پرسونال برندینگ در پزشکی

  دکتر لینک | پرسونال برندینگ در پزشکی

امروزه با وجود رقابت‌های تخصصی فراوان موجود در عرصه پزشکی و درمان، خوب بودن در هر مهارتی به‌تنهایی کافی و تضمین‌کننده موفقیت نیست. همه ما افراد مستعدی را می‌شناسیم که یا سر جای خودشان نیستند، یا کمتر از استحقاقشان دریافت می‌کنند، یا حتی بیکار هستند. برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ می‌گوید، افراد و مهارت‌هایشان نیز مانند محصولات کسب‌وکارها نیاز به معرفی دارند.

پرسونال برندینگ یا برندسازی شخصی چیست؟

همانند برندسازی محصول، برندسازی شخصی هم مهم است. صرف داشتن مدرک تخصیلی، تجربه یا عنوان شغلی شرط موفقیت در بازار کار نیست. خواه ناخواه قدرت برندسازی بر همه ابعاد زندگی ما تاثیر گذار است. زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم است که دیگران درباره ما و توانمندی های ما چه برداشتی دارند. برند مجموعه ای از اجساسات، تعریف ها و ذهنیت بیماران از شما، نوع نگاه درباره شما را شکل می دهد. در واقع برند مجموعه ویژگی های منحصر بفرد است که کسب و کار و روابط آن با جامعه معنا می دهد

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟

با برندسازی شخصی به عنوان یک پزشک فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید. به‌مرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد

برند شخصی شما چگونگی ظاهر شدنتان در دنیای بیرونی است. به همین دلیل است که برندهای قوی ترجیح می دهند افرادی با متانت و جالب شناخته شوند. و اما برند یک پزشک  همان شخصیت، رفتار و منش، باورها و ارزش‌هایی است که پزشک با تمام وجود به آن‌ها اعتقاد دارد و این موارد را در زندگی، شغل، بازاریابی و تبلیغات و ارتباطات با بیماران اجرا می‌کند

پرسونال برندینگ به معنای توسعه و تدوین یک برنامه بازاریابی شخصی در زندگی حرفه ای افراد برای رسیدن به اهدافشان است.

برندسازی شخصی و مقایسه آن با مفهوم شهرت

به بیان ساده پرسونال برندینگ  آن چیزی است که یک پزشک درباره خود بیان می‌کنید. این که می‌خواهید چه فردی و با چه مهارت‌هایی و تخصص‌هایی باشید و آن‌ها را در رزومه و فعالیت‌هایتان نشان دهید. اما شهرت چیزی است که دیگران درباره شما می‌گویند. پرسونال برند تحت کنترل شماست، اما وقتی شهرت داشته باشید، کنترل آنچه درباره شما بیان می‌شود سخت‌ است. البته افراد با پرسونال برندینگ قوی به‌مرور در حرفه خود و بین متخصصین شهرت پیدا می‌کنند.

اگر به دنبال ساخت خود هستید، در ادامه شش استراتژی را برای شما شرح می دهیم.

1- برای برند شخصی خود یک ویژن یا چشم انداز تعریف کنید.

یک پزشک برای برند سازی شخصی باید ابتدا به درستی خود را بشناسد و همچنین شخصیت هدفتان یعنی شخصی که می خواهید به آن تبدیل شودی را هم باید مشخص کند. این دو مرحله چارجوب برنامه ای برای زندگی شخصی و رشد حرفه ای به عنوان یک پزشک است

ما نمی‌توانیم تمام جنبه‌های زندگی خود را پیش‌بینی کنیم، اما تهیه چشم‌انداز بلندمدت و هدف برای زندگی حرفه‌ای به ما کمک می‌کند به‌طور مستمر برند شخصی خود را رشد دهیم.

2-متمایز باشید.

جنبه تمایز و توانایی های منحصر بفرد خود را بشناسید.

"متمایز بودن" قانون اساسی در حوزه برند سازی است. کپی کردن از سایر برندها، شما را به یک برند قوی تبدیل نخواهد کرد. شما باید هویت حرفه ای تان را بر اساس چیزی بنا کنید که هستید. برای اینکه متمایز باشید باید وجه تمایز شما و توانایی‌های متمایز شما نسبت به بقیه را کشف کرده و روی آن‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنید.

آن چیزی که شما را از سایر پزشکان حوزه تخصص شما متمایز می‌کند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودتان است. پس سعی کنید از کپی کردن ترفند و یا تکرار روش‌هایی که به اسم افراد دیگر ثبت‌شده است، دوری‌کنید.

3- نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدها در برندینگ شخصی استفاده کنید.

یکی از روش ها برای تحلیل برند استفاده از جدول swot است. در این جدول نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها شناسایی می شود. این کار کمک می‌کند روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید و همچنین از فرصت‌های موجود در مسیر حرفه‌ای خود بیشترین استفاده را ببرید.

نقاط قوت و ضعف در برندسازی شخصی

مهارت‌ها، تجارب و موفقیت‌ها، خصوصیات شخصیتی خوب و یا آدم‌های مهمی که می‌شناسید، همه می‌توانند نقاط قوت شما باشند. این لیست می‌تواند ادامه داشته باشد و بر اساس vision توسعه پیدا کند. به نقاط قوت به‌عنوان دارایی‌هایی نگاه کنید که می‌توانند منجر به موفقیت شما شوند و برای حفظ و رشد بیشتر این توانایی‌ها تلاش کنید.

نقاط ضعف، آن حوزه‌هایی است که بر اساس vision و اهمیت آن‌ها می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید و یا برای تقویت آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به یاد داشته باشید که دو نقطه‌ضعف را در حوزه برندسازی شخصی باید رفع کرد و بدون آن‌ها هیچ راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد. یکی مهارت‌های ارتباطی و دیگری شبکه‌سازی است. این دو نقطه ضعف حتماً باید رفع شود. از بقیه نقاط ضعف متناسب با اهمیت استراتژیک آن در حوزه تخصصتان می‌توانید صرف‌نظر کنید.

فرصت‌ها و تهدیدها در برندسازی شخصی

محیط کار، محیطی کاملاً پویا است که همیشه همراه با تغییرات است. این تغییرات فرصت‌ها و تهدیدهایی را ایجاد می‌کنند. به دنبال پیش‌بینی بازار کار حوزه تخصص خود باشید. در این حوزه چه فرصت‌هایی در آینده به وجود خواهد آمد و چه تهدیدهایی هم به وجود می‌آید.

بعدازاین بررسی‌ها می‌توانید استراتژی برند شخصیتان را بنویسید و می‌توانید بهترین جایگاه خود در بازار را از تلاقی نقاط قوت و فرصت‌ها به دست آورید.

4- همواره در حال یادگیری باشید.

گام آخر برندسازی شخصی این است که مهم نیست چه قدر خوب، صنعت و حوزه ی تخصصی خود را می شناسید، خردمندانه آن است که همیشه به خاطر بسپارید که همه چیز در حال تغییر است و سرعت این تغییر بسیار بیشتر از گذشته است، و شما باید بر اساس جدیدترین روندها و تغییرات خود را به روز نگه دارید.

باید به یادگیری چیزهای جدید، توسعه ی مهارت های جدید و گسترش دانش خود نیز توجه کنید. اگر در حال رشد کردن نیستید، پس در حال درجا زدن هستید و این آخرین کاری است که به عنوان فعالان حوزه ی کسب و کار می خواهید انجام دهید.
شما همین حالا هم می دانید در اوج بودن در حوزه ی پزشکی چقدر مهم است، اما یادآوری می کنیم این برتری را به ازای آسیب زدن به دیگران نخواهید.
همانطور که شروع به تراشیدن و شکل دهی به برند شخصی خود کردید، فرصت ها کم کم به سراغتان خواهند آمد. بیماران کم کم به دانش و مهارت شما در حوزه تخصص تان پی خواهند برد و به تدریج به شما مراجعه خواهند کرد.

5-چگونه در پرسونال برندینگ مخاطبین خود را بیابیم؟

بعد از تهیه چشم‌انداز پرسونال برندینگ، همانند محصول که برای فروش آن نیاز به شناخت بازار مشتریان دارید، برای پرسونال برندینگ هم نیاز به شناخت مخاطبین خود دارید. در واقع در پرسونال برندینگ تخصص و مهارت‌های خود رابه جامعه بیماران ارائه می‌دهید.

6-برای جذب بیمار، در فضای آنلاین فعال باشید

  • با حضور در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در وبلاگ‌ها می‌توانید با بیماران خود ارتباط بیشتری برقرار کنید و در حوزه تخصصی‌تان شناخته شوید.
  • بیشترین فعالیت را در آن شبکه اجتماعی داشته باشید که اکثر مخاطبین موردنظرتان آنجا فعال هستند. ولی به عنوان یک فرد متخصص و کارشناس حتماً پروفایل لینکدین با اطلاعات کامل ایجاد کنید.
  • تهیه ویدئو بهترین ابزار برای ارتقای برند شخصی است. می‌توانید مباحثی را که در آن تخصص دارید، در ویدئویی آموزش دهید و در یوتیوب یا کانال آپارات با نام خودتان منتشر کنید.
  • یک وب‌سایت حرفه‌ای برای انتشار مطالبتان، بهترین تأثیرها را روی پرسونال برندینگ شما دارد. با ورد پرس می‌توانید وب‌سایت خود را مدیریت کنید.
  • برگه “درباره من” در وب‌سایت شخصی، مکانی است که در آن داستان حرفه‌ای خود را بیان می‌کنید. می‌توانید در این صفحه از علائق و سرگرمی‌هایتان نیز بگویید، اما دقت کنید که زیاد وارد جزئیات نشوید تا شکل حرفه‌ای وب‌سایت حفظ شود.
  • برگه “ارتباط با من” را در وب‌سایتتان فراموش نکنید. این صفحه دقیقاً جایی است که اصطلاحاً conversion یا تبدیل به بیمار اتفاق می‌افتد و مخاطبین شما برای پیشنهادهای همکاری با شما وارد مکالمه می‌شوند. با طراحی مناسب این صفحه می‌توانید فرصت‌های حرفه‌ای خوبی کسب کنید. قرار دادن یک فرم برای ارسال پیام، پیشنهاد مناسبی برای ساختار این صفحه است.
     
  • با تدوین استراتژی برای بازاریابی محتوای بلاگ و همچنین بهبود سئوی وبسایت بیماران بیشتری را جذب کنید.

7-از برند شخصی خود محافظت کنید.

هر چقدر برند شخصی خود را قوی‌تر کنید و در حوزه تخصصی خودتان بیشتر شناخته شوید، بیشتر نیاز به مراقبت از برند و توجه به اخبارها خواهید داشت. افرادی که به دنبال پزشکی مانند شما می‌گردند، با جستجوی نام شما در اینترنت، سعی می‌کنند اطلاعاتی از شما کسب کنند. به همین دلیل باید محتوایی را که بیماران و جامعه هدف شما می‌خوانند، را بررسی و کنترل کنید.

  • نداشتن صفحه شخصی فعال در اینترنت، باعث می‌شود با جستجوی نام شما، نتایجی مربوط به اشخاص دیگر نشان داده شود و این موضوع تأثیر منفی در نگاه فرد مراجعه‌کننده به شما خواهد داشت، 
  • از راهکارهای دیگر برای حفظ برند شخصی، ایجاد اکانت گوگل پلاس به نام خود و ارسال مطالب در گوگل پلاس است. هم‌چنین نوشتن پست مهمان در سایت‌های مختلف مرتبط با تخصص شما راهکار موثری است. وجود مطالب شما در سایت‌های‌ تخصصی، تأثیر مثبت بر روی برند شخصی شما دارد و باعث می‌شود در سرچ نام شما، مقالاتتان در سایت‌های تخصصی هم نمایش داده شود.
  • با استفاده از google alerts می‌توانید صفحاتی در وب که نام شما در آن ذکر می‌شود، را دریافت کنید.

برندینگ پزشکی

مهم‌ترین چیز در برندینگ پزشکی پایدار بودن به وعده‌های برند است. وعده‌های برند همان قول‌ها و تعهدهایی است که پزشک در فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود عنوان می‌کند. اعتبار برند در عمل به وعده هایی که می دهد، شناخته می شود. هیچ برند معتبری دروغ نمی‌گوید به دلیل اینکه اصل ماهیت برندینگ بر صداقت استوار است.

وقتی مردم بدانند شما که هستید، کم کم شما را از طریق یک سری از صفات مشخص یا تخصصی خاص تشخیص دهند، شما در حال تبدیل شدن به یک پزشک برند در حوزه درمان خواهید شد. در واقع برند شما وجه ی انسانی به خود می گیرد.

برندینگ پزشکی باعث افزایش تبلیغات دهان‌به‌دهان می‌شود.

وقتی بیماری پس از اولین مراجعه به پزشک می‌بیند که پزشک به تمامی وعده‌های تبلیغاتی خود عمل کرده و چه ازنظر کیفیت درمان و چه ازنظر کیفیت محیط مطب و برخورد پرسنل مطب، حس خوبی را دریافت می‌کند قطعاً در آینده نیز به آن پزشک مراجعه می‌کند و با شور و شوق آن پزشک را به اطرافیان خود نیز معرفی می‌کند.

این نوع تبلیغات دهان‌به‌دهان به‌صورت ویروسی پخش می‌شوند و از همه مهم‌تر اینکه رایگان هستند و بیشتر از هر تبلیغ دیگری تأثیرگذارند.

حال سوال آن است که چگونه توسط بیماران شناخته شوید؟ و چگونه این اعتبار ساخته می شود و افرادی آن را دنبال می کنند؟
به یاد داشته باشید برند شخصی شما سبب می شود به عنوان یک پزشک یا مرکز درمانی واحد به گونه ای توسط بیماران شناسانده شوید که به شما رجوع کنند.

جذب بیمار جدید از طریق تبلیغات خیلی پرهزینه است و پزشکانی که می‌توانند در مراجعات بیماران تأثیر خوبی روی آن‌ها بگذارند با سرعت بسیار بیشتری می‌توانند در حوزه خود تبدیل به یک برند شوند.

حتماً شما برخی از اساتید قدیمی را می‌شناسید که بدون اینکه تبلیغات خاصی کنند مطب بسیار شلوغی دارند. راز موفقیت آن‌ها تبلیغات دهان‌به‌دهان بیماران است.

لطفا نظر خود را درباره این پست در صفحه اینستاگرام به اشتراک بگذارید: ورود به اینستاگرام

سیستم هوشمند جذب بیمار دکتر لینک، راهکاری برای افزایش بیمار در مطب ، کلینیک و بیمارستان

مقالات مرتبط:

روش های تبلیغاتی برای پزشکان

کاهش بیماران و جذب بیمار مسأله‌ی اساسی مراکز درمانی

آموزش نحوه برخورد با بیماران

چهار اصل استراتژی بازاریابی خدمات درمانی

تگ های مربوط به مقاله فوق در مورد مدیریت مراکز مشاوره و روانشناسی

اشتراک گذاری:
0

دیدگاه شما:

*