فناوری رایانش ابری در حوزه پزشکی

  دکتر لینک | فناوری رایانش ابری در حوزه پزشکی

در سال‌های اخیر، رایانش ابری با سرعت قابل توجهی به حوزه‌ی پزشکی نیز وارد شده‌ است. منابع نامحدود ارائه شده توسط رایانش ابری و انعطاف‌پذیری ذاتی این فناوری، موجب شده تا از این فناوری برای توسعه و ارائه‌ی خدمات درمانی استفاده شود. علاوه‌بر این، از قدرت پردازش ابری در مطالعات پزشکی در زمینه‌هایی نظیر ژنتیک و پزشکی مولکولی نیز استفاده می‌شود.

از جمله خدماتی که به کمک رایانش ابری توسعه‌ی بیشتری پیدا کرده است، می‌توان به درمان از راه دور اشاره کرد. همچنین به‌لطف رایانش ابری، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران از گذشته نیز ساده‌تر شده‌است. در زمینه‌ی تحقیقات بالینی نیز، با کمک رایانش ابری، امکان دریافت و ذخیره‌سازی منظم اطلاعات بیماران فراهم شده و پژوهشگران می‌توانند با دسترسی به داده‌هایی که از نقاط مختلف در فضای ابری ذخیره شده، تحقیقات خود را به انجام برسانند.

ذخیره‌سازی اطلاعات بیماران به‌طور محلی، چه به‌صورت آرشیوهای فیزیکی قدیمی و چه به‌صورت الکترونیکی و در سرورهای داخلی، نه‌تنها هزینه‌بر است، بلکه پیچیدگی‌های خاصی را نیز برای مراکز پزشکی به‌همراه می‌آورد. به‌همین دلیل بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی نیز در حال روی آوردن به ذخیره‌سازی ابری اطلاعات بیماران هستند، این مسئله باعث می‌شود پزشکان و بیماران بتوانند در هر لحظه و بدون مراجعه به مراکز پزشکی، به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

آسان‌سازی انجام کارهای گروهی نیز یکی از مزایای رایانش ابری در حوزه‌ی پزشکی است. فرض کنید قرار است در مورد وضعیت یک بیمار تصمیمی حیاتی گرفته شود؛ در حالت سنتی، انجام هماهنگی برای برگزاری جلسات تیم‌های پزشکی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیمار در میان اعضای تیم، کاری وقت‌گیر است. به‌لطف رایانش ابری، نه تنها اشتراک گذاری اطلاعات بیماران فوق‌العاده آسان خواهد شد، بلکه نیاز به برگزاری جلسات رو در رو نیز از بین خواهد رفت.

یکی از مثال‌های موفق در این زمینه، شبکه‌ای موسوم به HealthHiWay در هندوستان است. این شبکه با متصل کردن بیش از ۱۱۰۰ بیمارستان و ۱۰ هزار پزشک به یک‌دیگر، نه‌تنها اشتراک اطلاعات و انجام هماهنگی‌های مختلف میان مدیران، پزشکان و شرکت‌های فعال در حوزه‌ی پزشکی را ساده کرده، بلکه هزینه‌های پزشکی را نیز به‌مراتب کاهش داده است.

با این وجود، تحقیقات انجام شده توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی ایالات متحده نشان می‌دهد، فعالان حوزه‌ی پزشکی هنوز از آشنایی کافی با رایانش ابری برخوردار نیستند و در بسیاری موارد، رایانش ابری را با ارائه‌ی خدمات آنلاین یکسان می‌دانند. علاوه‌بر این، به‌واسطه‌ی حساسیت اطلاعات پزشکی بیماران، بخشی از جامعه‌ی پزشکی درباره‌ی امنیت اطلاعات بیماران نگرانی‌هایی را مطرح می‌کنند. با این وجود، نباید فراموش کرد که به‌لطف رایانش ابری، پرونده‌های کاغذی قطور، عکس‌های رادیولوژی و نسخه‌های پزشکی که اغلب با دست نوشته می‌شوند، به اسناد الکترونیکی تبدیل خواهند شد که می‌توان در هر زمان و مکان به آن‌ها دسترسی داشت.

در حال حاضر، برخی از دانشمندان در اندیشه‌ی ایجاد پلتفرم‌های ابری پزشکی در مقیاس جهانی هستند که امکان همکاری پزشکان و مراکز پزشکی در سراسر جهان را فراهم می‌آورند. در صورت ارائه‌ی چنین پلتفرم‌هایی، بیماران ساکن در مناطق فاقد دسترسی به امکانات پزشکی، می‌توانند از خدمات پزشکی راه دور استفاده کنند. چنین سیستمی، اشتراک گذاری یافته‌های جدید پزشکی و همکاری پزشکان از سراسر جهان را نیز ساده‌تر می‌کند.

تکنولوژی دکتر لینک با استفاده از رایانش ابری هزینه ذخیره سازی اطلاعات و پرونده های پزشکی بیماران را تا حد امکان پایین آورده است. همچنین امنیت اطلاعات بیماران در این سیستم تا حد بسیاری بالا رفته. در کنار آن، امکان برگزاری کنفرانس‌های تصویری و اشتراک گذاری اطلاعات پزشکی بیماران نیز در این سیستم فراهم آماده است. جهت مشاهده دمو و استفاده رایگان از تکنولوژی دکتر لینک با مشاوران ما در تماس باشید.

مقالات مرتبط:

آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین پزشکان شود؟

فناوری اطلاعات در پزشکی

بازار کار و وضعیت استخدام پزشک در کشورهای مختلف

روش های شگفت انگیز مدیریت زمان و نوبت دهی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*