خصوصیت‌های یک پزشک حرفه ای از دیدگاه بیماران

  دکتر لینک | خصوصیت‌های یک پزشک حرفه ای از دیدگاه بیماران

پزشک حرفه ای از دید بیماران صرفا یک پزشک با مدرک عالی نیست و در این دیدگاه بسیاری از موارد کوچک و بزرگ دخیل هستند. 

درحال حاضر به دلیل افزایش آگاهی مردم و بهبود زندگی اجتماعی آن‌ها،  جلب رضایت افراد کار آسانی نیست و در این میان خدمات درمانی و بهداشتی که افراد حساسیت بیشتری نسبت به آن دارند در این زمره قرار می‌گیرد.

در گذشته رابطه بیمار و پزشک یک ارتباط  کاملا سطحی و یک‌طرفه بود که در نهایت منجر به بهبود وضعیت جسمی بیمار می‌شد! اما در حال حاضر بیماران به دنبال یک پزشک حرفه‌ای هستند تا بتوانند جسم و بیماری خود را به او بسپارند. در واقع بیماران به چیزی بیشتر از درمان نیاز دارند!

طبق تحقیقات بیماران پس از اولین مراجعه به پزشک و برقراری ارتباط با وی، تصمیم به ادامه روند درمان و یا قطع آن می‌گیرند. بنابراین در صورتی که یک پزشک نتواند ارتباط موثری با بیماران خود برقرار کند در هر دوره تعدادی از بیمارانش را از دست خواهد داد.

یک پزشک حرفه ای فردی است که بتواند در وهله اول ارتباط صحیحی با بیمار خود برقرار کند سپس پس از شکل‌گیری ارتباط به پروسه درمانی بپردازد! افرادی که صحبت با بیماران و برقراری ارتباط موثر با آنان را خارج از محدوده تخصصی خود می‌دانند، همواره پروسه درمانی طولانی‌تری خواهند داشت. بنابراین وظیفه پزشک است برای  جذب بیمار و حفظ آنها وارد ارتباط موثر با بیماران شود و آن‌ها را در طول درمان با خود همراه کند.

در ادامه به مهم‌ترین خصوصیت‌هایی که از نظر بیماران معیار یک پزشک حرفه‌است می‌پردزیم:

معیار اول: شفافیت

یکی از حقوق بیماران آگاه بودن نسبت به تمام پروسه‌های درمانشان است. بنابراین یک پزشک حرفه‌ای تمامی آنچه را که لازم است باید در اختیار بیماران قرار می‌دهد.

این را به یاد داشته باشید که بیماران شما را از میان صدها پزشک حوزه تخصص شما انتخاب کرده‌اند پس به تخصص شما اطمینان لازم را دارد. شما نیز باید به طرق مختلف اعتماد آن‌ها را جلب کنید تا به این شکل در پروسه درمان از همراهی کردن بیمار برخوردار شوید. در ضمن با شفافیت کامل، موفقیت یا شکست پروسه درمان را با بیمارانتان مطرح کنید.

معیار دوم: گوش دادن مؤثر

بیماران علاوه براینکه برای درمان به پزشک مراجعه می‌کنند، انتظار دارند تا پزشک هم به حرف‌هایشان گوش کند. بنابراین پزشک باید سعی کند کاملا به حرف‌های بیماران گوش کند و فقط باید سعی کند تا صحبت‌های بیماران را جهت‌دهی کند تا از بجث بیماری و مشکلات بیماری منحرف نشوند.

کافی است هنگامی که بیمار صحبت می‌کند پزشک با تکان دادن سر و تایید و پرسش به آن‌ها نشان دهد که به دقت به آن‌ها گوش می‌کند و از این طریق حس رضایت را در آن‌ها ایجاد کند.

ممکن است روزانه ده‌ها مورد بیمار مشابه به یک متخصص مراجعه کنند که پزشک درمان قطعی آن‌ها را می‌داند و به توضیح بیمار نیازی ندارد! اما بیماران چون برای اولین بار با آن مواجه شده‌اند نگرانند و فکر می‌کنند اگر تمام جزیئات را برای شما بازگو نکنند پزشک از مشکل آن‌ها مطلع نخواهید شد. بنابراین یک پزشک حرفه ای باید به بیمار خود حق بدهد و بصورت فعال به حرف‌هایش گوش کند.

 برقراری ارتباط صحیح و موثر نیازمند اختصاص یک زمان مشخص برای هر بیمار است.

معیارسوم: جلب اعتماد 

اعتماد مهم‌ترین احساسی است که یک پزشک حرفه ای می‌تواند در بیماران خود ایجاد کند. زمانی که بیمار به پزشک خود اعتماد کند. اعتماد به پزشک است که در وهله اول کمک می‌کند بیمار اطلاعات مرتبط با بیماری را در اختیار پزشک قرار دهد و در مرحله دوم در روند درمان با پزشک خود همکاری کند.

بنابراین در ابتدا پزشک باید از هر روشی برای شکل‌گیری اعتماد و اطمینان در بیمار استفاده کند و بصورت متقابل به آن‌ها و حرف‌هایشان اعتماد کنید.

معیار چهارم: درمان و ارتباط مؤثر، دو ویژگی اصلی یک پزشک حرفه ‌ای

همانطور که پیش‌تر گفتیم بیماران علاوه بر درمان به ارتباط و صحبت کردن با پزشک‌شان هم نیاز دارند. البته منظور از ارتباط صرفا به ارتباط حضوری خلاصه نمی‌شود. طبق مطالعات صورت گرفته حدود 65% از بیماران، انتظار دارند شما را در فضای مجازی نیز دنبال کنند و از این طریق از صحبت‌ها و آموزش‌های شما بهره برده و به نحوی ارتباط بیشتری با شما برقرار کنند.

بنابراین فعالیت در یک وب سایت حرفه‌ای و حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی جز ملزومات یک پزشک حرفه ای می‌باشد.

اگر به دنبال یک حضور پر قدرت و حرفه‌ای در فضای مجازی هستید، می‌توانید از مشاوره رایگان متخصصین
دکتر لینک بهره بگیرید.

معیار پنجم: احترام؛ یک اصل مهم در کار یک پزشک حرفه‌ای

احترام به بیماران را می‌توان از اصول مهم در جذب بیمار دانست. بیمارانی که به شما مراجعه می‌کنند انتظار یک برخورد محترمانه از جانب شما و همکارانتان را دارند. بنابراین برای اینکه پزشک یا مدیریت کلینیک بتوانند یک برند خوب در ذهن مخاطب شکل دهند می‌بایستی بخوبی از اصول احترام به بیماران آگاه باشند.

البته احترام به بیماران صرفا به معنای به کار بردن کلمات احترام‌آمیز نیست! بلکه ارائه خدمات عالی و متناسب با هزینه پرداخت شده، اختصاص دادن زمان کافی به هر بیمار، برنامه‌ریزی صحیح و معطل نکردن بیماران و غیره از مواردی هستند که احترام به بیمار تلقی می‌شوند و بسیار حائز اهمیت می‌باشند.

معیار ششم: ارتباط مؤثر رمز جذب بیمار

درد و رنج ناشی از بیماری، می‌تواند قوی‌ترین و صبورترین افراد را نیز کلافه کند. یک پزشک حرفه‌ای باید علاوه بر توجه به مسئله بیماری و درمان به بُعد روانی حاصل از بیماری نیز توجه کرده و به بیمار کمک کند از مرحله بیماری گذر کند.

پزشکان باید اطلاعات خود را در زمینه برقراری ارتباط موثر با بیماران افزایش دهند و در کسب‌وکار خود ارتباط موثر را به‌کار گیرد. در صورتی که یک پزشک بتواند در این رابطه به خوبی عمل کند به‌زودی بیماران قبلی پزشک خود را به سایرین معرفی می‌کنند و به یکی از عوامل  جذب بیمار تبدیل می‌شوند.

معیار هفتم: زمان؛ پزشک حرفه ای کیفیت را فدای کمیت نمی‌کند!

اگر پزشکی می‌خواهد افراد او را به عنوان یک پزشک حرفه‌ای بشناسند، باید به همه بیماران خود مدت زمان مشخصی را اختصاص دهد. وقتی به هریک از بیماران بازه‌ی زمانی مشخصی را اختصاص دهد، یک تفاوت اساسی با سایر پزشکان ایجاد خواهد کرد، که از دید بیماران مخفی نخواهد ماند.

اگر پزشکی بخواهد در بازه زمانی کوتاه، بیمار بیشتری را ویزیت کند، در واقع کیفیت را فدای کمیت کرده‌است! قبلا هم اشاره کردیم، بیماران به چیزی بیشتر از درمان نیاز دارند و به دنبال دریافت بهترین خدمات و یک ارتباط مؤثر هستند، پس یک ویزیت پنج دقیقه‌ای کارساز نخواهد بود.

معیار هشتم: همدلی؛ تفاوت یک پزشک حرفه‌ای با یک پزشک معمولی

در مواقعی که بیمار از لحاظ وضعیت روانی در شرایط مناسبی نیست، پزشک باید سعی کند با او از راه همدلی ارتباط برقرار نماید. زیرا با وجود وضعیت روانی نامناسب، پروسه درمان نیز با مشکل روبه‌رو خواهد شد و حتی ممکن است پروسه درمان غیر‌ممکن باشد، زیرا بیمار به دلیل شرایط بد روانی با پزشک خود همراهی نمی‌کند.

اگر پزشک سعی کند با بیمار همدلی کند، معمولا ارتباط خوبی بین آنها برقرار می‌شود و این کمک می‌کند پزشک از احساس درونی فرد نیز مطلع گردد. و از خلال حرف‌های بیمار به نکات مهمی در خصوص بیماری دست پیدا کند.

معیار نهم: دسترسی آسان؛

دسترسی آسان به پزشک از جمله درخواست‌های مهم بیماران است. ممکن است تخصص یک پزشک ایجاب کند تا همیشه در دسترس بیماران باشد، مانند پزشک قلب و عروق یا پزشک زنان و زایمان.

البته منظور از  اینکه پزشکی همواره در دسترس باشد این نیست که تمام ساعات شبانه‌روز در مطب یا کلینیک و پاسخگوی بیماران باشد. منظور این است که راه‌هایی ارتباطی با پزشک باید همواره فعال باشد.

داشتن یک وب‌سایت حرفه‌ای می‌تواند بسیاری از مشکلات را مرتفع کند. برخورداری از یک وب‌سایت کمک می‌کند پزشک در تمام ساعات شبانه‌روز و تمام ایام هفته با بیماران خود در ارتباط باشد و بیماران از آموزش‌های درون وب‌سایت استفاده کنند.
همچنین وب‌سایت می‌تواند شامل بخشی مانند سؤالات متداول، نظر کاربران، بارگذاری اطلاعات باشد. داشتن راه‌های ارتباطی متعدد با پزشک یا وجود چنین بخش‌هایی در وب‌سایت کمک می‌کند، در نظر بیماران یک پزشک حرفه‌ای قلمداد شود.

معیار دهم:  دستورالعمل‌های واضح؛  یک پزشک حرفه ای ساده می‌گوید

به دلیل اینکه افراد بسیاری از اصطلاحات تخصصی پزشکی سررشته ندارند، یک پزشک حرفه‌ای دستورالعمل‌هایی که بیمار باید رعایت کند را با دقت و حوصله متناسب با ویژگی‌های افراد و به دور از هرگونه پیجیدگی توضیح می‌دهد. اگر این دستورالعمل‌ها برای بیماران ساده‌سازی نشود، بیماران نمی‌توانند آن‌ها را اجرا کنند.

معیار آخر: همراه کردن بیماران؛

بیماران بیشتر از پزشک خود با نحوه زندگی و عادات خود آشنایی دارند بنابراین اگر پزشک بتواند از طریق مطرح کردن سوالات اطلاعاتی از آن‌ها در زمینه‌های مختلف به دست آورید موفق به تجویز بهتری خواهید بود.

اگر بیمار از سطح اطلاعات خوبی برخوردار بود پزشک می‌تواند از اهداف درمانی و مفهوم هر تست هم با او صحبت کند. همه این موارد همکاری بیمار را افزایش داده و پزشک را به اهداف درمانی خود نزدیک‌تر می‌کند.

امیدوارم از مقاله امروز لذت برده باشید و به شما در پیشبرد اهدافتان در جذب بیمار کمک کرده باشد. حتماً نظر خود را با ما درباره این مقاله در صفحه اینستاگرام برای ما به اشتراک بگذارید.

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

توصیه‌هایی برای مدیریت صفحه اینستاگرام برای پزشکان

چطور پزشکان تازه کار، اولین بیماران مطب خود را پیدا کنند؟

هزینه جذب بیمار چیست؟

چرا به عنوان یک پزشک حرفه ای حضورتان در لینکدین ضروری است؟

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*