، پزشکان زیادی هستند که تخصص مشابه شما را دارند. بنابراین بیماران حق انتخاب زیادی دارند و اگر از شما و خدمات شما ناراضی باشند به پزشک یا کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

بیماران ناراضی در خصوص پیدا کردن پزشک یا کلینیک دیگر تحقیق می کنند تا پزشک یا کلینیک دیگری را پیدا کنند که انتظارات آنها را برآورده می کند.

اما دلایلی که بیماران را وادار می کند پزشک یا کلینیک خود را تغییر دهند:

40 درصد بیماران به پزشک یا کلینیک دیگر مراجعه می کنند زیرا احساس می کنند به آن ها توجه کافی نشده است.

32 درصد به دلیل عدم همکاری یا رفتار نادرست پرسنل مطب این کار را انجام می دهند

و 28 درصد به دلیل معطلی بیش از اندازه در مطب به جای دیگری مراجعه می کنند.

2-متحمل هزینه بالایی برای جذب بیمار جدید می شوید.

اگر تعداد بیماران ناراضی از مطب یا کلینیک شما بالا باشد احتمال اینکه مجددا به شما مراجعه کنند کم می شود و این یعنی نرخ بیماران وفادار شما پایین آمده است. در نتیجه باید برای مطب یا کلینیک بیمار جدید را جذب کنید بنابراین هزینه بسیار بالایی را به شما تحمیل می کند. هزینه ای 5 تا 25 برابر بیشتر از هزینه حفظ بیمار قبلی. بنابراین اولویت بالایی به توجه به بیمارانی که به مطب یا کلینیک شما مراجعه می کنند، بدهید. اگر توجه مناسبی داشته باشید و این مسئله را به منشی و پرسنل مطب خود گوشزد نمایید، بیماران به مراجعین وفادار شما تبدیل خواهند شد.

3- نقد منفی از شما توسط بیماران در فضای آنلاین

وقتی بیماری، با احساس عدم رضایت از مطب شما خارج شود احتمال دارد در فضای آنلاین نسبت به شما نقد منفی بنویسد. اگر هزاران نفر نقد منفی بیمار شما را بخوانند خوب طبیعی است از مراجعه به شما منصرف می شوند. نقد  منفی در فضای اینترنت در مورد شما، امکان جذب بیماران جدید را برای شما سخت تر و هزینه این کار را بسیار بالاتر می برد.

4-بیماران تجربه ناخوشایندش را با دوستان و اعضای خانواده مطرح می کند.

در مقالات قبل به دفعات گفته شد معیار مردم برای انتخاب پزشک با مشورت از اعضای خانواده یا دوستانشان صورت می گیرد. بنابراین اگر بیماری تجربه خوبی از مطب یا کلینیک شما نداشته باشد، قطعا شما را به دوستان و اعضای خانواده خود پیشنهاد نمی دهد. در صورتی که یک بیمار راضی خود یک از عوامل جذب بیمار جدید است.

راضی نگه‌داشتن بیماران به عوامل متفاوتی بستگی دارد. صرفاً مهارت شما در تشخیص و درمان بیماری‌ها کافی نیست. شما نیاز داریدباید مطب مناسبی داشته باشید، منشی و پرسنل مطب شما در رابطه با برخورد با بیماران آموزش‌دیده باشند، با نرم افزار مدیریت مطب دکتر لینک سیستم مدیریت اطلاعات را در مطب خود بهینه کنید و همچنین پروسه گرفتن وقت ویزیت را برای بیماران خود تسهیل نمایید.

این مطلب را هم بخوانید: پروسه نوبت دهی مطب خود را ساده کنید!

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

روش هایی ساده برای جذب بیمار جدید

مطب آنلاین راهکاری برای جذب بیمار

راهنمای ویدئو مارکتینگ برای پزشکان

تاثیر شبکه سازی در جذب بیمار

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*