فرسودگی شغلی در میان پزشکان

  دکتر لینک | فرسودگی شغلی در میان پزشکان

فعالیت به‌عنوان یک پزشک، همواره با استرس همراه است. علاوه بر آن تغییرات سریعی که در این حوزه وجود دارد و قوانین جدیدی که مرتب توسط وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها وضع می‌شود و توقع بیماران که روزبه‌روز بیشتر می‌شود باعث می‌شوند استرس در شغل پزشکی هرروز بیشتر گردد.

اگر یک پزشک مطب یا کلینیک شخصی خودش را راه‌اندازی کند علاوه بر استرس‌هایی که دارد، تمامی مشکلاتی که در مدیریت مطب و ارتباط با پرسنل مطب وجود دارد هم برای او استرس مضاعف ایجاد می‌کند.

طبق پژوهش انجام شده بر روی فرسودگی شغلی، پزشکان عمومی بیشتر از دیگر شغل ها دچار فرسودگی شغلی می شوند. شاید عواملی مانند محیط کاری، ساعت کاری زیاد، شب کاری و بسیاری از عوامل دیگر وجود داشته باشند که باعث افزایش فرسودگی شغلی در میان پزشکان شده اند و واقعیت این است که پزشکان مشغله بیشتری نسبت به بسیاری از مشاغل دیگر نیز دارند.

افسردگی شغلی در پزشکان علاوه بر اینکه باعث به خطر افتادن سلامتی و کاهش بازدهی آن‌ها می‌شود میزان خطاهای پزشکی را نیز افزایش می دهد.

از نشانه های افسردگی شغلی در پزشکان می توان به خستگی بیش از حد، ایجاد اختلالات شخصیتی و کاهش بازدهی در فعالیت های پزشکی اشاره کرد.

اما چه عواملی در ایجاد فرسودگی شغلی در پزشکان نقش دارند:

از عواملی که در فرسودگی شغلی پزشکان نقش دارند می توان به کارهای اداری مدیریت مطب، نداشتن فرصت کافی برای اختصاص به بیماران، ساعات کاری طولانی، نیاز به تطابق با انتظارات بیماران و کسب رضایت بیماران، استرس حضور در فضای آنلاین و تعامل با بیماران.

راه حل های پیشگیری از فرسودگی شغلی پزشکان

راه حل اول: از دیگران در محیط کار کمک بگیرید

برای اینکه فشار کاری کمتری متوجه شما باشد می توانید کارها را به افراد مناسب واگذار کنید. برای مثال کارهای اداری مربوط به مدیریت مطب را به یک شخص مطمئن واگذار کنید. یا تهیه محتوا برای وب سایت و شبکه های اجتماعی به یک فرد متخصص.

راه حل دوم: استفاده از سیستم پرونده الکترونیک

با تجهیز مطب خود به یک نرم افزار مدیریت مطب می توانید به راحتی به اطلاعات ذخیره شده بیماران در پرونده الکترونیک دسترسی داشته باشید.  به‌راحتی می‌توانید به پرونده‌ها، نتیجه آزمایش‌ها، نسخه‌های تجویزشده، عکس‌های رادیولوژی و دیگر اطلاعات بیماران خود دسترسی داشته باشید و با سرعت و دقت بیشتری به بیماران خود رسیدگی کنید. این کار به کاهش وقت دسترسی به اطلاعات بیماران بسیار مفید است.

راه حل سوم: نظر دهی بیماران

یکی از استرس هایی که پزشکان در فضای آنلاین با آن روبه رو هستند وجود نقدهای منفی برخی از بیماران برای پزشک است. اما در این میان نظر مثبت سایر بیماران می تواند وجود نقد منفی را خنثی کند. برای همین از بیماران راضی بخواهید تا نظر خود را در فضای مجازی با سایرین به اشتراک بگذارند.

راه حل چهارم: تبلیغات مطب

با تحولاتی که در حوزه اینترنت و ارتباطات صورت گرفته است، حضور پزشک در فضای آنلاین اجتناب‌ناپذیر است. برای این کار بهتر است  تیم اجرایی خوبی در این زمینه پیدا کنید تا دغدغه و استرس شما در این زمینه کمتر شود.

راه حل پنجم: تعادل بین کار و زندگی

زمان مشخصی را به خانواده و دوستان خود اختصاص دهید، ورزش کنید، خواب کافی و باکیفیت داشته باشید، به موسیقی گوش دهید، به طبیعت بروید و زمان‌هایی را فارغ از تمامی مشغله‌ها به خودتان اختصاص دهید.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

 سیستم مدیریت مطب، کلینیک و بیمارستان دکتر لینک سیستمی با انعطاف پذیری بسیار بالا  جوابگوی تمامی تخصص های پزشکی می باشد.

مقالات مرتبط:

دو نکته اساسی برای موفقیت تبلیغات کلینیک یا مطب

چطور زمان انتظار را برای بیماران جذاب کنیم

ویژگی های یک مطب استاندارد

چطور با بیماران صحبت کنیم.

 

 

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*