راهنمای مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران

  دکتر لینک | راهنمای مدیریت کلینیک برای حفظ بیماران

در مطالب بسیاری، به راهکارهای زیادی اشاره کردیم که در جذب بیماران جدید به مدیریت کلینیک کمک می کرد.اما مسئله مهم دیگری که باید به آن هم پرداخته شود، و مدیریت کلینیک نیز باید به آن توجه داشته باشد، راهکارهای حفظ بیماران موجود است.

در بسیاری از موارد مدیریت کلینیک و پزشکان به راهکارهای حفظ بیماران موجود توجه زیادی نشان نمی دهند. نکته ای که باید خاطر نشان کرد این است که هزینه و زمانی که صرف حفظ بیمار موجود خواهد شد به مراتب کمتر از هزینه و زمان جذب یک بیمار جدید است.

مسئله حفظ بیمار یک عامل بسیار مهم در موفقیت مدیریت کلینیک به شمار می رود. چه شما به تازگی کلینیک خود را تاسیس کرده باشید و چه اینکه دوره کاری طولانی را با موفقیت پشت سر گذاشته باشید.

آیا تا به حال به عنوان مدیریت کلینیک به این مسئله فکر کرده اید چرا بیماران برای دریافت خدمات درمانی، به مراکزی که قبلا به آنها مراجعه کرده اند، نمی روند؟ یا اینکه چرا بیماران به دفعات پزشک معالج خود را عوض می کنند؟بیماران از پزشکان، کلینیک یا مدیریت کلینیک چه انتظاراتی دارند؟

وقتی از بیماران درباره اینکه چه عاملی یا عواملی سبب شد بیماران پزشک معالج خود را عوض کنند یا به مطب یا کلینیک دیگری برای درمان مراجعه کنند.در جواب بیماران چهار عامل مشخص شد. که عبارت بودند از: بی توجهی و نادیده گرفته شدن از سوی پزشک و پرسنل درمان، ارتباطات ضعیف کادر درمانی، شتاب کادر درمانی برای انجام کار و عدم ارائه اطلاعات کافی درباره آزمایش ها و روش های درمانی.

حجم بیماران مراجعه کننده به یک مرکز درمانی سبب می شود کادر درمان به خصوص پزشکان، نتوانند زمان کافی برای بیماران خود صرف کنند. در نتیجه شاهد این هستیم که بیماران پیش از آنکه دوره درمان کامل شده باشد، یا درمان را متوقف می کنند و یا به پزشک و کلینیک دیگری مراجعه می کنند.

چهار فاکتور اصلی برای اینکه به عنوان مدیریت کلینیک بتوانید بیماران موجود را حفظ کنید و از رها کردن دوره درمان توسط بیماران جلوگیری کنید، وجود دارد.

1-اطلاع رسانی به بیماران

یکی از مواردی که مدیریت کلینیک باید همواره در نظر داشته باشد این است که بیماران از انواع خدمات و تخصص هایی که در کلینیک ارائه می شود مطلع باشد. با استفاده از بروشور، وب سایت به معرفی کلینیک، خدمات و تخصص های قابل ارائه در کلینیک پرداخته شود. و همواره اطلاعات وب سایت به روز باشد.

2-پرس و جو از بیماران

یکی از اقداماتی که می تواند به حفظ بیماران کلینیک کمک فراوانی کند، پرسش از بیماران درباره تجربه آنها در مطب یا کلینیک است. مدیریت کلینیک باید ترتیبی اتخاذ کند تا از تجربه بیماران در کلینیک اطلاعات پیدا کند. همچنین درباره نیارهایی که در مراجعات آتی خواهند داشت، سوال شود. این اقدام موجب می شود که بیماران احساس کنند، برای مدیریت کلینیک و کادر درمان ارزشمند هستند.

3-سنجش میزان رضایت بیماران

اگر علیرغم تمامی تلاش ها، بیمار کلینیک یا مطب را کنار گذاشت، آنگاه باید چه کرد؟ پیشنهاد می شود دلیل این اقدام بیمار مشخص شود. نباید نسبت به چنین مسائلی بی توجهی صورت گیرد. بی توجهی به این مسئله به برند کلینیک حتما آسیب خواهد زد. برای اینکه دلیل چنین اقدامی مشخص شود باید سطح رضایت بیماران سنجیده شود. و بر اساس نتایج سنجش رضایت بیماران، تغییراتی در کلینیک و نحوه مدیریت آن صورت گیرد.

4-برقراری ارتباط با بیماران

راههای ارتباطی با کلینیک در تمام بازه های زمانی باید باز باشد. پس از تکمیل دوره درمان بیماران، با آنها تماس بگیرید، تا از بهبود یافتن آنها و نتیجه درمان آگاه شوید. این اقدام تاثیر بسیار مثبتی بر بیماران خواهد داشت.

استراتژی حفظ بیمار

به عنوان مدیریت کلینیک چه استراتژی برای حفظ بیمار در کلینیک خود دارید. در اینجا بخشی از استراتژی موثر در حفظ بیماران برای شما ذکر می شود:

1-یادآوری زمان مراجعه بعدی

یکی از اقداماتی که بیماران را برای مراجعه بعدی به مجموعه درمانی شما ترغیب می کند، یادآوری تاریخ و ساعت مراجعه بعدی از طریق تماس یا ارسال پیام به بیماران است. شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد اما یکی از علت های رایج عدم مراجعه بیماران، فراموشی تاریخ و ساعت مراجعه به کلینیک می باشد. اگر هر بیمار دارای یک تقویم شخصی باشد که تاریخ و ساعت مراجعات آتی بیمار در آن قید شده باشد، تعهد و رغبت بیشتری را در بیمار نسبت به مراجعات بعدی ایجاد می کند.

2-فرآیند رزرو نوبت آسان

مدیریت کلینیک باید شرایطی را بوجود آورد که فرآیند دریافت نوبت برای بیماران به سادگی و در ظرف چند دقیقه انجام شود. اگر فرآیند دریافت نوبت بیش از حد طولانی باشد، بیمار ممکن است به پزشک یا کلینیک دیگری مراجعه کند.

3- پیگیر وضعیت بیمار باشید.

توصیه می شود بعد از مراجعه بیمار به مطب یا کلینیک و دریافت نحوه درمان، حتما با ارسال یک پیام یا تماس با وی، از انجام دستورالعمل ها توسط بیمار مطمئن شوید. این اقدام شما این پیام را به بیمار ارسال می کند که به بهبود بیماران خود توجه نشان می دهید.

4-تمرکز بر بیماران

زمانی که بیمار از نگرانی های خود درباره بیمار صحیت می کند بهترین کار این است که با احترام و شکیبایی به او گوش کنید. این اقدام احساس قدرانی و وابستگی را در بیمار بوجود خواهد آورد. در حین ویزیت بیمار حتما سوال بپرسید، سوال پرسیدن شما نشان می دهد که به حرف های او گوش کرده اید. حتما درباره سبک زندگی و عادت های آن ها بپرسید.اینگونه می توانید نقص های عملکرد بیمار را پیدا کرده و او را راهنمایی کنید.

5- دلسوز بیماران باشید.

این راه بسیار موثری برای حفظ بیماران است. سعی کنید خود را جای بیمارتان بگذارید، از مرحله ای که با شما تماس می گیرد تا وقتی به شما مراجعه می کند و از کلینیک خارج می شود. این مسئله از زمان ورود، تجربه اتاق انتظار، ملاقات پزشک و حتی پرداخت هزینه ویزیت را شامل می شود.

6-کارکنان با انگیزه داشته باشید.

مسئله وفاداری بیمار ارتباط زیادی با کادر درمان شما دارد. به هنگام استخدام، افراد مودب، کارآمد، دلسوز، حرفه ای و البته خوش بین را انتخاب کنید.

7-واکنش مناسب با نظرات منفی بیماران

برای همه پزشکان، مراکز درمانی حتما پیش آمده که بازخوردهای منفی از بیماران دریافت کرده باشند. در این مواقع بهترین کار این است که با مسئله حرفه ای برخورد کنید. با بیمار همدردی کنید و احساس خود را نسبت به مسئله بیان کنید. حتی اگر مشکل بیمار حل نشود ولی از آنها بابت اینکه در مرکز درمانی تجربه ناخوشایندی داشته اند غذرخواهی کنید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

چرا یک پزشک حرفه ای به وب سایت نیاز دارد؟

چند نکته برای ایجاد تیم درمان با بالاترین عملکرد

هفت گام برای موفقیت در برندسازی پزشکی

دستیابی به بهترین عملکرد برای مدیریت کلینیک

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*